מה היה אלוהי מצרים 1) היאור. 2) הצאן. 3) פרעה ???

יוני הר

משתמש ותיק
מה היה אלוהי מצרים
1) היאור.
2) הצאן.
3) פרעה.     ???

ובבקשה לא לכתוב לי שכולם היו אלוהות כי אין שום מכנה משותף ביניהם.
 
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
יוני הר אמר:
מה היה אלוקי מצרים
1) היאור.
2) הצאן.
3) פרעה.     ???

ובבקשה לא לכתוב לי שכולם היו אלוקות כי אין שום מכנה משותף ביניהם.
מי אמר לך שצריך מכנה משותף? אתמהה???
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פרעה לא היה אלוהים, אלא כח עליון.
הצאן היה הע''ז.
היאור מקור השפע.

אגב: אלוהי מצרים, ולא אלוקי מצרים.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אלוהי מצרים היה השמש, ידוע לכל מי שקרא מעט בתחום. מזל טלה ראש למזלות וכנראה יוצג בצאן. המלך היה נציג השמש, וכעין הקיסר ביפן עד לפני 75 שנה....
מחוץ לאליל המרכזי האמינו בריבוי כוחות, ולכן היאור - מרכז החיים, גם היה אל או ייצג איזה אל.
גם עשרות דורות אח"כ, ביוון וברומא, היו אלים שונים, ולכל אחד יוחס כוח (לפעמים הם רבו....) ומעשי בני האדם הוסיפו להם כוח....
והמלצה שלי, אל תחפש היגיון ועומק באלילים השונים, כל צורך וכוח יוחס לאיזה אל, כל בעיה לסכסוך בין האלים, וכל "עבודה" לחזק את האל המסכן שהאיש רצה בשירותיו / כוחו. כך הימאים עבדו להפסדון אל הים, ו....כן היה גם אל ליין....
ואם זה מזכיר קצת את "הקדוש המגן" של הנוצרים, הרי לך מקורו הפגאני.
 

בת עין

משתמש ותיק
יוני הר אמר:
ובבקשה לא לכתוב לי שכולם היו אלוקות כי אין שום מכנה משותף ביניהם.

הביטוי 'אלוה' בקרב עובדי עבודה זרה, אינו דווקא על הכח העליון שברא את כל העולם, אלא כך נקרא כל דבר שמביא שפע, ואפשר על ידו (לפי אמונתם) להמשיך שפע לאדם הנכנע אליו.
כך שכל דבר שסימל אצלם שפע נעשה אצלם אלוה.
כך היאור שכאילו משפיע להם את המים,
וכך פרעה שהיה מלך,
וכך הטלה המסמל את המזל טלה בכוכבים, והם היו עובדים לכוכבים אלו (וכתפיסת עובדי העבודה זרה שהכוכבים מעבירים את השפע מלמעלה) ולטלה המסמל אותם.

זו הסיבה שיעקב אבינו חשש שיעשוהו המצרים עבודה זרה, מפני שהוא הביא להם שפע ועצר את שנת הרעב.

זהו המכנה המשותף.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
ו....כן היה גם אל ליין....
אחר שהזכרת זאת.
הנה יעקב אבינו אמר אוסרי לגפן עירה וכו' ויעויין ברש"י שם.
והיום ידוע שאליל היין במצרים היה שמו "אוסרי"
ויש לעיין.
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
http://yeda.cs.technion.ac.il:8088/corpus/software/corpora/HeWiki_2013/html/10000-19999/1010.html

רשימת אלי מצרים
המצרים האמינו בכמה מאות אלים, לא כולם בעלי אותה חשיבות ולא בכולם האמינו בכל מצרים. החשובים בהם מפורטים בהמשך.


האלים הראשוניים:

נו - החושך ששרר לפני היווצרות הזמן.
אתום - האל הראשון (הבורא), ברא את עצמו ואת יתר האלים (בגרסאות המוקדמות), נחשב גם כאל מרפא. בהמשך התפתחות האמונה התמזג עם רע.
רע - אל השמש. זהו האל הבכיר ביותר ולפי הגרסאות המאוחרות יותר, אחרי התמזגות אמון עם רע, נחשב רע כאל שברא את עצמו ואת שאר האלים.
אמון - אל העיר תבאי אשר הפך לאחר התמזגותו עם רע לראש האלים.
שו - אל האוויר.
תפנוט - אלת הערפל והלחות. בעלת ראש של קוף.
מאעת' - אלת הצדק.
גב - אל האדמה. בעל ראש של נחש.
נוט - אלת השמים.לובשת צורה של פרה.
האלים המלכותיים:
איזיס - מלכת השמים. מלכת מצריים
חתחור - אלת הפריון,האהבה והשמים.
אוזיריס - שליט המתים ואל. מלך מצריים.
אנוביס - אל החניטה והמתים. בעל ראש של תן.
סת - אל החיות והרשע.
תחות - אל החוכמה. בעל ראש של ציפור איביס או ראש בבון.
נפטיס - המגינה על המתים.(אשתו של סת)
הורוס - אל הנקמה. בנם של איזיס ואוזיריס. בעל ראש של עיט.
באסט - אלת השמש (בגרסאות המוקדמות), אלת הירח (אחרי כיבוש מצרים על ידי היוונים). מגינת הפרעונים.
בסתת- אלת השמחה.
סחמת- אלת המגפות והמדבר. בעלת ראש של פומה.
סובק- שליט העיר קרוקודילופוליס שעל גדות נהר הנילוס.
תאורת- אלת הנשים ההרות.
אלים נוספים:
אתון- גלגל החמה אשר הפך בתקופת המלך אחנאתון אשר ייסד דת מונותאיסטית - אל יחיד
חוֹנסוּ- אל הלבנה
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
@בעל אוצר  אני מקווה שאינך מתכוון למה שרמזת.
יש דברים שנראים יותר מזה, ומבקרי מקרא ושאר פוקרים חגגו עליהם.
להיפך!
זה הוכחה לקדמות התורה!
דבשום מקום לא נקראה הגפן אוסיר אלא רק בברכת יעקב שהיה במצרים!
ו
 
 

יודוך אחיך.

משתמש ותיק
יוני הר אמר:
מה היה אלוקי מצרים
1) היאור.
2) הצאן.
3) פרעה.     ???

ובבקשה לא לכתוב לי שכולם היו אלוקות כי אין שום מכנה משותף ביניהם.
לכאורה הוא פסוק מפורש שהיו להם מספר כוחות אלהות, "ובכל אלוהי מצרים אעשה שפטים".
 
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
זאת ועוד אמר:
http://yeda.cs.technion.ac.il:8088/corpus/software/corpora/HeWiki_2013/html/10000-19999/1010.html

רשימת אלי מצרים
המצרים האמינו בכמה מאות אלים, לא כולם בעלי אותה חשיבות ולא בכולם האמינו בכל מצרים. החשובים בהם מפורטים בהמשך.

האלים הראשוניים:

נו - החושך ששרר לפני היווצרות הזמן.
אתום - האל הראשון (הבורא), ברא את עצמו ואת יתר האלים (בגרסאות המוקדמות), נחשב גם כאל מרפא. בהמשך התפתחות האמונה התמזג עם רע.
רע - אל השמש. זהו האל הבכיר ביותר ולפי הגרסאות המאוחרות יותר, אחרי התמזגות אמון עם רע, נחשב רע כאל שברא את עצמו ואת שאר האלים.
אמון - אל העיר תבאי אשר הפך לאחר התמזגותו עם רע לראש האלים.
שו - אל האוויר.
תפנוט - אלת הערפל והלחות. בעלת ראש של קוף.
מאעת' - אלת הצדק.
גב - אל האדמה. בעל ראש של נחש.
נוט - אלת השמים.לובשת צורה של פרה.
האלים המלכותיים:
איזיס - מלכת השמים. מלכת מצריים
חתחור - אלת הפריון,האהבה והשמים.
אוזיריס - שליט המתים ואל. מלך מצריים.
אנוביס - אל החניטה והמתים. בעל ראש של תן.
סת - אל החיות והרשע.
תחות - אל החוכמה. בעל ראש של ציפור איביס או ראש בבון.
נפטיס - המגינה על המתים.(אשתו של סת)
הורוס - אל הנקמה. בנם של איזיס ואוזיריס. בעל ראש של עיט.
באסט - אלת השמש (בגרסאות המוקדמות), אלת הירח (אחרי כיבוש מצרים על ידי היוונים). מגינת הפרעונים.
בסתת- אלת השמחה.
סחמת- אלת המגפות והמדבר. בעלת ראש של פומה.
סובק- שליט העיר קרוקודילופוליס שעל גדות נהר הנילוס.
תאורת- אלת הנשים ההרות.
אלים נוספים:
אתון- גלגל החמה אשר הפך בתקופת המלך אחנאתון אשר ייסד דת מונותאיסטית - אל יחיד
חוֹנסוּ- אל הלבנה
לא מצליח לקרוא באותיות כ"כ קטנות
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
פרעה לא היה אלוהים, אלא כח עליון.
הצאן היה הע''ז.
היאור מקור השפע.

אגב: אלוהי מצרים, ולא אלוקי מצרים.
בזוהר ובעוד ספרי קודש מצוי "אלוקים אחרים"
 
 

יצחק

משתמש ותיק
נראה לי מתאים להעתיק כאן קטע מדברי הרמב"ם בפיה"מ ע"ז ריש פרק ג', וזה לשונו (תרגום קורח):
אנשי הטאלסם מיחסים לכוכבים צורות, עד שהם אומרים שצורת שבתאי היא צורת זקן שחור תשוש, וצורת נוגה צורת נערה יפה בתכשיטי זהב, וצורת השמש צורת מלך עם כתר יושב בעגלה, וכך מיחסים (- עובדי ע"ז) לכל המזלות והכוכבים צורות רבות ובאותן הצורות הם חלוקים מחלוקת רבות, לפי שהם דברי כזבים, והכזב על דבר מה מתרבה ומתרחב בלי ספק
 
 

יצחק

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
זאת ועוד אמר:
http://yeda.cs.technion.ac.il:8088/corpus/software/corpora/HeWiki_2013/html/10000-19999/1010.html
לא מצליח לקרוא באותיות כ"כ קטנות
אני הרבה פעמים סובל מהבעיה הזו, הפתרון הוא לעשות ציטוט של ההודעה כאילו אתה רוצה להגיב, בציטוט זה מופיע בכתב גדול.
 
 

פראנק

משתמש ותיק
יוני הר אמר:
מה היה אלוקי מצרים
1) היאור.
2) הצאן.
3) פרעה.     ???

ובבקשה לא לכתוב לי שכולם היו אלוקות כי אין שום מכנה משותף ביניהם.

היאור היה סוג של פאור ולכןפרעה הלך ליאור לעשות עצמו אלוה עפ השיחות מוסר המפורסם. 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
יוני הר אמר:
מה היה אלוקי מצרים
1) היאור.
2) הצאן.
3) פרעה.     ???

ובבקשה לא לכתוב לי שכולם היו אלוקות כי אין שום מכנה משותף ביניהם.
היו למצרים הרבה מאד אלילים, וכמו חלק גדול מהעובדי הע"ז האמינו במערכת שלמה של אלילים. על מקצת מהם (המוזברים בתורה) אפשר לקרוא כאן.
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
יראתי בפצותי אמר:
אלוהי מצרים היה השמש
לא מדויק, זה היה בכנען (שפש) לא במצרים.
גם במצרים היה השמש אלוהיהם ונקרא בלשונם רע, (לדעת כמה חוקרי מקרא זה הכוונה בראו כי רעה נגד פניכם, ואולי בזה אפשר למצוא טעם בדבריהם, אך חוששני ממעשה בע"ז כז ביעקב מינאה יעו"ש). 
 
 

אליהו52

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
מה אדבר אמר:
פרעה לא היה אלוהים, אלא כח עליון.
הצאן היה הע''ז.
היאור מקור השפע.

אגב: אלוהי מצרים, ולא אלוקי מצרים.
בזוהר ובעוד ספרי קודש מצוי "אלוקים אחרים"




מעולם לא ראיתי ואפ יש כאלו מהדורות זה בהכרח טעות של המדפיסים

אלוקים הוא לשון שמשתמשים כשלא רוצים לומר שם ה', כיון שלשון א-ל א-לוהים הם מן השמות שאינם נמחקים ומי שישתמש בכינוי זה לע"ז הרי הוא מייחס להם קדושה ושהם ג"כ כשמות שאינם נמחקים ח"ו. ופשוט!!!!!!!
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
שמש מרפא אמר:
יראתי בפצותי אמר:
אלוהי מצרים היה השמש
לא מדויק, זה היה בכנען (שפש) לא במצרים.
גם במצרים היה השמש אלוהיהם ונקרא בלשונם רע, (לדעת כמה חוקרי מקרא זה הכוונה ברעו כי רעה נגד פניכם, ואולי בזה אפשר למצוא טעם בדבריהם, אך חוששני ממעשה בע"ז כז ביעקב מינאה יעו"ש). 
אמת, אך זה לא נחשב לאלוה המרכזי, ואף היה נחשב לשייך לכח הרוע. 
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אליהו52 אמר:
ופשוט!!!!!!!
מאי דפשיטא לי' למר (בתוספת ז' סימני קריאה, כאילו הדבר יסייע בשכנוע), לא הוה פשיטא כלל לכו"כ מגדולי־ישראל, ואדרבא.
ראה בנסמן כאן מכתי"ק הרמח"ל, הגר"א, כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש ועוד.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
יראתי בפצותי אמר:
שמש מרפא אמר:
לא מדויק, זה היה בכנען (שפש) לא במצרים.
גם במצרים היה השמש אלוהיהם ונקרא בלשונם רע, (לדעת כמה חוקרי מקרא זה הכוונה ברעו כי רעה נגד פניכם, ואולי בזה אפשר למצוא טעם בדבריהם, אך חוששני ממעשה בע"ז כז ביעקב מינאה יעו"ש). 
אמת, אך זה לא נחשב לאלוה המרכזי, ואף היה נחשב לשייך לכח הרוע. 
ממש לא נכון, זה היה ראש האלים במצרים.
 
 
יודוך אחיך. אמר:
לכאורה הוא פסוק מפורש שהיו להם מספר כוחות אלהות, "ובכל אלוהי מצרים אעשה שפטים

זה אולי אינו ראיה, שייתכן כוונת התורה שיש אלוה אחד ובאלוה הזה אצל כולם אעשה שופטים (כלומר בכל הפסלים שיש מסוג אלוה אחד)
 
חלק עליון תַחתִית