פרשת שמות: למה הרעות לעם הזה - למה באמת?

חזק וברוך

משתמש ותיק
המעשה ידוע - משה רבינו בא לפרעה בציווי ה' שישלח את בני ישראל, ופרעה התרגז וציוה שיפסיקו לתת לבני ישראל תבן, ולמרות זאת הם צריכים להשלים את המכסה היומית.
שוטרי ישראל באו בטענות למשה רבינו, ומשה רבינו שואל את הקב"ה:

(כב) וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי:
(כג) וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ:

והקב"ה משיבו:

(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ: ס


והנה לכאורה הקב"ה לא משיב תשובה לגוף השאלה ולא נותן סיבה 'למה הרעותה', אלא רק מבטיח שתיכף ומיד תבא הישועה.
ואם כן עדיין ניצבת שאלתו של משה: למה הרעותה? מדוע היה נחוץ השלב האחרון של הכבדת קושי השיעבוד, למה לא להתחיל את הגאולה תיכף ומיד?
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
מלבי"ם פרשת שמות
(א) ויאמר ה' אל משה עתה תראה. ר"ל שלגאולה זו צריך הכנה שיגיע עת לתשועת ישראל וגם צריך הכנה שיגיע עת שיענשו פרעה ועמו על רשעתם, והיה חסר עדיין איזה זכות לישראל ואיזה חטא לפרעה שימלא הסאה וע"י קושי השעבוד האחרון נשלם סאת עוני ישראל וסבלותם ונשלם סאת רשעת פרעה שלא די שלא שמע בקול ה' עוד הוסיף לענותם למען הכעיסו וגם נודע רשעת מצרים שעזרו לרעה כמ"ש (ה יב) בשם המדרש, ולכן תחת שתחלה היה צריך עדיין איזה זמן, עתה תראה זה הקריב קץ השעבוד ועת עונשו של פרעה עד שעי"כ עתה תיכף תראה אשר אעשה לפרעה, אשר לא לבד כי ביד חזקה ישלחם כי גם ביד חזקה יגרשם מארצו, שלא ישובו למצרים עוד:
 

אור זורח

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
המעשה ידוע - משה רבינו בא לפרעה בציווי ה' שישלח את בני ישראל, ופרעה התרגז וציוה שיפסיקו לתת לבני ישראל תבן, ולמרות זאת הם צריכים להשלים את המכסה היומית.
שוטרי ישראל באו בטענות למשה רבינו, ומשה רבינו שואל את הקב"ה:

(כב) וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי:
(כג) וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ:

והקב"ה משיבו:

(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ: ס


והנה לכאורה הקב"ה לא משיב תשובה לגוף השאלה ולא נותן סיבה 'למה הרעותה', אלא רק מבטיח שתיכף ומיד תבא הישועה.
ואם כן עדיין ניצבת שאלתו של משה: למה הרעותה? מדוע היה נחוץ השלב האחרון של הכבדת קושי השיעבוד, למה לא להתחיל את הגאולה תיכף ומיד?

להרב @חזק וברוך 
מובא שבגלל קושי השעבוד נתקצר שנות הגלות
וזה הקב''ה אמר למשה בגלל הקושי כעת הגיעה הגאולה
בברכת התורה
שבוע טוב
 
אור זורח אמר:
חזק וברוך אמר:
המעשה ידוע - משה רבינו בא לפרעה בציווי ה' שישלח את בני ישראל, ופרעה התרגז וציוה שיפסיקו לתת לבני ישראל תבן, ולמרות זאת הם צריכים להשלים את המכסה היומית.
שוטרי ישראל באו בטענות למשה רבינו, ומשה רבינו שואל את הקב"ה:

(כב) וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי:
(כג) וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ:

והקב"ה משיבו:

(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ: ס


והנה לכאורה הקב"ה לא משיב תשובה לגוף השאלה ולא נותן סיבה 'למה הרעותה', אלא רק מבטיח שתיכף ומיד תבא הישועה.
ואם כן עדיין ניצבת שאלתו של משה: למה הרעותה? מדוע היה נחוץ השלב האחרון של הכבדת קושי השיעבוד, למה לא להתחיל את הגאולה תיכף ומיד?

להרב @חזק וברוך 
מובא שבגלל קושי השעבוד נתקצר שנות הגלות
וזה הקב''ה אמר למשה בגלל הקושי כעת הגיעה הגאולה
בברכת התורה
שבוע טוב

לא מתרץ.
הרי הקושי התחיל רק מאז בא לדבר אל פרעה, וכי לא היה יכול הקושי להיות לאורך כל השנים?
 

אור זורח

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אור זורח אמר:
חזק וברוך אמר:
המעשה ידוע - משה רבינו בא לפרעה בציווי ה' שישלח את בני ישראל, ופרעה התרגז וציוה שיפסיקו לתת לבני ישראל תבן, ולמרות זאת הם צריכים להשלים את המכסה היומית.
שוטרי ישראל באו בטענות למשה רבינו, ומשה רבינו שואל את הקב"ה:

(כב) וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי:
(כג) וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ:

והקב"ה משיבו:

(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ: ס


והנה לכאורה הקב"ה לא משיב תשובה לגוף השאלה ולא נותן סיבה 'למה הרעותה', אלא רק מבטיח שתיכף ומיד תבא הישועה.
ואם כן עדיין ניצבת שאלתו של משה: למה הרעותה? מדוע היה נחוץ השלב האחרון של הכבדת קושי השיעבוד, למה לא להתחיל את הגאולה תיכף ומיד?

להרב @חזק וברוך 
מובא שבגלל קושי השעבוד נתקצר שנות הגלות
וזה הקב''ה אמר למשה בגלל הקושי כעת הגיעה הגאולה
בברכת התורה
שבוע טוב

לא מתרץ.
הרי הקושי התחיל רק מאז בא לדבר אל פרעה, וכי לא היה יכול הקושי להיות לאורך כל השנים?

להרב @פינחס רוזנצוויג 
השלום והברכה
אולי דוקא הדבר הזה הוא חלק מהקושי הגדול דהיינו הקושי הנפשי שהנה הגיע אחד משה רבינו ואומר להם הגיע זמן גאולתכם ולכאורה מה שקורה הוא הפוך ואולי זה בכלל הקוצר רוח ועבודה קשה ביאור הדברים כאשר קשה לאדם ברוח ממילא קשה לו העבודה הגשמית וזה היה הכבדת השעבוד.
בברכת התורה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
המעשה ידוע - משה רבינו בא לפרעה בציווי ה' שישלח את בני ישראל, ופרעה התרגז וציוה שיפסיקו לתת לבני ישראל תבן, ולמרות זאת הם צריכים להשלים את המכסה היומית.
שוטרי ישראל באו בטענות למשה רבינו, ומשה רבינו שואל את הקב"ה:

(כב) וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי:
(כג) וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ:

והקב"ה משיבו:

(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ: ס


והנה לכאורה הקב"ה לא משיב תשובה לגוף השאלה ולא נותן סיבה 'למה הרעותה', אלא רק מבטיח שתיכף ומיד תבא הישועה.
ואם כן עדיין ניצבת שאלתו של משה: למה הרעותה? מדוע היה נחוץ השלב האחרון של הכבדת קושי השיעבוד, למה לא להתחיל את הגאולה תיכף ומיד?

השאלה נובעת מפרשנות דברי משה כטרוניה והרהור על הנהגת ה' חלילה, אבל לאמיתו לא נתכוין משה אלא לחילול ה' שנעשה בעקבות זה שלא יכול לסובלו, וממילא הקב"ה משיבו כהוגן. וראה עוד מש"כ בספר מכתב מאליהו חלק ב' עמ' 187.
 
חלק עליון תַחתִית