בדברי האוה"ח הק' על כוח התורה לקרוע את הים מעתה ואילך

פלוני

משתמש ותיק
באוה"ח הק' כתוב שזה פשוט ששייך לקרוע את הים אחר מתן תורה שהרי הסתכל באורייתא וברא עלמא ולכן
מוזכר בגמ' שר' פנחס בן יאיר חלק את הנהר, אבל משה שהיה זה קודם מתן תורה היה זה נס שקרע את הים.
ויש להק' דמוזכר במדרש (אני לא זוכר כרגע היכן) שיעקב בקע את הירדן במקלו והיה זה קודם מתן תורה?
 
 

הצבי

משתמש ותיק
לכאו' גם קודם מת''ת שייך ךזכות לנס כשהוא בא בזכות התורה, וא''כ י''ל לפמש''כ בס' פענח רזא עה''ת לרבינו יצחק ב''ר יהודה הלוי מגדולי הראשונים בפר' ויצא ומצו''ב
image.png
 

מבקש השם

משתמש ותיק
לא הבנתי את השאלה,

האור החיים, לא אמר שלא יכול להיות עוד נס כזה
ולהזכיר, מדובר ביעקב אבינו, אז מה בדיוק השאלה
 

הצבי

משתמש ותיק
מבקש השם אמר:
לא הבנתי את השאלה,

האור החיים, לא אמר שלא יכול להיות עוד נס כזה
ולהזכיר, מדובר ביעקב אבינו, אז מה בדיוק השאלה

כוונת השואל היא לכאו', שהרי האוה''ח בא ליישב הקו' הנודעה מדוע מצינו בתורה עסק גדול מקריעת ים סוף כנס נשגב בעוד שמצינו שאפי' במעשה קטן דרפב''י הי' נס כזה וע''ז מיישב שנס שנעשה מכח התורה אינו חידוש, וזה מקשה דאיך נפרנס נס בקיעת ירדן ע''י יעקב שלא מצינו אפי' שהוזכר בתורה אלא די''ל כמ''ש לעיל בעניין המקל הנ''ל.
 

מבקש השם

משתמש ותיק
הצבי אמר:
וזה מקשה דאיך נפרנס נס בקיעת ירדן ע''י יעקב שלא מצינו אפי' שהוזכר בתורה

אני לא חושב, שהבעיה של האוה"ח היתה, למה הנס של רפב"י לא הוזכר בתורה.., אלא אחרי שהתורה עושה כזה עסק, לא מסתבר שרפב"י יכול היה לעשות זאת לבד, ובפרט שהגמרא מציינת שהוא שקול כששים רבוא וכו',

אבל לא נראה, שהתורה אמורה להזכיר, כל נס שהיה לאבות. הרי אפילו את כבשן האש של אברהם אבינו, התורה הזכירה רק ברמז, ומה גם, שאין ספק שיעקב אבינו באמת שוקל כמו שישים רבוא, והרבה הרבה יותר, שהרי כל השישים רבוא יחד, כל זכותם היא מכח האבות

בקיצור, מאוד מוזר, לדעתי העניה, לשאול שאלות, על ניסים שקרו לאבות, מהאוה"ח הזה
 

הצבי

משתמש ותיק
מבקש השם אמר:
הצבי אמר:
וזה מקשה דאיך נפרנס נס בקיעת ירדן ע''י יעקב שלא מצינו אפי' שהוזכר בתורה

אני לא חושב, שהבעיה של האוה"ח היתה, למה הנס של רפב"י לא הוזכר בתורה.., אלא אחרי שהתורה עושה כזה עסק, לא מסתבר שרפב"י יכול היה לעשות זאת לבד, ובפרט שהגמרא מציינת שהוא שקול כששים רבוא וכו',

אבל לא נראה, שהתורה אמורה להזכיר, כל נס שהיה לאבות. הרי אפילו את כבשן האש של אברהם אבינו, התורה הזכירה רק ברמז, ומה גם, שאין ספק שיעקב אבינו באמת שוקל כמו שישים רבוא, והרבה הרבה יותר, שהרי כל השישים רבוא יחד, כל זכותם היא מכח האבות

בקיצור, מאוד מוזר, לדעתי העניה, לשאול שאלות, על ניסים שקרו לאבות, מהאוה"ח הזה

דברים של טעם
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
מבקש השם אמר:
הצבי אמר:
וזה מקשה דאיך נפרנס נס בקיעת ירדן ע''י יעקב שלא מצינו אפי' שהוזכר בתורה

אני לא חושב, שהבעיה של האוה"ח היתה, למה הנס של רפב"י לא הוזכר בתורה.., אלא אחרי שהתורה עושה כזה עסק, לא מסתבר שרפב"י יכול היה לעשות זאת לבד, ובפרט שהגמרא מציינת שהוא שקול כששים רבוא וכו',

אבל לא נראה, שהתורה אמורה להזכיר, כל נס שהיה לאבות. הרי אפילו את כבשן האש של אברהם אבינו, התורה הזכירה רק ברמז, ומה גם, שאין ספק שיעקב אבינו באמת שוקל כמו שישים רבוא, והרבה הרבה יותר, שהרי כל השישים רבוא יחד, כל זכותם היא מכח האבות

בקיצור, מאוד מוזר, לדעתי העניה, לשאול שאלות, על ניסים שקרו לאבות, מהאוה"ח הזה
שאלתי היא שמבואר באוה"ח הנ"ל שהים חזר לתנאו הראשון והק' דא"כ מה היה הנס הגדול? ולא שייך לומר שזה תנאי רק ליוצאי מצרים כי אחרת האיך פנחס בן יאיר עשה זאת ולזה תי' שהתנאי היה רק ללומדי תורה והנס היה שמשה למרות שהיה זה קודם מתן תורה ולא התקיים התנאי קרע את הים 
ואנוכי שואל הרי מצינו ביעקב שקרע את הירדן במקלו והיה זה קודם מתן תורה ולא נתקיים התנאי וא"כ ע"כ ששייך גם קודם מת"ת לקרוע כי התנאי היה כללי אז מה החי' הגדול בקריעת ים סוף והדרא קושיה לדוכתיה?
ויש לדון עוד האם בתרוצו האוה"ח מעמיד שמשה רבינו חשיב בן תורה קודם מת"ת ואזי אולי י"ל שיעקב שהוא
סמל התורה לכן ההוא ורק הוא יכל לקרוע הירדן דחשיב כביכול כאחר מת"ת
 
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבלי אמר:
הרב @פלוני אולי י"ל:
הא ליחיד והא לרבים.
הא לצדיק והא לחלקם צדיקים וחלקם פחות מאמינים

זה תי' שאני מסכים איתו (ולרבים התורה סיפרה)וכמוש"כ הגאון שהיה את הקבוצה שהיו בתוך הים ביבשה ולהם היה המים חומה ומגן משא"כ הקבוצה השניה שהיו ביבשה בתוך הים ולהם המים היו חמה חסר ו' מלשון חימה דהללו עובדי ע"ז וכו', אבל כמובן שאין זה קשור לתי' האוה"ח הנ"ל
 
חלק עליון תַחתִית