קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
צ''ע
הודעות: 163
הצטרף: 09 יוני 2020, 09:28
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי צ''ע » 14 ינואר 2022, 00:00

זאב בודד כתב:
13 ינואר 2022, 21:17
צ''ע כתב:
13 ינואר 2022, 21:07
הו רק לטעמיך דלא כרש''י שכ' בחצות ממש,
למעשה, אפשר לבאר גם אליבא דרש''י, שבשל גודלה של מצרים החצות זז מאזור לאזור, שכן אינו זמן מוחלט אלא יחסי למיקום השמש בשמים. (קו התאריך)
היכ''ת פיקנטית אבל לכא' שוב דלא כרש''י,


כַּחֲצוֹת הַלַּיְלָה – כְּהֵחָלֵק הַלַּיְלָה. "כַּחֲצוֹת" – כְּמוֹ "בַּעֲלוֹת" (מל"א יח,לו), "בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ" (תהלים קכד,ג). זֶהוּ פְּשׁוּטוֹ לְיַשְּׁבוֹ עַל אָפְנָיו, שֶׁאֵין חֲצוֹת שֵׁם דָּבָר שֶׁל חֲצִי. וְרַבּוֹתֵינוּ דְּרָשׁוּהוּ כְּמוֹ "בַּחֲצִי הַלַּיְלָה" (שמות יב,כט), וְאָמְרוּ שֶׁאָמַר מֹשֶׁה "כַּחֲצוֹת", שֶׁמַּשְׁמַע סָמוּךְ לוֹ, אוֹ לְפָנָיו אוֹ לְאַחֲרָיו, וְלֹא אָמַר "בַּחֲצוֹת", שֶׁמָּא יִטְעוּ אִצְטַגְנִינֵי פַּרְעֹה וְיֹאמְרוּ: מֹשֶׁה בַּדַּאי הוּא. [אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹדֵעַ עִתָּיו וּרְגָעָיו, אָמַר "בַּחֲצוֹת" (ראו ברכות ד' ע"אמכילתא על שמות יב,כט).]
 

ערכים:


פותח הנושא
צ''ע
הודעות: 163
הצטרף: 09 יוני 2020, 09:28
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי צ''ע » 14 ינואר 2022, 00:02

פינחס רוזנצוויג כתב:
13 ינואר 2022, 22:39
מכיון שחברי הפורום מאריכים כל כך בפלפולים נאים בסוגית רגע חצות, היה חבל לי להרוס את הדיון ולחזור על טענתי הראשונה שהקדימה היא בפסוק ולא בזמן ההריגה,
אבל זכיתי ושלח לי ת"ח אחד את האשכול המצורף,
ואמרתי לעצמי, ההולך בדרך ישרה מוצא חברים טובים.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 64#p267448
אין ענין לחזור על טענות, אם רואים שהעולם לא מקבל את הטענות זה אומר שלא הוסבר מספיק או שזה לא נכון,  נסה להסביר, ואם עדיין לא נבין, תפתר מחובתך,


יחיה
הודעות: 844
הצטרף: 26 אפריל 2021, 14:50
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 316 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי יחיה » 14 ינואר 2022, 03:24

זאב בודד כתב:
13 ינואר 2022, 21:17
צ''ע כתב:
13 ינואר 2022, 21:07
הו רק לטעמיך דלא כרש''י שכ' בחצות ממש,
למעשה, אפשר לבאר גם אליבא דרש''י, שבשל גודלה של מצרים החצות זז מאזור לאזור, שכן אינו זמן מוחלט אלא יחסי למיקום השמש בשמים. (קו התאריך)

לא הבנתי כיצד תירצת הקדמת אדם לבהמה?


פותח הנושא
צ''ע
הודעות: 163
הצטרף: 09 יוני 2020, 09:28
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי צ''ע » 14 ינואר 2022, 08:47

יחיה כתב:
14 ינואר 2022, 03:24
זאב בודד כתב:
13 ינואר 2022, 21:17
צ''ע כתב:
13 ינואר 2022, 21:07
הו רק לטעמיך דלא כרש''י שכ' בחצות ממש,
למעשה, אפשר לבאר גם אליבא דרש''י, שבשל גודלה של מצרים החצות זז מאזור לאזור, שכן אינו זמן מוחלט אלא יחסי למיקום השמש בשמים. (קו התאריך)

לא הבנתי כיצד תירצת הקדמת אדם לבהמה?
א' העלה כאן תמונה עם תירוץ שאולי זה תלוי ברגלי הבעלים...
ולענ''ד צ''ע רב אם אפשר לשייך כאן את הנושא של תזוזת החצות ביחס למיקום הגיאוגרפי, [ אפי' אי נימא שאכן הי' איזשהו זמן מזערי של הבדל בין המיקום- עדין ק' מאד להדחיק ולומר שזהו כוונת המדרש],
 


פותח הנושא
צ''ע
הודעות: 163
הצטרף: 09 יוני 2020, 09:28
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי צ''ע » 14 ינואר 2022, 09:04

פלא קצת שהישיבישע לא קפצו מיד וזעקו שכמו שיש קדימה בחלות כך יש קדימה [ שוב, ללא הבדל מעשי של זמן ] באי חלות, ונאמר שהקדימה היא ב''סיבה''...,
[כמו שהם מבינים את הקדימה בחלות..]

לאלו שלא שמעו ע''ז ננסה להסביר,
ב''חלות'' יש מושג שיש סדר וקדימה בשני סוגי חלות באותה רגע אבל אין צרך לחלות שיהי' 'זמן' לסדר ו לקדימה הזו,
למשל בסוגיא של מופר לך ע''מ שקיים לך, יעוי' ברייד שם ובהגר''ח, [אני כ' מזכרוני יכול להיות שבמקרה שם זה לא נוגע]
אלא בעצם הדין של החלות - המנגנון והתהליך עובד וחל בזאח''ז או א' ע''ג השני...'
כך אני מבין את זה וא''כ ק' קצת לומר את זה גם במכת בכורות שם אין חלות אלא רק 'העדר' ולא שייך לכא' סדר בזה, רקאם נאמר כנ''ל שרק בסיבה יש סדר,


מםאלף
הודעות: 187
הצטרף: 27 ספטמבר 2021, 18:16
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי מםאלף » 14 ינואר 2022, 09:23

זאב בודד כתב:
13 ינואר 2022, 21:17
צ''ע כתב:
13 ינואר 2022, 21:07
הו רק לטעמיך דלא כרש''י שכ' בחצות ממש,
למעשה, אפשר לבאר גם אליבא דרש''י, שבשל גודלה של מצרים החצות זז מאזור לאזור, שכן אינו זמן מוחלט אלא יחסי למיקום השמש בשמים. (קו התאריך)

החצות אליבא דאמת זז מבית לבית ולא רק בגלל גודלה של מצרים.
אולם מנהג האדם לקבוע חצות אחד לכל העיר יחד, שאינו יכול לחשב רגעיו.
ולפי"ז מובן למה הקב"ה אמר בחצות (מדויק לפי מיקום כל בכור) ומשה אמר כחצות (החצות שנקבעה לעיר)


מי לה אלי
הודעות: 75
הצטרף: 22 דצמבר 2021, 09:18
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי מי לה אלי » 14 ינואר 2022, 16:13

זאב בודד כתב:
13 ינואר 2022, 18:01
ובאמת יש להוכיח נגד דברי הגרי''ז ממה שכתוב שהקב''ה עבר על פתחי מצרים, ולכאורה מה שייך עבר אם הכל קרה במקביל
צ''ע כתב:
13 ינואר 2022, 18:29
ובלא''ה, אטו בהעברה הזאת לא שייך קדימה בלומדע'ס...?
הדברים מיותרים

האם בכל מצרים הזמן חצות הוא באותו רגע, הלא במזרח מצרים וודאי שחצות שם היתה יותר מוקדם ממערב מצרים, והקב"ה הכה כל בכור בדיוק ברגע הזו שנעשה אצלו חצות,
מעתה לשון העברה מדויק מאוד, שהקב"ה התחיל בצד המזרח של מצרים ומשם עבר על כל מצרים, ובכל מקום ומקום הכה הקב"ה מתי שהיה שם חצות, ופשוט.


אמונה
הודעות: 291
הצטרף: 15 נובמבר 2021, 19:24
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי אמונה » 15 ינואר 2022, 22:45

צ''ע כתב:
13 ינואר 2022, 21:05
ב''חלות'' יש מושג של קדימה וסדר גם כשאין קדימה בפועל בזמן,
כגון?

צ''ע כתב:
14 ינואר 2022, 09:04
למשל בסוגיא של מופר לך ע''מ שקיים לך, יעוי' ברייד שם ובהגר''ח, [אני כ' מזכרוני יכול להיות שבמקרה שם זה לא נוגע]


כרוב ממשח
הודעות: 91
הצטרף: 26 דצמבר 2021, 20:55
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי כרוב ממשח » 15 ינואר 2022, 23:03

יחיה כתב:
13 ינואר 2022, 17:52
צ''ע כתב:
13 ינואר 2022, 14:28
רש''י פ' בא  במכת בכורות :
מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה – מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה, מִמֶּנּוּ מַתְחֶלֶת הַפּוּרְעָנוּת (שם).

לכא' מכאן ראי' שיש 'קדימה' בלומדעס גם כשאין קדימה בזמן, כי הרי כולם נהרגו ברגע אחד...  אלא שבאמת צ''ע שאומרים מהגר''ח שאין 'זמן' של חצות אלא שעד חצות כולם חיו ומהרגע שאחרי חצות הם לא המשיכו לחיות, אז א''כ מאי קדימה שייך גם בלומדעס ?..

לפי המדרש בפתיחת מסכת שמחות, שהבכורים פרפרו בלילה ובבוקר מתו, הלא לק"מ.
היכן הוא המדרש הזה?


יחיה
הודעות: 844
הצטרף: 26 אפריל 2021, 14:50
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 316 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי יחיה » 15 ינואר 2022, 23:39

צ''ע כתב:
14 ינואר 2022, 08:47
יחיה כתב:
14 ינואר 2022, 03:24
זאב בודד כתב:
13 ינואר 2022, 21:17

למעשה, אפשר לבאר גם אליבא דרש''י, שבשל גודלה של מצרים החצות זז מאזור לאזור, שכן אינו זמן מוחלט אלא יחסי למיקום השמש בשמים. (קו התאריך)

לא הבנתי כיצד תירצת הקדמת אדם לבהמה?
א' העלה כאן תמונה עם תירוץ שאולי זה תלוי ברגלי הבעלים...
ולענ''ד צ''ע רב אם אפשר לשייך כאן את הנושא של תזוזת החצות ביחס למיקום הגיאוגרפי, [ אפי' אי נימא שאכן הי' איזשהו זמן מזערי של הבדל בין המיקום- עדין ק' מאד להדחיק ולומר שזהו כוונת המדרש],

עדיין לא הבנתי כיצד תירצת הקדמת אדם לבהמה.


יחיה
הודעות: 844
הצטרף: 26 אפריל 2021, 14:50
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 316 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי יחיה » 15 ינואר 2022, 23:55

כרוב ממשח כתב:
15 ינואר 2022, 23:03
יחיה כתב:
13 ינואר 2022, 17:52
צ''ע כתב:
13 ינואר 2022, 14:28
רש''י פ' בא  במכת בכורות :
מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה – מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה, מִמֶּנּוּ מַתְחֶלֶת הַפּוּרְעָנוּת (שם).
לכא' מכאן ראי' שיש 'קדימה' בלומדעס גם כשאין קדימה בזמן, כי הרי כולם נהרגו ברגע אחד...  אלא שבאמת צ''ע שאומרים מהגר''ח שאין 'זמן' של חצות אלא שעד חצות כולם חיו ומהרגע שאחרי חצות הם לא המשיכו לחיות, אז א''כ מאי קדימה שייך גם בלומדעס ?..
לפי המדרש בפתיחת מסכת שמחות, שהבכורים פרפרו בלילה ובבוקר מתו, הלא לק"מ.
היכן הוא המדרש הזה?

צירפתי כאן:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


כרוב ממשח
הודעות: 91
הצטרף: 26 דצמבר 2021, 20:55
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי כרוב ממשח » אתמול, 11:13

יחיה כתב:
15 ינואר 2022, 23:55
כרוב ממשח כתב:
15 ינואר 2022, 23:03
יחיה כתב:
13 ינואר 2022, 17:52

לפי המדרש בפתיחת מסכת שמחות, שהבכורים פרפרו בלילה ובבוקר מתו, הלא לק"מ.
היכן הוא המדרש הזה?

צירפתי כאן:
תודה רבה


צבי הירש
הודעות: 544
הצטרף: 02 דצמבר 2021, 20:04
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי צבי הירש » אתמול, 21:55

לא הבנתי למה אי אפשר לפרש בפשיטות, שבנקודת חצות ממש הקב"ה עבר בתוך המצרים, והרג מאדם ועד בהמה
תחילה הרג את בכורות האדם, וממילא היה זה בחצות ממש, ואח"כ הרג בכור בהמה, נניח שעה אחרי חצות
האם יש איזו סתירה לכך?


יחיה
הודעות: 844
הצטרף: 26 אפריל 2021, 14:50
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 316 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי יחיה » אתמול, 22:50

צבי הירש כתב:
אתמול, 21:55
לא הבנתי למה אי אפשר לפרש בפשיטות, שבנקודת חצות ממש הקב"ה עבר בתוך המצרים, והרג מאדם ועד בהמה
תחילה הרג את בכורות האדם, וממילא היה זה בחצות ממש, ואח"כ הרג בכור בהמה, נניח שעה אחרי חצות
האם יש איזו סתירה לכך?

בהחלט! בתורה וגם בחז"ל מודגש, שהמכה אירעה בחצות בדיוק, כחוט השערה.
הדברים שאירעו בהמשך, כבר אינם שייכים למכת בכורות.


צבי הירש
הודעות: 544
הצטרף: 02 דצמבר 2021, 20:04
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי צבי הירש » אתמול, 22:54

יחיה כתב:
אתמול, 22:50
צבי הירש כתב:
אתמול, 21:55
לא הבנתי למה אי אפשר לפרש בפשיטות, שבנקודת חצות ממש הקב"ה עבר בתוך המצרים, והרג מאדם ועד בהמה
תחילה הרג את בכורות האדם, וממילא היה זה בחצות ממש, ואח"כ הרג בכור בהמה, נניח שעה אחרי חצות
האם יש איזו סתירה לכך?

בהחלט! בתורה וגם בחז"ל מודגש, שהמכה אירעה בחצות בדיוק, כחוט השערה.
הדברים שאירעו בהמשך, כבר אינם שייכים למכת בכורות.
כוונתך היא שהכאת בכורות הבהמות אינה חלק ממכת בכורות?
 


יחיה
הודעות: 844
הצטרף: 26 אפריל 2021, 14:50
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 316 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קדימה במכת בכורות, לפי הגר''ח,

שליחה על ידי יחיה » אתמול, 23:01

צבי הירש כתב:
אתמול, 22:54
יחיה כתב:
אתמול, 22:50
צבי הירש כתב:
אתמול, 21:55
לא הבנתי למה אי אפשר לפרש בפשיטות, שבנקודת חצות ממש הקב"ה עבר בתוך המצרים, והרג מאדם ועד בהמה
תחילה הרג את בכורות האדם, וממילא היה זה בחצות ממש, ואח"כ הרג בכור בהמה, נניח שעה אחרי חצות
האם יש איזו סתירה לכך?
בהחלט! בתורה וגם בחז"ל מודגש, שהמכה אירעה בחצות בדיוק, כחוט השערה.
הדברים שאירעו בהמשך, כבר אינם שייכים למכת בכורות.
כוונתך היא שהכאת בכורות הבהמות אינה חלק ממכת בכורות?

להיפך. בהיות שבתורה, הרי מפורש שגם בהמות מכלל מכת בכורות, ממילא ברור שגם בהמות, מַכָּתָם בחצות ממש בדיוק, כמפורש בכתוב:
וַיְהִ֣י׀ בַּחֲצִ֣י הַלַּ֗יְלָה וַֽייָ֘ הִכָּ֣ה כָל־בְּכוֹר֘ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַיִם֒ מִבְּכֹ֤ר פַּרְעֹה֙ הַיֹּשֵׁ֣ב עַל־כִּסְא֔וֹ עַ֚ד בְּכ֣וֹר הַשְּׁבִ֔י אֲשֶׁ֖ר בְּבֵ֣ית הַבּ֑וֹר וְכֹ֖ל בְּכ֥וֹר בְּהֵמָֽה:

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בא”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח