ולקחתם אגודת אזוב וכו' - ולא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר - אני ולא מלאך אני ולא שרף וכו'

בבלי

משתמש ותיק
למה היה אסור לצאת מהבתים והיה צורך לסמן בדם לפי מאמר ההגדה אני ולא מלאך וכו'?

אשמח לתשובות עם מקורות

[https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=16948 נדמה לי שרעק"א מתרץ גם לשאלה זו באותו מקום]
 

הערשלה

משתמש ותיק
בבלי אמר:
למה היה אסור לצאת מהבתים והיה צורך לסמן בדם לפי מאמר ההגדה אני ולא מלאך וכו'?

אשמח לתשובות עם מקורות

[https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=16948 נדמה לי שרעק"א מתרץ גם לשאלה זו באותו מקום]

עיין בר' עובדיה מברטנורא (עמר נקא) שמות פרק יב וז"ל:

"ואתם לא תצאו מגיד שאחר שנתן רשות למשחית וכו' ולילה רשות למחבלים הוא וכו' קשה שהרי למעלה אמר אני ה' אני ולא השליח ואיך אמר בכאן שנתן רשות למחבלים הא בלאו הכי הלילה הזו היא מעותדת להריגת בכורי מצרים כדכתיב ועברתי בארץ מצרים וכו' י"ל שהבכורות הכה הוא בכבודו והפשוטים כגון הבכורות לאמם או גדולי הבית שמתו גם הם כמו שפי' רש"י לקמן הכה המשחית שהרי צריכין אנו לומר שהמלאך המשחית הרג גם הוא בהם כדכתיב הכא ולא יתן המשחית ואעפ"י שבהריגת הבכורות כתיב וה' הכה כל בכור ופרש"י שם הוא ובית דינו הרי שם באותו עניין ממש כתיב כי אין בית אשר אין שם מת שמתו גם מהפשוטים והם נהרגו ע"י בית דינו הנרמז בוא"ו וה' והוצרך רש"י בכאן לומר ולילה רשות למחבלים הוא לפי שכתוב ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר והואיל והמכה היתה בחצי הלילה לא היה לו לאסור להן היציאה אלא בעת המכה בלבד ואסר עליהם כל הלילה עד הבקר לפי שלילה רשות למחבלים הוא".
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בבלי אמר:
למה היה אסור לצאת מהבתים והיה צורך לסמן בדם לפי מאמר ההגדה אני ולא מלאך וכו'?

אשמח לתשובות עם מקורות

[https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=16948 נדמה לי שרעק"א מתרץ גם לשאלה זו באותו מקום]
עי' להדיא בב''ק בפרק הכונס ולא תצאו איש מפתח ביתו, כיון דניתן רשות למשחית להשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע.
ועל כרחך הגיעו עם ה' עוד מלאכי חבלה והם אינם מבחינים.
 
 
חלק עליון תַחתִית