תמיהה עצומה בתרגום יונתן בן עוזיאל

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
{טז} וְאִלֵין שְׁמָהַת בְּנוֹי דְלֵוִי לְיִיחוּסֵיהוֹן גֵרְשׁוֹן וּקְהָת וּמְרָרִי וּשְׁנֵי חַיוֹי דְלֵוִי מְאָה וּתְלָתִין וּשְׁבַע שְׁנִין חַיָיא עַד דְחָמָא יַת משֶׁה וְיַת אַהֲרן פְּרִיקַיָיא דְיִשְרָאֵל: {יז} בְּנוֹי דְגֵרְשׁוֹם לִבְנִי וְשִׁמְעִי לְיִיחוּסֵיהוֹן: {יח} וּבְנוֹי דִקְהָת עַמְרָם וְיִצְהָר וְחֶבְרוֹן וְעֻזִיאֵל וּשְׁנֵי חַיוֹי דִקְהָת חֲסִידָא מְאָה וּתְלָתִין וּתְלַת שְׁנִין חַיָיא עַד דְחָמָא יַת פִּינְחָס הוּא אֵלִיָהוּ כַּהֲנָא רַבָּא דְעָתִיד לְמִשְׁתַּלְחָא לְגָלוּתָא דְיִשְרָאֵל בְּסוֹף יוֹמַיָא: {יט} וּבְנוֹי דִמְרָרִי מַחְלִי וּמוּשִׁי אִלֵין יְחוּסִין דְלֵוִי לִגְנִסְתְּהוֹן: {כ} וּנְסֵיב עַמְרָם יַת יוֹכֶבֶד חֲבִבָתֵיהּ לֵיהּ לְאִנְתּוּ וִילֵידַת לֵיהּ יַת אַהֲרן וְיַת משֶׁה וּשְׁנֵי חַיוֹי דְעַמְרָם חֲסִידָא מְאָה וּתְלָתִין וּשְׁבַע שְׁנִין חַיָיא עַד דְחָמָא יַת בְּנֵי רְחַבְיָא בַּר גֵרְשׁוֹם בַּר משֶׁה:
מבואר בדבריו - 
א. שלוי ראה את משה ואהרן.
ב. שקהת ראה את פנחס.
ג. שעמרם ראה את בני רחביה בן גרשום בן משה (דהיינו בני ניניו).
והנה שלשת הדברים הנ"ל לכאורה לא יתכנו מבחינה מציאותית לפי החשבון, ואפרש שיחתי בקצרה - 
א. יוסף היה בן 30 בעמדו לפני פרעה ואח"כ היו 7 שני רעב ו2 שני שובע עד שירדו השבטים למצרים, נמצא יוסף בן 39 כשירדו למצרים, לוי היה גדול ממנו בכמה שנים, ולכה"פ היה בן 40 בירידתו מצרים, הוא נפטר לאחר 97 שנים בגיל 137 כמבואר בפסוק כאן, נמצא שנפטר לוי 97 שנים אחר הירידה למצרים, בני ישראל היו 210 שנים במצרים כמניין רד"ו, משה היה בן שמונים כשיצאו ממצרים דהיינו שנולד 130 שנה אחר שירדו למצרים, וזה יוצא 33 שנים אחרי מיתת לוי, וכן אהרן שהיה גדול ממשה ב3 שנים בלבד כמבואר בסוף הפרשה.
ב. קהת היה מיורדי מצרים, וחי 133 שנה, דהיינו שגם אם נניח שירד למצרים כשהוא תינוק בן יומו, הרי נפטר בשנת 133 לירידת מצרים, כשאהרן נולד רק 6 שנים קודם לכן, כך שלא סביר שכבר היה לו נכד בגיל 6 (פנחס).
ג. בגמרא ב"ב קכא: מבואר שעמרם ראה את יעקב, יעקב נפטר אחר י"ז שנה משירדו למצרים, נניח שעמרם נולד באותו יום, א"כ נפטר בגיל 137 בשנת 154 לירידת מצרים, כשמשה רבינו היה בן 24 שנים, משה חזר למצרים בגיל שמונים כמבואר בפרשתן, 56 שנים אחרי פטירתו של עמרם, וגם אם נניח שעמרם יצא ממצרים לבקר אותם, או שאין כוונת התרגום שממש ראה אותם אלא שחיו בזמנו, עדיין קשה לומר כן שבגיל 24 כבר היו למשה נינים, ובפרט לפמ"ש הרמב"ן בפרשת שמות שמשה ברח ממצרים בגיל 12, קשה לומר שתוך 12 שנים כבר היו לו נינים, (אמנם יתכן כי התרגום יב"ע חולק ע"ד הגמ' בב"ב הנ"ל שעמרם ראה את יעקב).
ועוד יש לתמוה שבדברי בימים א כג יז מבואר שרחביה היה בן אליעזר ולא בן גרשום, ואליעזר הרי נימול כשהיו בדרך למצרים ונולד רק 56 שנים אחרי פטירת עמרם, והיאך יראה עמרם את נכדיו?
יש לי איזה הצעה ליישוב, אך אשמח לשמוע קודם דעת חו"ר הפורום, ואם מישהו ראה יישוב ע"ז. תודה רבה!
 
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
פותח הנושא
איזה הצעה ליישוב יש לך ...
כבר עברו שנתיים מהשאלה.
ואין פתרון ?
האמת שכרגע אין לי..
זכור לי שבזמנו היה איזה כיוון, ובגלל חוסר הענות הציבור כנראה לא התאמצתי להעלותו על הכתב..
אנסה לשבת על זה היום בל"נ..
 

דבש לפי

משתמש ותיק
אבל מיושב הוא לפי מסקנת הגמ' שם...
לא הבנתי מה כוונתך.
ברור שלמסקנת הגמרא שם היה אפשר לומר "שבעה קיפלו את העולם" גם בלי עמרם (על ידי יאיר ומכיר), איך זה משַׁנֶּה את זה שמוכח בגמרא שמי שראה את עמרם ודאי היה בדור המדבר (וגם ודאי שהיה לפחות בן עשרים בחטא המרגלים, כי מה שהתחדש בתירוץ בהמשך זה שגם אלו שהיו יותר מבני שישים לא היו בכלל הגזירה, אבל אלו שהיו פחות מבני עשרים לא היתה הוה אמינא שהם בכלל הגזירה).
 

דבש לפי

משתמש ותיק
אולי שיטת תרגום זה כאן שהיו במצריים פחות שנים (כגון עד 400 או 430 שנה אחרי לידת אברהם אבינו)?
 
חלק עליון תַחתִית