הערוב ביאור?

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
במכת דם כתוב שהקב''ה ציווה למשה רבינו להראות לפרעה בהתמששות המכה דווקא כשפגש בו ע''י היאור, וטעם הדבר בפשטות הוא (עד כדי כך שרש''י  אינו רואה צורך לבאר זאת) - כיוון שמכת דם התחילה ובאה מהיאור.
אך הדבר צריך קצת ביאור, כיון שא''כ - א. מדוע במכת צפרדע שגם התחילה ובאה מהיאור לא מצינו שהראה זאת משה לפרעה ע''י היאור? 
ב. ולאידך - מדוע במכת ערוב שאינה קשורה ליאור ולא התחילה ובאה מהיאור, ציווה הקב''ה למשה שיראה זאת לפרעה דווקא ע''י היאור?! 
(ולהעיר בנוגע לב' - שיש שינוי בין הפסוקים - בכך שבמכת דם נאמר רק ''בבוקר'', ואילו במכת ערוב נאמר גם ''השכם בבוקר'', ואולי אינו לדיוקא).  
 

דבש לפי

משתמש ותיק
איני רואה ראיה מזה שרש"י לא הסביר שההסבר הוא כמו שכתבת.
וכידוע בכל אחד מסימני דצ"ך עד"ש באח"ב ההתראה על המכה הראשונה היה בבוקר ועל השניה בבית פרעה ועל השלישית לא היתה התראה (אלא שבשחין פרעה ראה את מעשה משה ואהרן שהתחיל את המכה, ובכנים וחושך לא כתוב כך).
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
פותח הנושא
דבש לפי אמר:
וכידוע בכל אחד מסימני דצ"ך עד"ש באח"ב ההתראה על המכה הראשונה היה בבוקר ועל השניה בבית פרעה ועל השלישית לא היתה התראה (אלא שבשחין פרעה ראה את מעשה משה ואהרן שהתחיל את המכה, ובכנים וחושך לא כתוב כך).
לפי הסבר זה יוצא שברד היה ג''כ ביאור, אך לא כתוב זאת בשום מקום,
וא''א לדייק זאת מכך שכתוב ''השכם בבוקר'' כמו בערוב שמכך משמע שגם ברד היה ע''י היאור - כיוון שכתוב מפורש ברש''י ''שרט לו שריטה בכותל'' וזה שייך לכאורה רק בביתו ולא ביאור. 
אלא שההסבר אומר שבכל אחד מהמכות הראשונות בסימנים זה היה בבוקר שזהו המכנה המשותף, אך לאו דווקא שכולם היו ע''י היאור.
 

שירת העשבים

משתמש ותיק
אם כך אז אשמח להסבר אחר מכת''ר מדוע זה היה דווקא על היאור.
במדרש מבואר שפרעה עשה עצמו אלוה ואמר שאינו עושה צרכיו כב"א, ולכן היה הולך בבקרים ליאור לעשות שם צרכיו, ולפיכך אמר לו הקב"ה למשה שילך לפוגשו ביאור כדי להראות לו שאינו אלוה, { ובאריכות שם הליצנות שנעשה ממנו.}
 

שמשון הגבור

משתמש ותיק

עוד הערה במכת ערוב :

למה דייקא במכה זו היה ההפלאה שבארץ גושן לא הייתה המכה משא''כ בשאר המכות?
[ובאמת מה היה בארץ גושן בשאר המכות?]
 

עוד הערה במכת ערוב :

למה דייקא במכה זו היה ההפלאה שבארץ גושן לא הייתה המכה משא''כ בשאר המכות?
[ובאמת מה היה בארץ גושן בשאר המכות?]
לשון הרמב"ן: בעבור היות המכות הראשונות עומדות איננו פלא שיהיו בארץ מצרים ולא בארץ גשן, אבל זו מכה משולחת, וכו'.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק

עוד הערה במכת ערוב :

למה דייקא במכה זו היה ההפלאה שבארץ גושן לא הייתה המכה משא''כ בשאר המכות?
[ובאמת מה היה בארץ גושן בשאר המכות?]
יעוי' בראב"ע
ולפי דעתי כי מכת הדם והצפרדעים והכנים היתה כוללת המצרים והעבריים. כי אחר הכתוב נרדוף. ואלה השלש מעט הזיקו. רק מכת הערוב שהיתה קשה. השם הפריש בין המצריים ובין ישראל וככה מכת הדבר והברד בעבור מקניהם. ולא כן בשחין. ולא בארבה כי הם יוצאים ממצרים וכאשר חפרו המצרים כן חפרו העבריים:
 

דוד ה.

משתמש ותיק
אם יש עוד ראשונים ועוד פירושים בענין נשמח לדעת כולנו
בברכת תודה וכל טוב
ר' חיים פלטיאל שמות פרק ח
והפליתי ביום ההוא את ארץ גושן. וא"ת מ"ש דכתיב כאן הפלאה וכן בדבר מה שאין כן בכל המכות. וי"ל דלהכי כתיב הפלאה גבי ערוב דאפי' מצרים עצמם או בהמתם שהיו בארץ גושן ניצולו והפלאה דדבר דאפי' מקנה מצרים שבארץ גושן היה הדבר באותם שבשדה וממקנה ישראל אפי' אותם שהיו בארץ מצרים לא שלט בהם הדבר, כי בערוב מחלק הוא בין ארץ מצרים לארץ גושן ובדבר מחלק בין מקנה מצרים לשל ישראל.

(דברי הרמב"ן מופיעים ברבינו בחיי ובר"י אבן שועיב אבל המקור הוא הרמב"ן).

יש לציין שבהגדה של פסח לרשב"ץ מבאר את המדרש שג' מכות היו ע"י הקב"ה ולא ע"י משה ואהרן, והם ערוב דבר ומכת בכורות (כך גרס במדרש) שבכולם כתוב הפלאה.
 

שמשון הגבור

משתמש ותיק
יעוי' בראב"ע
[ובאמת מה היה בארץ גושן בשאר המכות?]
במדרשים מבואר שהדם היה נהפך אצל היהודים למים
וכן בעוד מכות היו להם ניסים עי'
אגב מזה שיעקב אבינו ע''ה לא רצה ליקבר במצרים
ואחד הסיבות משום מכת כינים והלא היה יכול ליקבר בארץ גושן רואים מכאן לכאורה שהייתה מכת כינים בארץ גושן
 

שעש

משתמש רגיל
במכת דם כתוב שהקב''ה ציווה למשה רבינו להראות לפרעה בהתמששות המכה דווקא כשפגש בו ע''י היאור, וטעם הדבר בפשטות הוא (עד כדי כך שרש''י אינו רואה צורך לבאר זאת) - כיוון שמכת דם התחילה ובאה מהיאור.
אך הדבר צריך קצת ביאור, כיון שא''כ - א. מדוע במכת צפרדע שגם התחילה ובאה מהיאור לא מצינו שהראה זאת משה לפרעה ע''י היאור?
ב. ולאידך - מדוע במכת ערוב שאינה קשורה ליאור ולא התחילה ובאה מהיאור, ציווה הקב''ה למשה שיראה זאת לפרעה דווקא ע''י היאור?!
(ולהעיר בנוגע לב' - שיש שינוי בין הפסוקים - בכך שבמכת דם נאמר רק ''בבוקר'', ואילו במכת ערוב נאמר גם ''השכם בבוקר'', ואולי אינו לדיוקא).
מכת דם היתה להראות את אפסיות היאור שאינו אלוה
 

שעש

משתמש רגיל
אגב מזה שיעקב אבינו ע''ה לא רצה ליקבר במצרים
ואחד הסיבות משום מכת כינים והלא היה יכול ליקבר בארץ גושן רואים מכאן לכאורה שהייתה מכת כינים בארץ גושן
שמעתי מהר"ש לוינשטיין שמאחר והיו עושים אותו ע"ז היה סובל מהכינים אפילו בארץ גושן דגם הנעבד נענש דאי לאו הכי גם אם היו כינים בארץ גושן מה איכפת לו ליעקב הרי לא הפריע לבנ"י
 
חלק עליון תַחתִית