למה בנ"י יצאו ממצרים עם בצק?

שלו'

משתמש ותיק
מה הענין שבני ישראל יצאו ממצרים עם בצק, הם נצטוו על כך?? [הרי צידה לא עשו להם, א"כ מדוע בצק זה כן?].
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
עיין ברמב"ן שמות פרק יב וז"ל:

וטעם ויאפו את הבצק - שאפו אותו מצות מפני המצוה שנצטוו שאור לא ימצא בבתיכם כי כל אוכל מחמצת ונכרתה. ואמר כי גורשו ממצרים, לומר שאפו אותו בדרך בעבור כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה לאפות אותו בעיר ולשאת אותו אפוי מצות, ועל כן נשאו אותו בצק ומשארותם צרורות בשמלותם על שכמם, ומהרו ואפו אותו טרם יחמץ בדרך או בסכות, כשבאו שם לשעה קלה כדברי רבותינו (מכילתא כאן):

כלומר הבצק היה חלק מהצידה לדרך.
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשלה אמר:
עיין ברמב"ן שמות פרק יב וז"ל:

וטעם ויאפו את הבצק - שאפו אותו מצות מפני המצוה שנצטוו שאור לא ימצא בבתיכם כי כל אוכל מחמצת ונכרתה. ואמר כי גורשו ממצרים, לומר שאפו אותו בדרך בעבור כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה לאפות אותו בעיר ולשאת אותו אפוי מצות, ועל כן נשאו אותו בצק ומשארותם צרורות בשמלותם על שכמם, ומהרו ואפו אותו טרם יחמץ בדרך או בסכות, כשבאו שם לשעה קלה כדברי רבותינו (מכילתא כאן):

כלומר הבצק היה חלק מהצידה לדרך.

איני מבין, הרי צידה לא עשו להם, מאי שנא הבצק שכן לשו?
 

הערשלה

משתמש ותיק
שלו' אמר:
הערשלה אמר:
עיין ברמב"ן שמות פרק יב וז"ל:

וטעם ויאפו את הבצק - שאפו אותו מצות מפני המצוה שנצטוו שאור לא ימצא בבתיכם כי כל אוכל מחמצת ונכרתה. ואמר כי גורשו ממצרים, לומר שאפו אותו בדרך בעבור כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה לאפות אותו בעיר ולשאת אותו אפוי מצות, ועל כן נשאו אותו בצק ומשארותם צרורות בשמלותם על שכמם, ומהרו ואפו אותו טרם יחמץ בדרך או בסכות, כשבאו שם לשעה קלה כדברי רבותינו (מכילתא כאן):

כלומר הבצק היה חלק מהצידה לדרך.

איני מבין, הרי צידה לא עשו להם, מאי שנא הבצק שכן לשו?
קרא וב את הפסוקים.

שמות פרק יב 

(לד) וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת 1. בְּצֵקוֹ טֶרֶם יֶחְמָץ 2. מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם:

כלומר שהם לקחו בצק ומה שנשאר מהלילה.

(לז) וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים לְבַד מִטָּף:
(לט) וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְגַם צֵדָה לֹא עָשׂוּ לָהֶם:

אחרי שהגיעו לסוכות הם אפו את הבצק שלא הספיק להחמיץ.
כך משמע מהפסוקים.

בנוסף, הם לא הכינו צידה ראויה כאדם היוצא למדבר.
 

ואראה בחזון

משתמש רגיל
תרגום יונתן אומר שם שהם לקחו את הבצק איתם והיו כל פעם לוקחים חתיכה קטנה ושמים אותה על הראש והיא נאפת מהשמש. ככה הם אכלו ל"א ימים עד שהתחיל לרדת להם מן
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
מרחיב אפיקים אמר:
במכילתא פרשת בא פי''ג משארותם אלו שיורי מצה ומרור
ומה זה נוגע לבצק?
ואראה בחזון אמר:
תרגום יונתן אומר שם שהם לקחו את הבצק איתם והיו כל פעם לוקחים חתיכה קטנה ושמים אותה על הראש והיא נאפת מהשמש. ככה הם אכלו ל"א ימים עד שהתחיל לרדת להם מן
ומה זה מיישב מדוע מלכתחילה הוציאו עמם בצק בשעה שצידה לא עשו להם והם יוצאים בבטחון בהשי"ת?
 

הערשלה

משתמש ותיק
שלו' אמר:
מרחיב אפיקים אמר:
במכילתא פרשת בא פי''ג משארותם אלו שיורי מצה ומרור
ומה זה נוגע לבצק?
ואראה בחזון אמר:
תרגום יונתן אומר שם שהם לקחו את הבצק איתם והיו כל פעם לוקחים חתיכה קטנה ושמים אותה על הראש והיא נאפת מהשמש. ככה הם אכלו ל"א ימים עד שהתחיל לרדת להם מן
ומה זה מיישב מדוע מלכתחילה הוציאו עמם בצק בשעה שצידה לא עשו להם והם יוצאים בבטחון בהשי"ת?
מה הסתבכת??

השאריות והבצק שלקחו, לא נוגד את מה שלא לקחו צידה לדרך,
הגע בעצמך וכי כשיוצאים למדבר זה אמור להיות הצידה לדרך?!
ברור שלא!

ועיין בדעת זקנים מבעלי התוספות שמות פרק יד וז"ל:

"דלקמן מונה משהכינו עצמן לצאת מערב פסח ששחטו את הפסח היו יודעים שיצאו למחר והיו מכינים להם צדה לדרך ומ"מ לא הכינו כל הצורך שנא' וגם צדה לא עשו להם".
 
 
חלק עליון תַחתִית