פרשת שמות - שם 'רעך' ברשע כלפי רשע

אריך

משתמש ותיק
ב, יג. למה תכה רעך. פי' רש"י רשע כמותך. צ"ע האם יש ללמוד מכאן לדינא דאע"פ שרשע יצא מכלל רעך, אבל כלפי רשע אחר שפיר הוי בכלל רעך כמפו' בקרא כאן.
 

מנין

משתמש ותיק
אריך אמר:
ב, יג. למה תכה רעך. פי' רש"י רשע כמותך. צ"ע האם יש ללמוד מכאן לדינא דאע"פ שרשע יצא מכלל רעך, אבל כלפי רשע אחר שפיר הוי בכלל רעך כמפו' בקרא כאן.
זה גופא מה שרש"י מדגיש שרק לענין הרשעות הוא כמותך ולא לשאר ענינים.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אריך אמר:
רשע יצא מכלל רעך.
לא נמצא בשום מקום.
וכאן אי' להדיא להיפך:

שיטה מקובצת מסכת כתובות דף לז עמוד ב
ואהבת לרעך כמוך. וכל היכא דכתיב רעך משמע אפי' רשע שנתחייב מיתה אתה חייב לחזור אחר זכותו לברור לו מיתה יפה.
 
 

שלמה בן דוד 15

משתמש ותיק
חפץ חיים - הלכות לשון הרע ו י ואם הוא אוכל נבילות להכעיס הוא יוצא לגמרי מכלל עמיתך ואסור לפדותו
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
משה נפתלי אמר:
אריך אמר:
רשע יצא מכלל רעך.
לא נמצא בשום מקום.
וכאן אי' להדיא להיפך:

שיטה מקובצת מסכת כתובות דף לז עמוד ב
ואהבת לרעך כמוך. וכל היכא דכתיב רעך משמע אפי' רשע שנתחייב מיתה אתה חייב לחזור אחר זכותו לברור לו מיתה יפה.

בתורה תמימה כאן הביא משו"ת המבי"ט (סי' כ"ו) דמותר להכות רשע משום שאינו עושה מעשה עמך, ולפי"ז בי' התו"ת ד' רש"י כאן שכאשר גם הוא רשע אסור להכותו וזמש"כ רש"י "רשע כמותך". וע"ע חבצלת השרון להר"ר מרדכי קרליבך שליט"א בפרשתן משכב"ז
ובדרך שיחה להגרח"ק הביא ג"כ מקור ליסוד זה ממדרש הובא ברש"י מלכים א' טז , ז וכ"ה בקצרה בטעמא דקרא
 
חלק עליון תַחתִית