צ"ב בשוני בין מכת בכורות לשאר המכות

תיקו

משתמש ותיק
צריך ביאור מה השוני בין מכת בכורות לשאר תשעת המכות שהיו קודם למכת בכורות שבשאר המכות היה נגוף ורפוא נגוף למצרים ורפוא ליהודים ולא היה ליהודים שום חשש שינגפו גם במכות ואדרבא במכת דם למשל יהודי ומצרי שתו מאותו כוס למצרי היה דם ליהודי מים וכן בחושך היהודים נכנסו לתוך בתי המצריים ולהם היה אור ואליו למצריים היה ימש חושך ואילו במכת בכורות היה סכנה גם ליהודים והיו צריכים ליסגר בבית ולתת דם על המשקוף וכו' ועד כדי כך שהבכורות נחשב לבם שניצלו מהמכה שבעצם היו צריכים גם הם לנגף במכה ויש בזה ב' שאלות א' מה השוני בין בכורות לשאר המכות ב' מדוע היהודים באמת היו בסכנה בשעה שהקב"ה מכה את פרעה ומצרים על מה שהם מסרבים להוציא את ישראל מתחת ידם ומדוע שיהודים גם ילקו במכה וא"ת מה שאמרו רז"ל בשעה שנתן רשות אין מבחין בין וכו' א"כ מה היה בשאר המכות שלא היה כך  
 
תיקו אמר:
צריך ביאור מה השוני בין מכת בכורות לשאר תשעת המכות שהיו קודם למכת בכורות שבשאר המכות היה נגוף ורפוא נגוף למצרים ורפוא ליהודים ולא היה ליהודים שום חשש שינגפו גם במכות ואדרבא במכת דם למשל יהודי ומצרי שתו מאותו כוס למצרי היה דם ליהודי מים וכן בחושך היהודים נכנסו לתוך בתי המצריים ולהם היה אור ואליו למצריים היה ימש חושך ואילו במכת בכורות היה סכנה גם ליהודים והיו צריכים ליסגר בבית ולתת דם על המשקוף וכו' ועד כדי כך שהבכורות נחשב לבם שניצלו מהמכה שבעצם היו צריכים גם הם לנגף במכה ויש בזה ב' שאלות א' מה השוני בין בכורות לשאר המכות ב' מדוע היהודים באמת היו בסכנה בשעה שהקב"ה מכה את פרעה ומצרים על מה שהם מסרבים להוציא את ישראל מתחת ידם ומדוע שיהודים גם ילקו במכה וא"ת מה שאמרו רז"ל בשעה שנתן רשות אין מבחין בין וכו' א"כ מה היה בשאר המכות שלא היה כך  
אין זה מדויק עיין ברש"י פרק יב פסוק יג
"הרי שהיה ישראל בביתו של מצרי שומע אני ילקה כמותו, ת"ל ולא יהיה בכם נגף"
מבואר שלא רק מי שהיה בבית שהיה עם דם על המשקופים והמזוזה ניצל
ה' רצה שיעשו את זה אבל מי שלא עשה לא מת
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
תיקו אמר:
צריך ביאור מה השוני בין מכת בכורות לשאר תשעת המכות שהיו קודם למכת בכורות שבשאר המכות היה נגוף ורפוא נגוף למצרים ורפוא ליהודים ולא היה ליהודים שום חשש שינגפו גם במכות ואדרבא במכת דם למשל יהודי ומצרי שתו מאותו כוס למצרי היה דם ליהודי מים וכן בחושך היהודים נכנסו לתוך בתי המצריים ולהם היה אור ואליו למצריים היה ימש חושך ואילו במכת בכורות היה סכנה גם ליהודים והיו צריכים ליסגר בבית ולתת דם על המשקוף וכו' ועד כדי כך שהבכורות נחשב לבם שניצלו מהמכה שבעצם היו צריכים גם הם לנגף במכה ויש בזה ב' שאלות א' מה השוני בין בכורות לשאר המכות ב' מדוע היהודים באמת היו בסכנה בשעה שהקב"ה מכה את פרעה ומצרים על מה שהם מסרבים להוציא את ישראל מתחת ידם ומדוע שיהודים גם ילקו במכה וא"ת מה שאמרו רז"ל בשעה שנתן רשות אין מבחין בין וכו' א"כ מה היה בשאר המכות שלא היה כך  
אין זה מדויק עיין ברש"י פרק יב פסוק יג
"הרי שהיה ישראל בביתו של מצרי שומע אני ילקה כמותו, ת"ל ולא יהיה בכם נגף"
מבואר שלא רק מי שהיה בבית שהיה עם דם על המשקופים והמזוזה ניצל
ה' רצה שיעשו את זה אבל מי שלא עשה לא מת
אבל עדיין יש שוני כי במכת דם וכיוצא הוא לא שמע גם את האני ילקה כמותו 
 

בבלי

משתמש ותיק
סברתי:
לענ"ד כמו שבפסוק של שבעת הימים במכת צפרדע למדים חז"ל שכל מכה 7 ימים וא"כ מה עם דבר, חושך ובכורות ואומר הרדב"ז (חלק ב סימן תתיג) שלבכורות לא נקשה שאין אחריה מכה כשאר המכות אז אולי כך גם לשאלתך הרב @תיקו
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבלי אמר:
סברתי:
לענ"ד כמו שבפסוק של שבעת הימים במכת צפרדע למדים חז"ל שכל מכה 7 ימים וא"כ מה עם דבר, חושך ובכורות ואומר הרדב"ז (חלק ב סימן תתיג) שלבכורות לא נקשה שאין אחריה מכה כשאר המכות אז אולי כך גם לשאלתך הרב @תיקו
ביארת באופן יפה מדוע אין מכת בכורות מדין ההיקש לשאר המכות אבל עדיין צ"ע מה הביאור בענין הזה שהיהודים במצרים היו בסכנה מהמכה שבאה על מצרים כעונש על שאינם נותנים לכלל ישראל לצאת ממצרים 
 

בבלי

משתמש ותיק
תיקו אמר:
ביארת באופן יפה מדוע אין מכת בכורות מדין ההיקש לשאר המכות אבל עדיין צ"ע מה הביאור בענין הזה שהיהודים במצרים היו בסכנה מהמכה שבאה על מצרים כעונש על שאינם נותנים לכלל ישראל לצאת ממצרים
בשעה שהמזיק מזיק אין מבדיל בין טוב לרשע.
וא"ת והרי ה' ביצע זו ואין מזיקים?
אומר הרעק"א שאני מחפש [זה וזה] שהיו שני הזקות אחד מה' ואחד מהמזיקים. [טעמו נכתב בחידושיו, אך איני זוכרו]
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבלי אמר:
תיקו אמר:
ביארת באופן יפה מדוע אין מכת בכורות מדין ההיקש לשאר המכות אבל עדיין צ"ע מה הביאור בענין הזה שהיהודים במצרים היו בסכנה מהמכה שבאה על מצרים כעונש על שאינם נותנים לכלל ישראל לצאת ממצרים
בשעה שהמזיק מזיק אין מבדיל בין טוב לרשע.
וא"ת והרי ה' ביצע זו ואין מזיקים?
אומר הרעק"א שאני מחפש [זה וזה] שהיו שני הזקות אחד מה' ואחד מהמזיקים. [טעמו נכתב בחידושיו, אך איני זוכרו]
מאי שנא מכת בכורות משאר המכות שבהם המזיק כן הבחין בין ישראל למצרי
 
תיקו אמר:
בבלי אמר:
תיקו אמר:
ביארת באופן יפה מדוע אין מכת בכורות מדין ההיקש לשאר המכות אבל עדיין צ"ע מה הביאור בענין הזה שהיהודים במצרים היו בסכנה מהמכה שבאה על מצרים כעונש על שאינם נותנים לכלל ישראל לצאת ממצרים
בשעה שהמזיק מזיק אין מבדיל בין טוב לרשע.
וא"ת והרי ה' ביצע זו ואין מזיקים?
אומר הרעק"א שאני מחפש [זה וזה] שהיו שני הזקות אחד מה' ואחד מהמזיקים. [טעמו נכתב בחידושיו, אך איני זוכרו]
מאי שנא מכת בכורות משאר המכות שבהם המזיק כן הבחין בין ישראל למצרי
המשחית הרג בכור מאם
וה' הרג בכור מאב
 
תיקו אמר:
בבלי אמר:
תיקו אמר:
ביארת באופן יפה מדוע אין מכת בכורות מדין ההיקש לשאר המכות אבל עדיין צ"ע מה הביאור בענין הזה שהיהודים במצרים היו בסכנה מהמכה שבאה על מצרים כעונש על שאינם נותנים לכלל ישראל לצאת ממצרים
בשעה שהמזיק מזיק אין מבדיל בין טוב לרשע.
וא"ת והרי ה' ביצע זו ואין מזיקים?
אומר הרעק"א שאני מחפש [זה וזה] שהיו שני הזקות אחד מה' ואחד מהמזיקים. [טעמו נכתב בחידושיו, אך איני זוכרו]
מאי שנא מכת בכורות משאר המכות שבהם המזיק כן הבחין בין ישראל למצרי

המשחית הרג בכור מאם
וה' הרג בכור מאב
שמעתי כן בשם ר' דוד מן שמסביר כן פשט ברמב"ן​

 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
תיקו אמר:
בבלי אמר:
בשעה שהמזיק מזיק אין מבדיל בין טוב לרשע.
וא"ת והרי ה' ביצע זו ואין מזיקים?
אומר הרעק"א שאני מחפש [זה וזה] שהיו שני הזקות אחד מה' ואחד מהמזיקים. [טעמו נכתב בחידושיו, אך איני זוכרו]
מאי שנא מכת בכורות משאר המכות שבהם המזיק כן הבחין בין ישראל למצרי
המשחית הרג בכור מאם
וה' הרג בכור מאב
כן אבל שאלתי מה החילוק בין בכורות לשאר המכות דם וכו' לא מה החילוק במכת בכורות עצמו
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה רבה על המראה מקום הנפלא יישר כחך,
ולגופו של ענין עפי"ז מיושב באמת מדוע דווקא הבכורים הם שנקנו במכת בכורות אלא שעדיין צ"ע מדוע כל ישראל היה עליהם צווי של אל יצא איש מפתח ביתו עד בוקר והרי הסכנה לא היה אלא על הבכורים
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מנצפך אמר:
אולי כי אם הבכורים יצאו אז הגדול שבבית יתפס, כמו אצל המצרים.
וראה עוד כאן אות קס"ח, וכאן בקטע שעובר לעמוד הבא.
אבל עדיין צ"ע שאם כן באופן שהיה מציאות של גדול בבית אצל ישראל במצרים לכאורה גם הוא היה צריך להתקדש בקדושת בכור אלא אם תאמר שלא היה מציאות כזה
 

מרבה השלום

משתמש חדש
חלוק מכות בכורות שחוץ מהמכה שבו, היה זה גם למעשה גאולה כמו שפ' התרגום אונקלוס הפסוק (דברים טז) כי בחדש האביב הוציאך ה אלוקיך ממצרים לילה, שקאי על מכת בכורות (דלא כהרמב"ן שמפרש שקאי על זה שפרעה נתן אסתי לצאת וע' ברש"י ברכות ט.) וא"כ רוזנגרטן עצם הגאולה היה הטענה הללו והללו וכו
 

מנצפך

משתמש רגיל
תיקו אמר:
מנצפך אמר:
אולי כי אם הבכורים יצאו אז הגדול שבבית יתפס, כמו אצל המצרים.
וראה עוד כאן אות קס"ח, וכאן בקטע שעובר לעמוד הבא.
אבל עדיין צ"ע שאם כן באופן שהיה מציאות של גדול בבית אצל ישראל במצרים לכאורה גם הוא היה צריך להתקדש בקדושת בכור אלא אם תאמר שלא היה מציאות כזה
אכן, ועיין טור סימן ת"ע לעניין תענית בכורות לגדול הבית.
וראה כאן.
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מרבה השלום אמר:
חלוק מכות בכורות שחוץ מהמכה שבו, היה זה גם למעשה גאולה כמו שפ' התרגום אונקלוס הפסוק (דברים טז) כי בחדש האביב הוציאך ה אלוקיך ממצרים לילה, שקאי על מכת בכורות (דלא כהרמב"ן שמפרש שקאי על זה שפרעה נתן אסתי לצאת וע' ברש"י ברכות ט.) וא"כ רוזנגרטן עצם הגאולה היה הטענה הללו והללו וכו
לפי מה שאתה מבאר קשה שהרי ביציאת מצרים גופא לא רואים שהיה קטרוג של הללו והללו רק בטביעת המצרים בים סוף ואה"נ אתה מעיר הערה יפה מדוע באמת הללו והללו התעורר דווקא בקריעת ים סוף ולא בכל הי' מכות אבל היכן רואים שענין הללו והללו קשור דייקא לגאולה לכאורה זה טענה כללית שהרי למה הקב"ה מאבד אומה בגלל המעשים רעים שלהם א"כ הרי הללו והללו אבל למה זה קשור דווקא לגאולה 
 
 

תיקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מנצפך אמר:
אולי כי אם הבכורים יצאו אז הגדול שבבית יתפס, כמו אצל המצרים.
וראה עוד כאן אות קס"ח, וכאן בקטע שעובר לעמוד הבא.
בנוסף למה שתרצת אתה - יש גם תירוץ בקובץ בית אהרן וישראל ששלחת לשם שאז כל ישראל נקראו בכורים [ זה ממש יפה איך שאתה מוצא מראי מקומות כל כך מדויקים זה פותח את כל הענין בצורה אחרת ]
 

מרבה השלום

משתמש חדש
תיקו אמר:
מרבה השלום אמר:
חלוק מכות בכורות שחוץ מהמכה שבו, היה זה גם למעשה גאולה כמו שפ' התרגום אונקלוס הפסוק (דברים טז) כי בחדש האביב הוציאך ה אלוקיך ממצרים לילה, שקאי על מכת בכורות (דלא כהרמב"ן שמפרש שקאי על זה שפרעה נתן אסתי לצאת וע' ברש"י ברכות ט.) וא"כ רוזנגרטן עצם הגאולה היה הטענה הללו והללו וכו
לפי מה שאתה מבאר קשה שהרי ביציאת מצרים גופא לא רואים שהיה קטרוג של הללו והללו רק בטביעת המצרים בים סוף ואה"נ אתה מעיר הערה יפה מדוע באמת הללו והללו התעורר דווקא בקריעת ים סוף ולא בכל הי' מכות אבל היכן רואים שענין הללו והללו קשור דייקא לגאולה לכאורה זה טענה כללית שהרי למה הקב"ה מאבד אומה בגלל המעשים רעים שלהם א"כ הרי הללו והללו אבל למה זה קשור דווקא לגאולה 
העשר מכות היה עונש על זה ששיעבדו בבני ישראל כדכתיב  בברית בין הבתרים ואחרי כן דן אנכי ולא שייך ע"ז הללו והללו, ורק כשדנין על הגאולה שייך לדון אם ראוין בני ישראל לגאולה כגון בים סוף שהיה מצב סכנה וכן יתכן לומר על מכת בכורות
 
 
חלק עליון תַחתִית