וארא אל אברהם אל יצחק וכו' (ו, ג)
בבעה"ט: וארא. בגימט' יצחק כדאיתא במדרש שיצחק גרם להם לישראל שיצאו ממצרים, עכ"ל. ובפענח רזא כ': וארא בגימט' יצחק להורות כי בזכות יצחק נגאלו וכדברי המדרש שניאות לשנות שמו מישחק ליצחק כדי שימעט הקב"ה בגזרת ת' שנה כמספר ההפרש שבין אלו ויעמוד הגלות על רד"ו שנה עכ"ל ועיי"ש עוד. [ויש לרמז שהנה על יצחק איתא (עי' רש"י בחוקתי ויקרא כ"ו, מ"ב) "אפרו של יצחק נראה לפני צבור ומונח על המזבח", וזהו ש"וארא" בגימ' יצחק ורומז על אפרו ש"נראה" לפני צבור ומונח על המזבח]
והנה בחז"ל איתא בכ"ד שבזכות אבות נגאלו ממצרים וכפשטות לשונות הקראי, אכן מד' בעה"ט והפענח רזא הנ"ל למדנו שיש דבר מיוחד ביצחק אשר בזכותו קיצר הקב"ה הגלות שהיו רד"ו שנה במקום ת' שנה. ויש להבין השייכות של יצחק דוקא שבגינו נתקצר השיעבוד.
ואי מונין הארבע מאוד שנה מלידת יצחק א"ש
אך אשמח לידע עוד ביאורים בזה
בבעה"ט: וארא. בגימט' יצחק כדאיתא במדרש שיצחק גרם להם לישראל שיצאו ממצרים, עכ"ל. ובפענח רזא כ': וארא בגימט' יצחק להורות כי בזכות יצחק נגאלו וכדברי המדרש שניאות לשנות שמו מישחק ליצחק כדי שימעט הקב"ה בגזרת ת' שנה כמספר ההפרש שבין אלו ויעמוד הגלות על רד"ו שנה עכ"ל ועיי"ש עוד. [ויש לרמז שהנה על יצחק איתא (עי' רש"י בחוקתי ויקרא כ"ו, מ"ב) "אפרו של יצחק נראה לפני צבור ומונח על המזבח", וזהו ש"וארא" בגימ' יצחק ורומז על אפרו ש"נראה" לפני צבור ומונח על המזבח]
והנה בחז"ל איתא בכ"ד שבזכות אבות נגאלו ממצרים וכפשטות לשונות הקראי, אכן מד' בעה"ט והפענח רזא הנ"ל למדנו שיש דבר מיוחד ביצחק אשר בזכותו קיצר הקב"ה הגלות שהיו רד"ו שנה במקום ת' שנה. ויש להבין השייכות של יצחק דוקא שבגינו נתקצר השיעבוד.
ואי מונין הארבע מאוד שנה מלידת יצחק א"ש
אך אשמח לידע עוד ביאורים בזה