פרשת וארא, האם לצפרדעים שבמצרים היה דיעה?

רוצה לדעת

משתמש ותיק
התשובה,
יעוי' בתנא דבי אליהו פ"ז: ומאי ותעל הצפרדע צפור דיע שיש בה דיעה, עיי"ש.

לפי"ז הק"ו שנשאו חנניה מישאל ועזריה מהצפרדעים מבו' היטב שהרי היה להם דיעה.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
צריך לומר כי הצפרדעים של זמנינו זה לא מכת הצפרדע
כי היום הם סוג של שרצים ולא שייכים למשפחת הציפורים
ולפי התנדב"א זה ציפור,
וכן לומר שלצפרדעים היום יש דיעה, זה קשה מאוד, זה בכלל לא מסתדר
כיום הצפרדעים זה סוג של התגלמות הטיפשות בעיצומה.
יש לבדוק בפרק שירה היכן הם מצוייים האם בשרצים או בעופות
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
זה מעניין.
כי מהמילים "ציפור דיע" ולפי הפירוש בהמשך: "בשעה שהעופות צמאים ובאים לשתות מן היאור, קוראין אותם ואומרים להם בואו שתו ואל תתיראו". (שהציפור יודעת לפי הרעש שאין סכנה.. ככה הבנתי)
נראה לי הכוונה שלציפור יש דיעה ולא לצפרדע..

אבל ראיתי שבספר אש דת באמת כתוב שמכך שהם קפצו לתנורים "אין לך דיעה גדולה מזאת"

אשמח להסבר..
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
עכשיו ראיתי בחוברת מקראי קודש על פרשת וארא כתבה על הצפרדעים
שם הוא מביא ב' שיטות בראשונים האם אכן אלו הם הצפרדעים של זמנינו אנו
או שמא הם התנינים של זמנינו
אך לפי ב' דרכים אלו לא מתורץ מדוע הם נקראים בתנדב"א 'ציפור'
(בכתבה שם כתב כי הצפרדע שלנו דומה לציפור, וזה מגוחך עד מאוד לכל בר שכל, שאין שום דמיון ביניהם)
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
לפי השיטה שאומרת שמדובר בתנינים, אם כך, גם אותם הקב"ה היה צריך להחזיר למקומם שלא יהנו מעורותיהם- כמו במכת ערוב.
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
לא מובן לי איך הפירוש שמדובר בקרוקודיל עונה על העניין של "דיעה" שכתוב באליהו רבה.
ובכלל איך זה מסתדר עם המכה עצמה -
שהם נכנסו למעיים שלהם.
העורות כמו שכתבתי למעלה.
והרעש שגרם למשה רבינו לצעוק בתפילה
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
אולי הצפרדע היתה מין תנין שיש לו כח לעוף, והרי אמרו בתוספתא דכלאים (פ"ה ה"ו) 'הירודין והנעמות הרי הן כעופות לכל דבר', וידוע ש'ירוד' היינו תנין (רש"י סנהדרין נט: ד"ה ירוד, וכתב שכן תרגומו בכל מקום וכן תירגם יונתן), ולכן פי' הגרח"ק (בירושלמי כלאים פ"ח ה"ד) שהוא מין תנין שיש לו כח לעוף, ולכן נחשב עוף.
 

משנת הריף

משתמש ותיק
(בכתבה שם כתב כי הצפרדע שלנו דומה לציפור, וזה מגוחך עד מאוד לכל בר שכל, שאין שום דמיון ביניהם)
למה זה מגוחך ? דוקא זה מאוד מסתדר עם כל המדרשים והסיפורים על הצפרדעים שזה כמו של ימינו שהם קרקרו בקולי קולות ונכנסו לתוך הבטן וכו'
 
חלק עליון תַחתִית