יאיר אמר:
מוחל וסולח אמר:
רואים שקוף אמר:
העניין בשלושת המופתים שעשה משה לעיני ישראל, כדי שיאמינו כי נראה אליו ה'.
העניין בעשרת המופתים שנתן משה במצרים הוא עונש.
מה העניין במופת התנין שנעשה אצל פרעה, מאחר שבלא"ה כבר נאמר שלא יאמין.
אתה בטוח?
המופתים נעשו כדי שעם ישראל יאמינו בו?
האם אכן האמינו לו בעקבות המופתים?
"ל וַיְדַבֵּר אַהֲרֹן אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה וַיַּעַשׂ הָאֹתֹת לְעֵינֵי הָעָם. לא
וַיַּאֲמֵן הָעָם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲוּוּ."
לכאורה הקושי כאן הוא כי לכאורה יש סתירה בפסוקים
בפרשת שמות (פרק ד' פס' לא) אכן ויאמן העם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲוּוּ."
ובפרשת וארא כ' (פרק ו פס' ט) ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה.
הנה שני הפסוקים האלה לכאורה קשיין ההדדי
ורוצה אני להציע פשט בנידון ואולי יקבלו רבנן (שמעתי ממו"ר הגר"ש ברנד זצ"ל) והיה זה שכרי
כשמשה אמר פקוד פקדתי אכן שמחו ויקדו וישתחוו, האמינו כי פקד ה' את ישראל וכי הוא רוצה לגאלם, הם יושבים ומצפים לגאולה ויודעים שעתיד הקב"ה לגאלם, והנה הגיע הזמן וישמחו והאמינו.
בפר' וארא כשמשה אמר להם "לכן אמור לבני ישראל אני ה' והוצאתי אתכם מתחת סבלת מצרים והצלתי אתכם מעבדתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדלים
ז ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלהים וידעתם כי אני ה' אלהיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים
ח והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אתה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אתה לכם מורשה אני ה'. זה היה בשורה שלא יכלו לשמוע, ואמרו (כמדומני שיש כזה מדרש) דיינו שיוציאנו מכאן, ע"כ ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה.
לגבי עצם העניין וודאי שעם ישראל מעמינים בני מאמינים, אולם שוו בנפשכם לו יבוא היום אדם גדול וצדיק ככל שיהיה ויאמר פקוד פקדתי, הלוא אנחנו מאמינים בני מאמינים מעל כל ספק שהנה הנה יבוא משיח צדקנו ויגאלנו אחרית כראשית, וכי נאמין לכל מי שיבוא ויאמר פקוד פקדתי
והרמב"ם כתב:
ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו כפי תורה שבכתב ושבעל פה ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחום מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח (הרמב"ם, הלכות מלכים י"א ד').
אולם שם במצריים היה הצורה שמתגלה ע"י מופת שהאמינו שהוא בא בשם ה'.