קדש לי כל בכור פטר כל רחם...

בבלי

משתמש ותיק
למה מקדשים רק את הבכורים לאם ולא גם בכורים לאב?

אשמח לתשובות עם מקורות 

[ראיתי שרעק"א בחידושיו[1] עונה על זה רק איני יודע איפה]  [ונדמה לי שרעק"א עונה גם על זה באותו מקום]

תודה רבה.


[1] נדמה לי באחת הבבות בדף ס או סא, אולי זו ב"ק

 
 

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
[נ.ב. נדמה לי דבנושא זה יש עמי תירוצים נוספים. אבדוק זאת]
 

בן עזאי

משתמש ותיק
יש לציין גם מש"כ הרמב"ן במדבר פ"ג פמ"ה דאותם בכורות שנתקדשו ביצי"מ הם שעבדו בעבודת הקרבנות, ומבו' דהעבודה היתה בבכור מאם גם בתחילה, אמנם במהרי"ל דיסקין שם מבו' דעבודה בבכורות שהיתה קודם הקמת המשכן היינו בבכור מאב, וכ"מ במג"א סי' קכ"ח סק"ז עיי"ש בדקדוק לשונו, וכ"מ בשו"ע הגר"ז שם סי"א, ועייש"ע במהרי"ל דיסקין בפר' תצוה עמ' קמ"ד, דנדב בן אהרן לא הוזקק לחינוך לכהונה כיון שהי' בכור לאביו ועבד בעבודת הקרבנות, וכל חינוכו נעשה רק בשביל לקדש זרעו אחריו. ועי' במדרש רבה בראשית ד' ח', דמקשה איך הקריב יעקב קרבן והרי לא הי' בכור, ותי' דנטל בכורה מעשיו, ואמאי לא מקשי' איך הקריב יצחק שהרי לא היה בכור לאביו, ומוכח דבכור מאם עובדים בקרבנות, ועי' עץ יוסף שם. וע"ע בבעל הטורים במדבר ג' ב', ומה שצויין בדבריו, לומר דיש ב' ענייני בכורה.
 
חלק עליון תַחתִית