פשט יפה, רק אשמח לשמוע אם זה כתוב באחד ממפרשי רש"י או שזה חידוש עצמי של כבודו.שלמה בו דויד 15 אמר:ומחוקק מבין רגליו תלמידים אלו נשיאים שבא"י.
מחוקק אלו הנשיאים המרביצים תורה בעם ישראל. ובין רגליהם היינו הרבצת התורה שלהם לאנשים שנהיים לומדי תורה, וכמו עובר היוצא מאישה כך האדם נעשה לתלמיד חכם בגלל רבו
שלמה בו דויד 15 אמר:מסתבר שבמפרשי רש"י תמצא פשטים יפים מזה
פולני אמר:לא זכיתי להבין פשט דברי רש"י.
מנין לך?משה נפתלי אמר:פולני אמר:לא זכיתי להבין פשט דברי רש"י.המלה 'תלמידים' לא נדע פשרהּ, ובודאי שבוש המעתיקים הוא. המלה המתאימה כאן הוא 'שלטונים'.
ואולי מזה נמשך רש"י לומר תלמידים...בעא מיניה רבי מרבי חייא כגון אני מהו בשעיר אמר ליה הרי צרתך בבבל איתיביה מלכי ישראל ומלכי בית דוד אלו מביאים לעצמם ואלו מביאים לעצמם אמר ליה התם לא כייפי אהדדי הכא אנן כייפינן להו לדידהו רב ספרא מתני הכי בעא מיניה רבי מרבי חייא כגון אני מהו בשעיר א"ל התם שבט הכא מחוקק ותניא לא יסור שבט מיהודה זה ראש גולה שבבבל שרודה את ישראל במקל ומחוקק מבין רגליו אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה לישראל ברבים
אולי הכוונה בדומה לפי' העמק דבר שהביא הרב @יואל נהרי,משה נפתלי אמר:בני בניו של הלל היו נשיאים, לא תלמידים.
אך מה נעשה שהרעיון (לא יסור יושב מבין רגליו של מחוקק) אינו הולם את המלים.בלדד השוחי אמר:אולי הכוונה בדומה לפי' העמק דבר.
ודאי שבדרך הפשט קאי 'מבין רגליו' א'לא יסור',משה נפתלי אמר:אך מה נעשה שהרעיון (לא יסור יושב מבין רגליו של מחוקק) אינו הולם את המלים.בלדד השוחי אמר:אולי הכוונה בדומה לפי' העמק דבר.
בבלי אמר:מנין לך?משה נפתלי אמר:פולני אמר:לא זכיתי להבין פשט דברי רש"י.המלה 'תלמידים' לא נדע פשרהּ, ובודאי שבוש המעתיקים הוא. המלה המתאימה כאן הוא 'שלטונים'.
תשמענה אזניך מה שאתה מוציא מפיך! 'מחוקק מבין רגליו' – מחוקק שתלמידים בין רגליו.בלדד השוחי אמר:מאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
'שֵׁבֶט' - לְשׁוֹן שְׂרָרָה. 'מְחוֹקֵק' - שְׂרָרָה מוּעֶטֶת. (לשון רש"י פ"ק דסנהדרין)בבלי אמר:מנין לך?
אכן.משה נפתלי אמר:תשמענה אזניך מה שאתה מוציא מפיך! 'מחוקק מבין רגליו' – מחוקק שתלמידים בין רגליו.בלדד השוחי אמר:מאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
אגב,משה נפתלי אמר:תשמענה אזניך מה שאתה מוציא מפיך! 'מחוקק מבין רגליו' – מחוקק שתלמידים בין רגליו.בלדד השוחי אמר:מאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
כך אכן מפורש שם ב'העמק דבר', שלפי ביאורו אין 'מבין רגליו' מתפרש על ה'לא יסור'.בלדד השוחי אמר:ודאי שבדרך הפשט קאי 'מבין רגליו' א'לא יסור',משה נפתלי אמר:אך מה נעשה שהרעיון (לא יסור יושב מבין רגליו של מחוקק) אינו הולם את המלים.בלדד השוחי אמר:אולי הכוונה בדומה לפי' העמק דבר.
אבל יתכן שבדרש זה של חז"ל (שאינו מפורש בקרא) שרישא בר"ג שבבבל וסיפא בנשיאי א"י, לא קאי 'מבין רגליו' א'לא יסור', אלא נדרש באופן שהכוונה, לא יסור מיהודה שבט, וגם 'מחוקק מבין רגליו' לא יסור ממנו, ומאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
כמדו' מצאנו כעי"ז בחז"ל וברש"י (בשמם), בפרט בביאורי שירות וברכות.