האם משה קידש את הבכורות?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
שלו'
הודעות: 860
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:40
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם משה קידש את הבכורות?

שליחה על ידי שלו' » 22 ינואר 2021, 03:39

פר' בא פי"ג א' – ב' וידבר ה' אל משה לאמר. קדש לי כל בכור כו'.
ריהטת הפסוקים משמעה כאילו משה לבדו נצטוה לקדש הבכורות, שכן לא אמר לו השם דבר אל בנ"י כבשאר מקומות, וגם בסמוך בדברי משה אל העם לא אמר להם זאת, רק לקמן בפרשה הבאה [מפס' י"א]. וצ"ב!


יראתי בפצותי
הודעות: 1290
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם משה קידש את הבכורות?

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 22 ינואר 2021, 03:54

עבודה בבכורות הייתה קודם, שהרי לכך קנה יעקב בכורה, ומהו קידוש זה.


יד אבשלום
הודעות: 241
הצטרף: 17 דצמבר 2020, 22:45
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם משה קידש את הבכורות?

שליחה על ידי יד אבשלום » 22 ינואר 2021, 08:27

שלו' כתב:
22 ינואר 2021, 03:39
פר' בא פי"ג א' – ב' וידבר ה' אל משה לאמר. קדש לי כל בכור כו'.
ריהטת הפסוקים משמעה כאילו משה לבדו נצטוה לקדש הבכורות, שכן לא אמר לו השם דבר אל בנ"י כבשאר מקומות, וגם בסמוך בדברי משה אל העם לא אמר להם זאת, רק לקמן בפרשה הבאה [מפס' י"א]. וצ"ב!
בפשטות סדר הדברים הוא שמשה אומר לבנ"י קודם את עיקר הזכירה של יציא"מ וחיוב מצה שמתחייב מזה ואח"כ את קדושת הבכורות שהיא לזכר הצלת בכורות ישראל שהוא פרט ביציא"מ


משה נפתלי
הודעות: 1984
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 753 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם משה קידש את הבכורות?

שליחה על ידי משה נפתלי » 22 ינואר 2021, 11:35

פרשת 'קדש' ופרשת 'והיה כי יביאך' – שתי פרשיות הן, הראשונה מתייחסת ליוצאי מצרים, והשניה - לבכורות שיוולדו בעתיד.
כלומר: בפרשה הראשונה נתקדשו במאמרו יתברך 'קדש לי' כל הבכורות שהיו בישראל ביום היציאה מארץ מצרים, הן בכורות האדם והן בכורות הבהמה.
ובפרשה השניה נצטוו ישראל מכאן ולהבא לקדש הבכורות. ונחלקו ריש לקיש ורבי יוחנן בפרק קמא דבכורות: לדעת רבי יוחנן, גם הבכורות שנולדו במדבר בכלל מצוה זו; ולדעת ריש לקיש: לא קדשו בכורות במדבר, כמשמעו של קרא 'והיה כי יביאך'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בא”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח