ירידת השליו

אוזנים לתורה

משתמש רגיל
בפרשת בהעלותך המתעוננים טוענים שאין להם בשר ואומרים ונפשינו קצת בלחם הקלוקל שזה מכוון על המן משמע שכבר אכלו אותו זמן רב 
בפרשת בא מבואר לכאורה שהמן והשליו ירדו באותו זמן ,  בערב שליו ובבוקר מן כפרש"י 
מתי החל השליו לרדת ?
 

הערשלה

משתמש ותיק
עיין בהדר זקנים שמות פרק טז וז"ל:

"ובני ישראל אכלו את המן. אבל אין כתיב אכלו את השליו מ' שנה עד בואם אל ארץ נושבת. והרבה הוצרך מקרא זה ללמדנו שלא תתמה על אשר אמרו מי יאכילנו בשר למה שאלו בשר הלא בכל בקר עולה השליו. לפי' קדם ולמדך מן השליו שלא היתה אלא לפי שעה".


ועיין בריב"א שמות פרק טז וז"ל:

"ותעל השליו ותכס את המחנה. תימ' כיון שהיה להם שליו למה אמרו מי יאכילנו בשר ואומ' הרר"א שמצא בתנחו' ששאלו להתיר להם עריות דקאמ' התם וז"ל וא"ת בשר היה מה שבקשו והלא כל מה שבקשו היה נעשה המן לתוך פיהם שנא' ויתן להם את שאלתם. וא"ת הלא היה להם שור ובהמ' וכתוב וגם ערב רב עלה אתם וצאן ובקר. וא"ת אכלום במדבר והלא כתוב ומקנה רב היה לבני ראובן ולבני גד. מכאן אמ' ר' שמעון לא בשר היה מה שנתאוו שכן הוא אומר וימטר עליהם כעפר שאר ואין שאר אלא עריות שנ' איש איש אל כל שאר בשרו לא תקרבו וגו' הוי אומ' שבקשו להתיר להם עריות עכ"ל. אמנם פרש"י בפרשת בהעלותך גבי מי יאכילנו בשר וז"ל וכי לא היה להם בשר והלא כבר נאמר וגם ערב רב עלה אתם וצאן ובקר אלא שמבקשים עלילה עכ"ל, והרב ר' יצחק פיר' קרא שהשליו פסק להם בשנה ראשונה שנ' ובני ישראל אכלו את המן מ' שנה ולא נזכר שם שליו וכן ביהושע נאמר וישבת המן ממחרת וגו' ולא הזכיר שליו".

ועיין בפני דוד (החיד"א) במדבר פרשת בהעלותך וז"ל:

"מי יאכילנו בשר. ותימה והרי היה להם השליו משנה ראשונה כדכתיב פ' בשלח וי"ל אותו השליו פסק נרי"ה ז"ל. (בגליון הגהה מהרב שבולי הלקט) צדקיה בר' אברהם פירש עבור כל כונתם להכעיס היה כי בהמות הרבה היה להם ועוד הי"ל לבקש בשר בבקשה לא בלשון תרעומת. נמוקי רי"ד ז"ל. (אח"י התו' בערכין דף ט"ו ע"ב כתבו כדברי רבינו ישעיה שהראשון פסק וכתבו כן משם ר' יוסי קרא. ופענח רזא בשם רבינו בכור שור כתב שזהו השליו המוזכר פ' בשלח רק דאיידי דאיירי שם במן נקט נמי שליו ע"ש. והרמב"ן פ' בשלח כתב דהשליו הראשון לא היה לשובע וכו' ומהר"י אבוהב בפירושו דחה דבריו ע"ש באורך והחזקוני בסדרין כתב כדברי ר' יוסי קרא ורבינו ישעיה ע"ש ועמ"ש הרב ידי משה פירוש המדרש סדר במדבר ודבריו קשים כמו שהק' עליהם בנחמד למראה הנדפס בדפוס חדש סביב למדרש ע"ש באורך)".
 

בשלמא

משתמש ותיק
החת"ס מחדש שהשליו כיסה את המחנה רק באותו ערב למחרת משירד המן כבר היו בו כל הטעמים וגם טעם השליו וכבר לא היה בו צורך יותר
 

מי יודע

משתמש רגיל
בשלמא אמר:
החת"ס מחדש שהשליו כיסה את המחנה רק באותו ערב למחרת משירד המן כבר היו בו כל הטעמים וגם טעם השליו וכבר לא היה בו צורך יותר
אף לדבריו יל"ע, שהרי הפעם הראשון הי' שבת בין הערבים, כמבואר ברש"י
 
 

משיב נפש

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
החת"ס מחדש שהשליו כיסה את המחנה רק באותו ערב למחרת משירד המן כבר היו בו כל הטעמים וגם טעם השליו וכבר לא היה בו צורך יותר
אמר לי פעם ת"ח אחד שירד השליו רק באותו הלילה כיון שנגמרו להם המצות ולא היה להם מה לאכול בלילה ומלמחרת ירד המן שהיו בו מזון ב' סעודות (עירובין פ"ג:)
 
חלק עליון תַחתִית