אקשה לב פרעה - סתירת הרמב"ם אם ניטל ממנו הבחירה

מי לה אלי

משתמש ותיק
ידוע מש"כ הרמב"ם בהל' תשובה פ"ו ה"ג ובשמונה פרקים ח, שהקב"ה מנע מפרעה הבחירה לגמרי כדי להענישו, עיי"ש.

והנה באבות ה יח איתא, "כל המחטיא את הרבים, אין מספיקין בידו לעשות תשובה, ופי' בתוי"ט אין מסייעין לו".

וכ"כ הרמב"ם בריש פ"ד מהל' תשובה ארבעה ועשרים דברים מעכבין את התשובה.. ואלו הן, המחטיא את הרבים..", ובה"ו כתב ע"ז "כל אלו הדברים וכיוצא בהן, אע"פ שמעכבין את התשובה אין מונעין אותה, אלא אם עשה אדם תשובה מהן, הרי זה בעל תשובה".

אך הרמב"ם בפירוש המשנה שם כתב, "וכל מי שיטעה בני אדם יענשהו ה' יתברך כשימנעהו מן התשובה וזה מבואר אין קושי בו כשתבין מה שכללנוהו בפר' השמיני"

ב"פר' השמיני", היינו משמונה פרקים, וצ"ע, הלא שם מבואר שמונעין ממנו לגמרי התשובה, ומה זה שייך למחטיא את הרבים, שעליו כתב הרמב"ם בהל' תשובה, שמניחין לו לשוב?  
 
חלק עליון תַחתִית