כותב רש"י
ותעל שכבת הטל וגו'. כְּשֶׁהַחַמָּה זוֹרַחַת, עוֹלֶה הַטַּל שֶׁעַל הַמָּן לִקְרַאת הַחַמָּה, כְּדֶרֶךְ טַל עוֹלֶה לִקְרַאת הַחַמָּה; אַף אִם תְּמַלֵּא שְׁפוֹפֶרֶת שֶׁל בֵּיצָה טַל וְתִסְתֹּם אֶת פִּיהָ וְתַנִּיחָהּ בַחַמָּה הִיא עוֹלָה מֵאֵלֶיהָ בָּאֲוִיר. וְרַבּוֹתֵינוּ דָרְשׁוּ, שֶׁהַטַּל עוֹלֶה מִן הָאָרֶץ בָּאֲוִיר, וְכַעֲלוֹת שִׁכְבַת הַטָּל נִתְגַלָּה הַמָּן וְרָאוּ והנה על פני המדבר וגו': (שמות כז-יד)
וקנים רבים נשברו על רש"י זה, אך נשאלת השאלה הבסיסית מהי "שפופרת של ביצה" ?
והנה המהרי"ל בליקוטיו מחדש שאינו קליפת ביצה אלא מדובר בקנה של ביצה (ב' חרוקה) ! (כמדומני באות נג')
ומביאו הרע"ק בשבת
[אות לח] בהר"ב ד"ה שפופרת של ביצה. הקליפה הקשה. במהרי"ל בסופו בליקוטים פי' שהוא קנה אגם. ביצה פירוש בריכה שגדילים בו קנים עכ"ל. והוא מלשון הכתוב היגאה גמא בלא בצה (איוב ח') : (ב-ד)
(כותב זאת כהגדרה ל"שפופרת של ביצה" אך משם ניתן להסיק גם אל הרש"י כדלעיל)
ותעל שכבת הטל וגו'. כְּשֶׁהַחַמָּה זוֹרַחַת, עוֹלֶה הַטַּל שֶׁעַל הַמָּן לִקְרַאת הַחַמָּה, כְּדֶרֶךְ טַל עוֹלֶה לִקְרַאת הַחַמָּה; אַף אִם תְּמַלֵּא שְׁפוֹפֶרֶת שֶׁל בֵּיצָה טַל וְתִסְתֹּם אֶת פִּיהָ וְתַנִּיחָהּ בַחַמָּה הִיא עוֹלָה מֵאֵלֶיהָ בָּאֲוִיר. וְרַבּוֹתֵינוּ דָרְשׁוּ, שֶׁהַטַּל עוֹלֶה מִן הָאָרֶץ בָּאֲוִיר, וְכַעֲלוֹת שִׁכְבַת הַטָּל נִתְגַלָּה הַמָּן וְרָאוּ והנה על פני המדבר וגו': (שמות כז-יד)
וקנים רבים נשברו על רש"י זה, אך נשאלת השאלה הבסיסית מהי "שפופרת של ביצה" ?
והנה המהרי"ל בליקוטיו מחדש שאינו קליפת ביצה אלא מדובר בקנה של ביצה (ב' חרוקה) ! (כמדומני באות נג')
ומביאו הרע"ק בשבת
[אות לח] בהר"ב ד"ה שפופרת של ביצה. הקליפה הקשה. במהרי"ל בסופו בליקוטים פי' שהוא קנה אגם. ביצה פירוש בריכה שגדילים בו קנים עכ"ל. והוא מלשון הכתוב היגאה גמא בלא בצה (איוב ח') : (ב-ד)
(כותב זאת כהגדרה ל"שפופרת של ביצה" אך משם ניתן להסיק גם אל הרש"י כדלעיל)