כותר
משתמש ותיק
שמעתי אתמול קושיא חזקה.
הרמב"ן בסוף פרשת בא כותב:
"וכן כל כיוצא בהן מצות רבות זכר ליציאת מצרים: והכל להיות לנו בכל הדורות עדות במופתים שלא ישתכחו ולא יהיה פתחון פה לכופר להכחיש אמונת האלהים.
כי הקונה מזוזה בזוז אחד וקבעה בפתחו ונתכוון בענינה כבר הודה בחדוש העולם ובידיעת הבורא והשגחתו וגם בנבואה, והאמין בכל פנות התורה, מלבד שהודה שחסד הבורא גדול מאד על עושי רצונו שהוציאנו מאותו עבדות לחירות".
הרמב"ן כותב שמצות מזוזה היא זכר ליציאת מצרים, כך פתח בתחילת דבריו, וכך סיים שהוציאנו מאותו עבדות לחירות.
וצריך ביאור, מה הזכר במזוזה ליצי"מ, הלא יש בה רק 2 פרשיות ולא מוזכר בה כלל יצי"מ.
ובדקתי גם בספר החינוך בטעם מצוות מזוזה ולא קישר ליצי"מ.
ידידי ר' שלמה תירץ, בדרך אפשר, שמה שהמזוזה היא על מזוזת הבית, מזכיר את הזאת דם קרבן פסח, על המשקוף ושתי המזוזות.
הרמב"ן בסוף פרשת בא כותב:
"וכן כל כיוצא בהן מצות רבות זכר ליציאת מצרים: והכל להיות לנו בכל הדורות עדות במופתים שלא ישתכחו ולא יהיה פתחון פה לכופר להכחיש אמונת האלהים.
כי הקונה מזוזה בזוז אחד וקבעה בפתחו ונתכוון בענינה כבר הודה בחדוש העולם ובידיעת הבורא והשגחתו וגם בנבואה, והאמין בכל פנות התורה, מלבד שהודה שחסד הבורא גדול מאד על עושי רצונו שהוציאנו מאותו עבדות לחירות".
הרמב"ן כותב שמצות מזוזה היא זכר ליציאת מצרים, כך פתח בתחילת דבריו, וכך סיים שהוציאנו מאותו עבדות לחירות.
וצריך ביאור, מה הזכר במזוזה ליצי"מ, הלא יש בה רק 2 פרשיות ולא מוזכר בה כלל יצי"מ.
ובדקתי גם בספר החינוך בטעם מצוות מזוזה ולא קישר ליצי"מ.
ידידי ר' שלמה תירץ, בדרך אפשר, שמה שהמזוזה היא על מזוזת הבית, מזכיר את הזאת דם קרבן פסח, על המשקוף ושתי המזוזות.