"וידבר משה.. הן בנ"י" מתי הי' דיבור הזה? - קושי בסדר המאורעות עפ"י רש"י בבהעלותך

מי לה אלי

משתמש ותיק
"וידבר משה לפני ה' לאמר הן בני ישראל לא שמעו אלי" וכו' את מילת "לאמר" ביאר רש"י בבהעלותך יב יג בשם הספרי: "מה ת"ל לאמר, השיבני אם גואלם אתה אם לאו עד שהשיבו עתה תראה וגו'"
הנה הפסוק עתה תראה אשר אעשה לפרעה.. נאמר בסוף פר' שמות בהמשך למה שהכביד פרעה העבודה ואמר משה אל ה' "מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה.." (ואין הפסק פרשה ביניהם) הרי לכאו' דפסוקים אלו ו' - י"ג "וידבר ה'.. בא דבר אל פרעה, וידבר משה.. הן בנ"י לא שמעו אלי.." (שהם פרשה בפנ"ע) נאמרה שלא במקומן, ומקומן הוא שם אחר שאמר משה "מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה.."

אם כנים הדברים צע"ג מה שאמר משה "הן בנ"י לא שמעו אלי", הא בפעם הראשון שדיבר משה אל ישראל כתיב ד' ל"א "ויאמן העם וישמעו כי פקד ה' את בנ"י.." ואיפה מצינו אז שלא שמעו בנ"י אליו?
 

מי לה אלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מי לה אלי אמר:
"וידבר משה לפני ה' לאמר הן בני ישראל לא שמעו אלי" וכו' את מילת "לאמר" ביאר רש"י בבהעלותך יב יג בשם הספרי: "מה ת"ל לאמר, השיבני אם גואלם אתה אם לאו עד שהשיבו עתה תראה וגו'"
הנה הפסוק עתה תראה אשר אעשה לפרעה.. נאמר בסוף פר' שמות בהמשך למה שהכביד פרעה העבודה ואמר משה אל ה' "מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה.." (ואין הפסק פרשה ביניהם) הרי לכאו' דפסוקים אלו ו' - י"ג "וידבר ה'.. בא דבר אל פרעה, וידבר משה.. הן בנ"י לא שמעו אלי.." (שהם פרשה בפנ"ע) נאמרה שלא במקומן, ומקומן הוא שם אחר שאמר משה "מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה.."
לפי"ז יתורץ קושית העולם על הקל וחומר שעשה משה, "הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה", ופירש"י זה אחד מעשרה ק"ו שבתורה והקשו העולם דהא קל וחומר פריכא הוא, דהא בני ישראל לא שמעו אליו מקוצר רוח ועבודה קשה,

ולפי"ז מה שאמר משה "הן בנ"י לא שמעו אלי" לא מוסב על הא דלא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבדה קשה
 

איש משה

משתמש חדש
מי לה אלי אמר:
"וידבר משה לפני ה' לאמר הן בני ישראל לא שמעו אלי" וכו' את מילת "לאמר" ביאר רש"י בבהעלותך יב יג בשם הספרי: "מה ת"ל לאמר, השיבני אם גואלם אתה אם לאו עד שהשיבו עתה תראה וגו'"
הנה הפסוק עתה תראה אשר אעשה לפרעה.. נאמר בסוף פר' שמות בהמשך למה שהכביד פרעה העבודה ואמר משה אל ה' "מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה.." (ואין הפסק פרשה ביניהם) הרי לכאו' דפסוקים אלו ו' - י"ג "וידבר ה'.. בא דבר אל פרעה, וידבר משה.. הן בנ"י לא שמעו אלי.." (שהם פרשה בפנ"ע) נאמרה שלא במקומן, ומקומן הוא שם אחר שאמר משה "מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה.."
למה לא נימא שלא רק אותן הפסוקים שלא במקומן הם, אלא כל הפסוקים מתחילת פר' וארא מקומן לפני עתה תראה, וא"כ הכל על מקומו יבא בשלום, חוץ מהפסוק עתה תראה, שזו לא נאמר על שאלת משה, מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה וכו' (ודלא כרש"י שם) אלא על הפסוק, הן בנ"י לא שמעו אלי
 

מי לה אלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מי לה אלי אמר:
אם כנים הדברים צע"ג מה שאמר משה "הן בנ"י לא שמעו אלי", הא בפעם הראשון שדיבר משה אל ישראל כתיב ד' ל"א "ויאמן העם וישמעו כי פקד ה' את בנ"י.." ואיפה מצינו שלא שמעו בנ"י אליו?
אולי הביאור בזה הוא דלאחר שפרעה הכביד להם העבודה איבד את אמונתם שיהיו נגאלים, וזה כוונת משה באמרו "הן בנ"י לא שמעו אלי"
 

מי לה אלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש משה אמר:
למה לא נימא שלא רק אותן הפסוקים שלא במקומן הם, אלא כל הפסוקים מתחילת פר' וארא מקומן לפני עתה תראה, וא"כ הכל על מקומו יבא בשלום, חוץ מהפסוק עתה תראה שזו לא נאמר על שאלת משה, מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה וכו', (ודלא כרש"י שם) אלא על הפסוק, הן בנ"י לא שמעו אלי
ומה נעשה אם דברי רש"י, הא כל המדובר פה הוא בדעת רש"י
 

מי לה אלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב יש לתמוה בביאור דברי רש"י בבהעלותך באמרו "מה ת"ל לאמר, השיבני אם גואלם אתה אם לאו", וכי מרע"ה מפקפק בהבטחת הקב"ה שיוציא בנ"י ממצרים?!
 
חלק עליון תַחתִית