אלוקה?!

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
כתוב בפרשתנו שהקב''ה אמר למשה שיבוא הוא ואהרון לפרעה בבוקר ליאור, ורש''י מפרש ע''כ שפרעה היה יוצא כל בוקר לעשות צרכיו, כי החשיב את עצמו אלוקה שאינו מוציא (וע''ד הצחות ניתן לומר שאולי פרעה לא ידע אבל בפועל יוצא מכך שהחשיב עצמו ג''כ ליתוש שאינו מוציא...).
ובפשטות נראה שכשהיה יוצא ליאור עשה זאת לבד ללא ליוי ע''י עבדיו, שאז יוצא - ש - א. אפי' עבדיו חשבו שהוא אלוקה, ב. יוצא שמופת הדם יותר גדול, כיוון שהקב''ה הראה לו שהוא יודע מה פרעה עושה בחדרי חדרים (למרות שכאן זה לא בחדרי חדרים אלא בחוצות, אך מאידך זה לא בראש כל חוצות...).
אך כמה פסוקים לאחר מכן, כתוב שכשהארון היכה במטה משה על היאור, עשה זאת ''לעיני פרעה ולעיני כל עבדיו''?!   
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
פותח הנושא
דיין אמר:
הערה צדדית, לא כותבים "אלוקה" אלא "אלוה", כי זה שם חול ולא שם קודש, כמו "אלוהים אחרים"
נכון, אך אני חסיד חב''ד ובחב''ד נוהגים לכתוב 'אלוקים אחרים' ולא 'אלוהים אחרים', ואכ''מ להאריך בזה.
 
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
התקשרות 785

'אלוקים אחרים' – בה"א או בקו"ף

המורים שלימדוני ב'תלמוד-תורה' (מחסידי פולין, וגם מורים אשכנזים מעדות אחרות) הקפידו שכאשר מצטטים פסוקים שבהם נאמר 'א-לוהים אחרים' יש לבטא זאת דווקא בה"א ולא 'אלוקים', כדי להבהיר ששם זה אינו קדוש. לעומת זה, הרבי הקפיד לבטא זאת דווקא בקו"ף, כידוע.

בלקוטי שיחות (כרך כד עמ' 453) נדפס מכתב-תגובה של הרבי למי שהעיר לו על כך:

"במענה להערתו:

"מורגל בפי העולם לומר אלקים אחרים (בקו"ף, אף שמדובר בעבודה-זרה). ואולי יש לקשר עם פירוש הרמב"ן דברים (כא, כב) כנען כו' שחשש כו'".

מלשון הרבי "מורגל בפי העולם" משמש שזה מנהג-ישראל, לא רק חסידי חב"ד. ומעניין לבדוק את הנהגת עדות החסידים באוקראינה, וכן הנהגת הליטאים [בדיקה אצל חסידי קרלין מעלה שאינם מכירים מנהג קבוע בזה].

המקור שהרבי מציין לזה הוא מפירוש הרמב"ן שיהושע נמנע מלתלות את מלכי כנען על העץ, כיוון שחשש שיש בזה בזיון לה' שיראום תלויים והאדם הוא כדמות של מעלה [אם הבנתי נכון, הכוונה שלא מבזים1 את השם 'אלוקים', גם כשהוא מתייחס לעבודה-זרה, מכיוון שזה אותו שם. ועדיין צריך עיון, שהרי בתחילת פירושו זה הרמב"ן אינו מקבל את המשל של 'שני אחים' כפשוטו].

כעת עברתי עשרות דפים בספר החדש 'מנהג-ישראל תורה' לר' יוסף לעווי (חלק ז על יו"ד), בענייני שמות הקדושים, ומביא מנהגים וחומרות שונים ואינו מביא זאת כלל.

והעירני הרה"ח ר' יעקב שי' הלוי הורוביץ:

אין הכוונה שמכיוון שבעבודה-זרה יש ניצוץ אלוקי (שעל-שם זה הם נקראים 'אלוקים אחרים', כמבואר בתניא פכ"ב), ולכן כשמבזים אותם מבזים במילא את הצד האלוקי שבהם. חס-ושלום לומר כן (כי יש בזה נקודה של כפירה).

אלא הכוונה, שאם כאשר מדובר בעבודה זרה ננהג לומר 'א-לוהים' בשימוש של ביזיון, הרי מכיוון ששם 'א-לוהים' הוא שם ה' – יכול הדבר להיתפס ולהתקבל אצל הבריות כאילו זה זלזול בקב"ה.

_____________________

1) גם לא הבנתי: הרי אמירת שם ה' לצורך, מותרת מדינא, ונהוג אצל גדולי חכמי ספרד לומר 'א-לוהים' (אפילו כשמזכירים חצי פסוק), ומאידך למנהגנו יש בזה ביזיון, ועד-כדי-כך שנמנעים מלהזכיר שם 'א-לוהים' אפילו כשמדובר בשם של אלילים!
 

המשיב

משתמש רגיל
תורתו אומנותו אמר:
דיין אמר:
הערה צדדית, לא כותבים "אלוקה" אלא "אלוה", כי זה שם חול ולא שם קודש, כמו "אלוהים אחרים"
נכון, אך אני חסיד חב''ד ובחב''ד נוהגים לכתוב 'אלוקים אחרים' ולא 'אלוהים אחרים', ואכ''מ להאריך בזה.

האם אני יכול לבקש להאריך בענין זה ?
 

אמלתרא

משתמש רגיל
מענין לענין באותו ענין..
בסנטרל פארק אשר במנהטן ניו יארק, עומד ניצב אבן תלולה וגבוה, ועליה חרות שורות רבות בכתב חרטומים [הליגריפית], לפי פענוח הכתב, נכתב עליו התרברבות של אחד ממלכי מצרים, המתגאה לאמר, אני 'בן השמש' ניצחתי מלכים ועוד ועוד, ביקרתי בפארק הזה מלפני שנה, ראיתי את האבן בעיני
לפי החוקרים, משערים האבן שנכתבה מלפני 3500 שנים, זה אמור להיות באותו זמן שהיו ישראל במצרים, ונחרת על ידי פרעה מלך מצרים אשר התגאה 'אני יאורי ואני עשיתני'!!,
הם קוראים להאבן בשם: Cleopatra's Needle
ראה כאן:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cleopatra's_Needle_(New_York_City)
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
פותח הנושא
המשיב אמר:
תורתו אומנותו אמר:
דיין אמר:
הערה צדדית, לא כותבים "אלוקה" אלא "אלוה", כי זה שם חול ולא שם קודש, כמו "אלוהים אחרים"
נכון, אך אני חסיד חב''ד ובחב''ד נוהגים לכתוב 'אלוקים אחרים' ולא 'אלוהים אחרים', ואכ''מ להאריך בזה.

האם אני יכול לבקש להאריך בענין זה ?
האריך בעניין זה כבר ידידי 'ליבי במערב'.
 
 

המשיב

משתמש רגיל
תורתו אומנותו אמר:
המשיב אמר:
תורתו אומנותו אמר:
נכון, אך אני חסיד חב''ד ובחב''ד נוהגים לכתוב 'אלוקים אחרים' ולא 'אלוהים אחרים', ואכ''מ להאריך בזה.

האם אני יכול לבקש להאריך בענין זה ?
האריך בעניין זה כבר ידידי 'ליבי במערב'.
האם שייך להעלות קישור ?
 
 
חלק עליון תַחתִית