וְעָבַרְתִּי בַּלַּיְלָה הַזֶּה וְהִכֵּיתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה

משה נפתלי

משתמש ותיק
וְעָבַרְתִּי. בְּהַעֲבָרָה אַחַת וּבְרֶגַע אֶחָד כֻּלָּן לוֹקִין.
מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה. מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה, מִמֶּנּוּ מַתְחֶלֶת הַפֻּרְעָנוּת. (רש"י)
הא גופא קשיא! אמרת 'ברגע אחד כולן לוקין', והדר אמרת 'ממנו מתחלת הפורענות'; כלום היו תחלה וסוף לאותו רגע?!
תשובה לדבר: אין הכוונה שבמציאות מתחלת הפורענות במי שהתחיל בעבירה תחילה, אלא כלומר: במי שהיה הראש והעיקר במעשה העבירה – בו נפתח סיפור הפורענות, ללמד שהפורענות בעיקרה באה בשבילו, וכל הנטפלים אל העבירה לוקים בגללו.
.
השווה את מאמרו של רבי אליעזר בפרק כל התדיר על הפסוק 'וְלָקְחָה שְׁתֵּי תֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה אֶחָד לְעֹלָה וְאֶחָד לְחַטָּאת':
כָּל מָקוֹם שֶׁנִּתְחַלְּפָה חַטָּאת (וְהָעוֹפוֹת בָּאִין תַּחְתֶּיהָ בְּדַלּוּת) - חַטָּאת קוֹדֶמֶת (מִשּׁוּם דְּעִקָּר חַטָּאת הוּא), וְכָאן (בְּיוֹלֶדֶת, שֶׁהָעוֹף תַּחַת עוֹלָה הוּא בָּא, וְהַבְּהֵמָה עִקָּר הָיְתָה) עוֹלָה קוֹדֶמֶת.
ואמר רבא עלה:
לְמִקְרָאָהּ הִקְדִּימָהּ הַכָּתוּב (שֶׁתְּהֵא נִקְרֵאת בָּעִנְיָן תְּחִלָּה, אֲבָל בַּעֲבוֹדָתָן חַטָּאת קוֹדֶמֶת).
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה. מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה, מִמֶּנּוּ מַתְחֶלֶת הַפֻּרְעָנוּת.
כיוצא בו: וְאֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר פֶּתַח הַבַּיִת הִכּוּ בַּסַּנְוֵרִים מִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל. רש"י: הַקְּטַנִּים הִתְחִילוּ בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר 'מִנַּעַר וְעַד זָקֵן', לְפִיכָךְ הִתְחִילָה הַפֻּרְעָנוּת מֵהֶם.
בפשטות הכו המלאכים את כולם בהכאה אחת, אלא שהסיפור נפתח בקטנים, לפי שהם היו הכח המוביל בהשׂתערות על ביתו של לוט.
.
כיוצא בו: וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל חֵילוֹ. רש"י: הוּא הִתְחִיל בָּעֲבֵרָה, וּמִמֶּנּוּ הִתְחִילָה הַפֻּרְעָנוּת.
כלום פרעה טבע ראשונה וחילו שניים לו?! אלא נקמת הקב"ה היתה בעיקרה בפרעה, ובעקבותיו – בכל חילו.
.
ובבראשית רבה סדר וירא עוד:
וְדִכְוָתַהּ: וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה.  מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה - מִמֶּנּוּ הִתְחִילָה הַפֻּרְעָנוּת.
וְדִכְוָתַהּ: הַכֵּה תַכֶּה אֶת ישְׁבֵי הָעִיר הַהִיא וְאֶת בְּהֶמְתָּהּ לְפִי חָרֶב. מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה - מִמֶּנּוּ הִתְחִילָה הַפֻּרְעָנוּת.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
העירני חד יניק וחכים אל לשון־הלמודים של רש"י בפרק עושין פסין. דמפרש הא דאמרינן התם ד'קֶדֶם' לפורענות היינו למבול, דכתיב 'וימח את כל היקום אשר על פני האדמה מאדם ועד בהמה' וגומר, בזה הלשון:
אָדָם הֻזְכַּר בַּפֻּרְעָנוּת תְּחִלָּה.
 

אור זורח

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
משה נפתלי כתב: ↑לפני 24 דקות
מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה. מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה, מִמֶּנּוּ מַתְחֶלֶת הַפֻּרְעָנוּת.
כיוצא בו: וְאֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר פֶּתַח הַבַּיִת הִכּוּ בַּסַּנְוֵרִים מִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל. רש"י: הַקְּטַנִּים הִתְחִילוּ בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר 'מִנַּעַר וְעַד זָקֵן', לְפִיכָךְ הִתְחִילָה הַפֻּרְעָנוּת מֵהֶם.
בפשטות הכו המלאכים את כולם בהכאה אחת, אלא שהסיפור נפתח בקטנים, לפי שהם היו הכח המוביל בהשׂתערות על ביתו של לוט.
.
כיוצא בו: וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל חֵילוֹ. רש"י: הוּא הִתְחִיל בָּעֲבֵרָה, וּמִמֶּנּוּ הִתְחִילָה הַפֻּרְעָנוּת.
כלום פרעה טבע ראשונה וחילו שניים לו?! אלא נקמת הקב"ה היתה בעיקרה בפרעה, ובעקבותיו – בכל חילו.
.
ובבראשית רבה סדר וירא עוד:
וְדִכְוָתַהּ: וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה.  מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה - מִמֶּנּוּ הִתְחִילָה הַפֻּרְעָנוּת.
וְדִכְוָתַהּ: הַכֵּה תַכֶּה אֶת ישְׁבֵי הָעִיר הַהִיא וְאֶת בְּהֶמְתָּהּ לְפִי חָרֶב. מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה - מִמֶּנּוּ הִתְחִילָה הַפֻּרְעָנוּת.

פשט הפשוט פשוט פשוט שקודם לקה האדם ועדיין קשה
 

אור זורח

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
העירני חד יניק וחכים אל לשון־הלמודים של רש"י בפרק עושין פסין. דמפרש הא דאמרינן התם ד'קֶדֶם' לפורענות היינו למבול, דכתיב 'וימח את כל היקום אשר על פני האדמה מאדם ועד בהמה' וגומר, בזה הלשון:
אָדָם הֻזְכַּר בַּפֻּרְעָנוּת תְּחִלָּה.

אבל כאן הלשון התחילה הפורענות ועדיין קשה
 
חלק עליון תַחתִית