בן בנך לעומת אבות אבותיך - במכת ארבה

שלו'

משתמש ותיק
במכת ארבה מצאנו ב' מטבעות לשון מקבילות יחודיות למכה זו:
י' ב' ןלמען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים כו'.
י' ו' ומלאו בתיך ובתי כל עבדיך ובתי כל מצרים אשר לא ראו אבתיך ואבות אבתיך כו'.
וצ"ב.
 

בן ראם

משתמש ותיק
מצאתי בזכות הערתך המעניינת. פי' רבי יוסף בכור שור שמות י' ב':

ולמען תספר - בארבה שייך סיפור דברים יותר משאר מכות, שארבה רגיל לבא לעולם, וכשרואין את הארבה מזכירין ארבה משונה שהיה, ואומרים - "אין זה ארבה". אבל אני שמעתי על ארבה אחד שהיה בעולם שאין נראה כמותו. וכן הוא אומר ביואל על הארבה "עליה לבניכם ספרו, ובניכם לבניהם, ובניהם לדור אחר". אלא שדרך לספר על הארבה, וכאן נמי כתב "אשר לא ראו אבותיך". וביואל נמי "ההיתה זאת בימיכם ואם בימי אבותיכם". ובזאת ידע משה כי ארבה יביא. ואמר לפרעה - "הנני מביא מחר [ארבה בגבולך"], שמעתי מר' עובדיה זצ"ל. ואע"פ כן הרבה נבואות מצינו שאומרים נביאים ואינו מפרש היכן אמר להם הקב"ה, וגם במשה כמו כן בפרשת המן:
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מצאתי באמרי אמת בשם השפ"א:

כתיב (פסוק ו) אשר לא ראו אבותיך ואבות אבותיך וגו' עד היום הזה, ומשמע שהיום הזה כן יראו, ואיתא בשפת אמת (תרמ"ד ובליקוטים) שכשם שאיתא בזוה"ק (ח"ג ריט ב רכ א) שכשיש שמחה אצל בני ישראל מודיעים לאבות שיהא להם שמחה, כן הוא אצל הגוים להיפך וכאשר באה עליהם צרה מודיעים לאבותיהם בקבר כדי שיצטערו. עכ"ל

ועל דרך זה ניתן למצוא קשר לפסוק המקביל בנוגע לבנך ובן בנך, להעביר את המסורת, כשם שנעשה בדרך ההפוכה אצל המצרים.
 
חלק עליון תַחתִית