רש"י: ומחוקק מבין רגליו תלמידים

פולני

משתמש ותיק
ברש"י - לא יסור שבט מיהודה אלו ראשי גלויות.. ומחוקק מבין רגליו תלמידים אלו נשיאים שבא"י.
לא זכיתי להבין פשט דברי רש"י, מה זה 'ומחוקק מבין רגליו תלמידים'?
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
תלמידי חכמים.
בבבל מדובר על המושלים במקל ביד תקיפה ע"פ המלכות, ובא"י בת"ח שעוסקים בחוקי התורה ומלמדים תורה את העם.

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף ה עמוד א
כדתניא: לא יסור שבט מיהודה - אלו ראשי גליות שבבבל, שרודין את ישראל בשבט. ומחקק מבין רגליו - אלו בני בניו של הלל, שמלמדין תורה ברבים.
 

פולני

משתמש ותיק
פותח הנושא
את הכוונה הכללית של רש"י הבנתי, מה שלא הבנתי זה איך מתפרש שיטפיה דלישניה דרש"י, על איזו תיבה בפסוק הוא כותב את המילה 'תלמידים', וגם מה הכוונה 'רגליו' לדבריו, רגליו של מי?
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
על המילה ומחוקק, הוא מפרש שאלו ת"ח שהם נשיאים שבא"י.
מבין רגליו כמובן של יהודה, אני לא מבין למה אתה מתכוון.

אגב על 'מבין רגליו' יש פי' יפה של הגרי"ז הלוי, עפי"ד התוס' סנהדרין ה' ע"א שנשיא שבא"י גם יכול להיות מנקבות, ולא בן אחר בן, וזהו מבין רגליו, ר"ל מיוצאי חלציו, גם אם זה דרך נקבה.

חידושי הגרי"ז סימן פא
ובתוספות בסנהדרין שם ד"ה דהכא מייתי ירושלמי בשבט - ראש גולה מזכרים, בן אחר בן, ומחקק - נשיא שבא"י מנקבות עיין שם, א"כ שתי הנשיאויות הם מזרע יהודה, אלא דשבט דוקא מבן אחר בן, ומחוקק שהוא ראש הסנהדרין אפילו רק מבנות יהודה, א"כ י"ל דזהו כוונת הקרא "לא יסור שבט מיהודה" דהיינו אם הוא משבט יהודה, והיינו בן אחר בן דמתייחס לשבט יהודה, אבל "מחקק מבין רגליו" דהיינו אפילו אם כבר אינו משבט יהודה דאביו משבט אחר דהוא מתייחס לשבט אחר מ"מ אם יוצא מחלציו דהיינו מבת יהודה ג"כ יכול להיות ראש הסנהדרין.
 
ומחוקק מבין רגליו תלמידים אלו נשיאים שבא"י.
מחוקק אלו הנשיאים המרביצים תורה בעם ישראל. ובין רגליהם היינו הרבצת התורה שלהם לאנשים שנהיים לומדי תורה, וכמו עובר היוצא מאישה כך האדם נעשה לתלמיד חכם בגלל רבו
 

פולני

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלמה בו דויד 15 אמר:
ומחוקק מבין רגליו תלמידים אלו נשיאים שבא"י.
מחוקק אלו הנשיאים המרביצים תורה בעם ישראל. ובין רגליהם היינו הרבצת התורה שלהם לאנשים שנהיים לומדי תורה, וכמו עובר היוצא מאישה כך האדם נעשה לתלמיד חכם בגלל רבו
פשט יפה, רק אשמח לשמוע אם זה כתוב באחד ממפרשי רש"י או שזה חידוש עצמי של כבודו.
 
 

פולני

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלמה בו דויד 15 אמר:
מסתבר שבמפרשי רש"י תמצא פשטים יפים מזה

דוקא במפרשים המוכרים (מזרחי, גור אריה, שפתי חכמים) לא מדברים על זה כלל, ולכן שאלתי כאן הפירוש.
אולי בחומשים המבוארים בני דורנו אמצא משהו, כרגע אינם בהישג ידי.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
רד"ק בראשית פרק מט
ומחוקק מבין רגליו - ר"ל מבניו כמו שאמר ובשליתה היוצאת מבין רגליה

אמנם בהעמק דבר פי' באופן אחר:
ומשום שהיה המנהג לפנים שהרב היה יושב על הספסל והתלמידים דנים לפניו על הקרקע, כדאיתא בב"מ דפ"ד דכי הוו יתבי כו' יתבי קמייהו ראב"ש ורבי אארעא מקשו ומפרקו, ובסנהדרין די"ז ב' דן לפניהם בקרקע, וא"כ התלמידים ישבו בין רגליו של הרב, וזהו הביאור שלא יסור מיהודה מחוקק מבין רגליו, היינו ראשי ישיבות שלומדים תורה עם תלמידים היושבים בין רגליהם. 
 
 

בבלי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
פולני אמר:
לא זכיתי להבין פשט דברי רש"י.
המלה 'תלמידים' לא נדע פשרהּ, ובודאי שבוש המעתיקים הוא. המלה המתאימה כאן הוא 'שלטונים'.​
מנין לך?

אני דווקא מציע משהו אחר:
הוריות יא ב
בעא מיניה רבי מרבי חייא כגון אני מהו בשעיר אמר ליה הרי צרתך בבבל איתיביה מלכי ישראל ומלכי בית דוד אלו מביאים לעצמם ואלו מביאים לעצמם אמר ליה התם לא כייפי אהדדי הכא אנן כייפינן להו לדידהו רב ספרא מתני הכי בעא מיניה רבי מרבי חייא כגון אני מהו בשעיר א"ל התם שבט הכא מחוקק ותניא לא יסור שבט מיהודה זה ראש גולה שבבבל שרודה את ישראל במקל ומחוקק מבין רגליו אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה לישראל ברבים
ואולי מזה נמשך רש"י לומר תלמידים...
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בני בניו של הלל היו נשיאים, לא תלמידים.
אולי הכוונה בדומה לפי' העמק דבר שהביא הרב @יואל נהרי,
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=139&t=8105&p=234544#p106846

ולפ"ז כוונת רש"י ב'תלמידים' לבאר מקודם רק את 'מבין רגליו', ואח"כ מבאר בכללות הכוונה ב'מחוקק מבין רגליו', דהיינו נשיאים שבא"י (שהם מלמדים וכו' כדחז"ל).
 
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בלדד השוחי אמר:
אולי הכוונה בדומה לפי' העמק דבר.
אך מה נעשה שהרעיון (לא יסור יושב מבין רגליו של מחוקק) אינו הולם את המלים.
ודאי שבדרך הפשט קאי 'מבין רגליו' א'לא יסור',
אבל יתכן שבדרש זה של חז"ל (שאינו מפורש בקרא) שרישא בר"ג שבבבל וסיפא בנשיאי א"י, לא קאי 'מבין רגליו' א'לא יסור', אלא נדרש באופן שהכוונה, לא יסור מיהודה שבט, וגם 'מחוקק מבין רגליו' לא יסור ממנו, ומאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
כמדו' מצאנו כעי"ז בחז"ל וברש"י (בשמם), בפרט בביאורי שירות וברכות.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
מאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
תשמענה אזניך מה שאתה מוציא מפיך! 'מחוקק מבין רגליו' – מחוקק שתלמידים בין רגליו.
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בלדד השוחי אמר:
מאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
תשמענה אזניך מה שאתה מוציא מפיך! 'מחוקק מבין רגליו' – מחוקק שתלמידים בין רגליו.
אכן. 
לא מצאנו מעולם שדרשו בדומה? 
הש"ס מלא בכעי"ז,
ובודאי עדיף מאשר למהר לשנות את הגירסא מסברא בלי שום תימוכין.
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בלדד השוחי אמר:
מאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
תשמענה אזניך מה שאתה מוציא מפיך! 'מחוקק מבין רגליו' – מחוקק שתלמידים בין רגליו.
אגב,

מלכים ב פרק טז,יד 
וְאֵ֨ת הַמִּזְבַּ֣ח הַנְּחֹשֶׁת֘ אֲשֶׁ֣ר לִפְנֵ֣י ה'֒ וַיַּקְרֵ֗ב מֵאֵת֙ פְּנֵ֣י הַבַּ֔יִת מִבֵּין֙ הַמִּזְבֵּ֔חַ וּמִבֵּ֖ין בֵּ֣ית יְקֹוָ֑ק וַיִּתֵּ֥ן אֹת֛וֹ עַל־יֶ֥רֶךְ הַמִּזְבֵּ֖חַ צָפֽוֹנָה:

האם לפי' הרד"ק האברבנאל והמלבי"ם ועוד שם לא היה נכון יותר לכתוב 'בין המזבח ובין בית ד'', בלי מ' ?
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
משה נפתלי אמר:
בלדד השוחי אמר:
אולי הכוונה בדומה לפי' העמק דבר.
אך מה נעשה שהרעיון (לא יסור יושב מבין רגליו של מחוקק) אינו הולם את המלים.
ודאי שבדרך הפשט קאי 'מבין רגליו' א'לא יסור',
אבל יתכן שבדרש זה של חז"ל (שאינו מפורש בקרא) שרישא בר"ג שבבבל וסיפא בנשיאי א"י, לא קאי 'מבין רגליו' א'לא יסור', אלא נדרש באופן שהכוונה, לא יסור מיהודה שבט, וגם 'מחוקק מבין רגליו' לא יסור ממנו, ומאי 'מחוקק מבין רגליו'? מחוקק שתלמידים בין רגליו.
כמדו' מצאנו כעי"ז בחז"ל וברש"י (בשמם), בפרט בביאורי שירות וברכות.
כך אכן מפורש שם ב'העמק דבר', שלפי ביאורו אין 'מבין רגליו' מתפרש על ה'לא יסור'.  

והביא שם גם את פי' הספורנו בדומה, וז"ל: ומחוקק מבין רגליו. שיהיה מזרעו שופט יושב על כסא ובין רגליו יהיו סופרי הדיינים כמנהגם: 
 
 
חלק עליון תַחתִית