שמות ח ה-ו "התפאר...למחר..."

בבלי

משתמש ותיק
שמות פרשת וארא פרק ח פסוק ה - ו
(ה) וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֣ה לְפַרְעֹה֘ הִתְפָּאֵ֣ר עָלַי֒ לְמָתַ֣י׀ אַעְתִּ֣יר לְךָ֗ וְלַעֲבָדֶ֙יךָ֙ וּֽלְעַמְּךָ֔ לְהַכְרִית֙ הַֽצְפַרְדְּעִ֔ים מִמְּךָ֖ וּמִבָּתֶּ֑יךָ רַ֥ק בַּיְאֹ֖ר תִּשָּׁאַֽרְנָה:
(ו) וַיֹּ֖אמֶר לְמָחָ֑ר וַיֹּ֙אמֶר֙ כִּדְבָ֣רְךָ֔ לְמַ֣עַן תֵּדַ֔ע כִּי־אֵ֖ין כַּיקֹוָ֥ק אֱלֹהֵֽינוּ:
קשה
1- למה פרעה רוצה להפטר מהצפרדעים רק למחר? 
2- למה מחר פרעה ידע שאין כה' ווהיום לא?

אשמח לתשובות עם מקורות
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
בבלי אמר:
1- למה פרעה רוצה להפטר מהצפרדעים רק למחר? 
2- למה מחר פרעה ידע שאין כה' ווהיום לא?

אבן עזרא שמות (הפירוש הארוך) פרשת וארא פרק ח פסוק ו
ויאמר למחר אמר רב שמואל בן חפני, אין מנהג האדם לבקש רק שיסור המכה ממנו מיד. וחשב פרעה כי מערכת כוכבי השמים הביאה הצפרדעים על מצרים, ומשה הוא יודע זה, וחשב פרעה, כי עתה הגיע עת סור הצפרדעים, על כן נסהו להאריך ואמר למחר: 

רמב"ן שמות פרשת וארא פרק ח פסוק ו
והנכון בעיני כי בעבור שאמר למתי אעתיר לך, חשב פרעה כי ביקש זמן, ועל כן נתן לו זמן קצר, ויאמר למחר, ומשה ענה לו כדברך כן יהיה, כי אחרי שלא בקשת שיסורו מיד לא יסורו עד למחר: 


ר' חיים פלטיאל שמות פרשת וארא פרק ח פסוק ו
(ו) ויאמר כדברך למען תדע כי אין כיי אלהינו. שעושה רצונו בכל הארץ שיסורו היום אף על גב שלא שמשה רביע חודש, וזהו למען תדע וגו', כלומר בזה תדע שאין כיי אלהינו ושהדבר בא ממנו ושלא תאמר הדבר בא מעצמו ויש להם קץ למחר, ע"כ אני רוצה להודיעך שאין להם קץ וסוף אלא כפי רצונו של מקום. 

אברבנאל שמות פ"ז
ואמנם למה לא אמר פרעה מיד בשעה הזאת והאריך הדבר עד למחר כבר נתן הסבה בו ר' שמואל בן חפני שפרעה חשב שמכת הצפרדעים היתה מחוייבת בפאת המערכת השמימיית ושמשה רבינו ידע מתוך אצטגנינותו שבשעה ההיא ישלם חיוב המכה ההיא וכדי להבחינו בזה האריך ואמר למחר ומשה השיבו כדברך למען תדע כי איך כה' אלהינו רוצה לומר שאין המערכה מחייבת אלא ההשגחה האלהית כי הדבר המחוייב מהמזל לא ישתנה ולא ימהר או יתאחר מפני תפלת שום אדם אבל הדברים המושגחים הם ביד השם לשנותם מטוב לרע או מרע אל טוב ולמהר בואם או לאחרם בתפלת עבדיו. ואיפשר שאמר למחר להזהירו על מהירות ההסרה שא"א שיהיה לזמן פחות מיום אחד שיעדר וכמו שכתב הרמב"ן והותרה בזה השאלה הה'. 

מלבי"ם שמות פרשת וארא פרק ח פסוק ו
ויאמר למחר. פרעה חשב כן באמת שמשה עשה זאת ע"י כשוף ושיודע שעתה הגיע עת שיסורו מעצמם, ע"כ רצה לנסות אם ישארו עוד היום ולמחר יסורו, ויאמר כדברך באר לו הג' תנאים הנ"ל, א] כדברך שיסורו למחר למען תדע כי אין כה' אלהינו, שהוא הפועל דין בהבאת המכה ופועל רחמים בהסרתה שזה מרומז בשני השמות ה' ואלהים:

העמק דבר שמות פרשת וארא פרק ח פסוק ו
למען תדע. בזה שבידי להבטיחך שיהי כדברך מכוון, תדע שאין מעשה ה' אלהינו כמו כל הכחות שאין יכולים לכוין השעה בצמצום כ"כ, באשר תלוים בדעת עליון מהם. ואמר למען תדע, כי לא נודע זה אלא לפרעה לבדו שאמר הצמצום של השעה, מש"ה לא אמר כי ידעו מצרים כמו להלן י"ד ד': 
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
בבלי אמר:
קשה
2- למה מחר פרעה ידע שאין כה' ווהיום לא?
לגבי השאלה השניה... מצאתי...

שכל טוב (בובר) שמות פרשת וארא פרק ח סימן ו
ויאמר כדברך למען תדע כי אין כה' אלהינו. שהוא מוחץ ורופא, אף על פי שלא נכתב בכל מכה למען תדע, הדעת נותנת כי על כל מכה ומכה היה אומר לו למען תדע, כדי להזכירו חטאתו אשר אמר לא ידעתי את ה' (שם ה ב). 
 

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ועכשיו אני מצאתי ספר שמביא את השו"ת זית רענן [לא כתוב היכן בדיוק] שכותב שפרעה חשב שזה כישוף. וכישוף מוגבל בזמן. ולכן פרעה רצה למחר כדי לדעת אם זה כישוף ומשה אומר שבאמת מחר תדע שזה מה' ולא כישוף
 

זאת ועוד

משתמש ותיק

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
זאת ועוד אמר:
בבלי אמר:
ועכשיו אני מצאתי ספר שמביא את השו"ת זית רענן [לא כתוב היכן בדיוק] שכותב שפרעה חשב שזה כישוף. וכישוף מוגבל בזמן. ולכן פרעה רצה למחר כדי לדעת אם זה כישוף ומשה אומר שבאמת מחר תדע שזה מה' ולא כישוף
זה כאן?
https://beta.otzar.org/#/b/142528/p/544/t/1610447847086/fs/0/start/0/end/0/c/1610447858926
כן.
 
 
חלק עליון תַחתִית