לא יסור שבט מיהודה?!

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
מובא מהרמב"ן, שהחשמונאים נענשו. בכך שהם מלכו! והם אינם משבט יהודה!
אך, הקושיה הגדולה היא!
כיצד שמואל הנביא, המליך את שאול המלך על כל עם ישראל?
הרי הוא היה משבט בנימין.
ולא משבט יהודה?!
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
נשמח אם תביא לנו גם את התשובה

"ואמר "לא יסור" לרמוז, כי ימלוך שבט אחר על ישראל, אבל מעת שיחל להיות ליהודה שבט מלכות, לא יסור ממנו אל שבט אחר, וזהו שנאמר : "כי ה' אלהי ישראל נתן ממלכה לדוד על ישראל לעולם לו ולבניו".

וענין שאול היה, כי בעבור שדבר שאלת המלכות בעת ההיא נתעב אצל הקדוש ברוך הוא, לא רצה להמליך עליהם מן השבט אשר לו המלכות שלא יסור ממנו לעולמים, ונתן להם מלכות שעה, ולזה רמז הכתוב שאמר: "אתן לך מלך באפי ואקח בעברתי", שנתנו לו שלא ברצונו, ולכן לקחו בעברתו, שנהרג הוא ובניו ונפסקה ממנו המלכות. והיה כל זה מפני שהיה שמואל שופט ונביא ולוחם מלחמותיהם על פי ה' ומושיע אותם, ולא היה להם לשאול מלך בימיו, כמו שאמר להם: "וה' אלהיכם מלככם". והקב"ה אמר לו : "לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם", ולפיכך לא נתן להם מלכות של קיימא.

ומה שאמר הכתוב : "נסכלת לא שמרת את מצות ה' אלהיך אשר צוך כי עתה הכין ה' את ממלכתך אל ישראל עד עולם", שאם לא חטא, היה לזרעו מלכות בישראל, לא על כלם, וזה טעם "אל ישראל"; אולי היה מולך על שבטי אמו, על בנימן ואפרים ומנשה, כי יהודה ואפרים כשני עממים נחשבים בישראל; או היה מלך תחת יד מלך יהודה"
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
לכאו' לא יסור זה רק אחר שהתחילה המלכות ביהודה, אבל קודם שהמליכו מלך מיהודה היה מלך מישראל.
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
פותח הנושא
המצפה לישועת ה' אמר:
דרבמדיקר אמר:
נשמח אם תביא לנו גם את התשובה

"ואמר "לא יסור" לרמוז, כי ימלוך שבט אחר על ישראל, אבל מעת שיחל להיות ליהודה שבט מלכות, לא יסור ממנו אל שבט אחר, וזהו שנאמר : "כי ה' אלהי ישראל נתן ממלכה לדוד על ישראל לעולם לו ולבניו".

וענין שאול היה, כי בעבור שדבר שאלת המלכות בעת ההיא נתעב אצל הקדוש ברוך הוא, לא רצה להמליך עליהם מן השבט אשר לו המלכות שלא יסור ממנו לעולמים, ונתן להם מלכות שעה, ולזה רמז הכתוב שאמר: "אתן לך מלך באפי ואקח בעברתי", שנתנו לו שלא ברצונו, ולכן לקחו בעברתו, שנהרג הוא ובניו ונפסקה ממנו המלכות. והיה כל זה מפני שהיה שמואל שופט ונביא ולוחם מלחמותיהם על פי ה' ומושיע אותם, ולא היה להם לשאול מלך בימיו, כמו שאמר להם: "וה' אלהיכם מלככם". והקב"ה אמר לו : "לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם", ולפיכך לא נתן להם מלכות של קיימא.

ומה שאמר הכתוב : "נסכלת לא שמרת את מצות ה' אלהיך אשר צוך כי עתה הכין ה' את ממלכתך אל ישראל עד עולם", שאם לא חטא, היה לזרעו מלכות בישראל, לא על כלם, וזה טעם "אל ישראל"; אולי היה מולך על שבטי אמו, על בנימן ואפרים ומנשה, כי יהודה ואפרים כשני עממים נחשבים בישראל; או היה מלך תחת יד מלך יהודה"
אז על מתי, מכוון הציווי שום תשים עליך מלך?!
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
מָרְדֳּכַי אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
דרבמדיקר אמר:
נשמח אם תביא לנו גם את התשובה

"ואמר "לא יסור" לרמוז, כי ימלוך שבט אחר על ישראל, אבל מעת שיחל להיות ליהודה שבט מלכות, לא יסור ממנו אל שבט אחר, וזהו שנאמר : "כי ה' אלהי ישראל נתן ממלכה לדוד על ישראל לעולם לו ולבניו".

וענין שאול היה, כי בעבור שדבר שאלת המלכות בעת ההיא נתעב אצל הקדוש ברוך הוא, לא רצה להמליך עליהם מן השבט אשר לו המלכות שלא יסור ממנו לעולמים, ונתן להם מלכות שעה, ולזה רמז הכתוב שאמר: "אתן לך מלך באפי ואקח בעברתי", שנתנו לו שלא ברצונו, ולכן לקחו בעברתו, שנהרג הוא ובניו ונפסקה ממנו המלכות. והיה כל זה מפני שהיה שמואל שופט ונביא ולוחם מלחמותיהם על פי ה' ומושיע אותם, ולא היה להם לשאול מלך בימיו, כמו שאמר להם: "וה' אלהיכם מלככם". והקב"ה אמר לו : "לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם", ולפיכך לא נתן להם מלכות של קיימא.

ומה שאמר הכתוב : "נסכלת לא שמרת את מצות ה' אלהיך אשר צוך כי עתה הכין ה' את ממלכתך אל ישראל עד עולם", שאם לא חטא, היה לזרעו מלכות בישראל, לא על כלם, וזה טעם "אל ישראל"; אולי היה מולך על שבטי אמו, על בנימן ואפרים ומנשה, כי יהודה ואפרים כשני עממים נחשבים בישראל; או היה מלך תחת יד מלך יהודה"
אז על מתי, מכוון הציווי שום תשים עליך מלך?!
אולי "בהניח ה' אלקיך מכל אויבך מסביב".
 
 

מנההרניק

משתמש רגיל
המצפה לישועת ה' אמר:
דרבמדיקר אמר:
נשמח אם תביא לנו גם את התשובה

"ואמר "לא יסור" לרמוז, כי ימלוך שבט אחר על ישראל, אבל מעת שיחל להיות ליהודה שבט מלכות, לא יסור ממנו אל שבט אחר, וזהו שנאמר : "כי ה' אלהי ישראל נתן ממלכה לדוד על ישראל לעולם לו ולבניו".

וענין שאול היה, כי בעבור שדבר שאלת המלכות בעת ההיא נתעב אצל הקדוש ברוך הוא, לא רצה להמליך עליהם מן השבט אשר לו המלכות שלא יסור ממנו לעולמים, ונתן להם מלכות שעה, ולזה רמז הכתוב שאמר: "אתן לך מלך באפי ואקח בעברתי", שנתנו לו שלא ברצונו, ולכן לקחו בעברתו, שנהרג הוא ובניו ונפסקה ממנו המלכות. והיה כל זה מפני שהיה שמואל שופט ונביא ולוחם מלחמותיהם על פי ה' ומושיע אותם, ולא היה להם לשאול מלך בימיו, כמו שאמר להם: "וה' אלהיכם מלככם". והקב"ה אמר לו : "לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם", ולפיכך לא נתן להם מלכות של קיימא.

ומה שאמר הכתוב : "נסכלת לא שמרת את מצות ה' אלהיך אשר צוך כי עתה הכין ה' את ממלכתך אל ישראל עד עולם", שאם לא חטא, היה לזרעו מלכות בישראל, לא על כלם, וזה טעם "אל ישראל"; אולי היה מולך על שבטי אמו, על בנימן ואפרים ומנשה, כי יהודה ואפרים כשני עממים נחשבים בישראל; או היה מלך תחת יד מלך יהודה"
 
רואים שקוף אמר:
לכאו' לא יסור זה רק אחר שהתחילה המלכות ביהודה, אבל קודם שהמליכו מלך מיהודה היה מלך מישראל.

ומה אם ירבעם בן נבט שהומלך ע"י אחיה השילוני אחרי מלכות דוד ושלמה?
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מנההרניק אמר:
ומה אם ירבעם בן נבט שהומלך ע"י אחיה השילוני אחרי מלכות דוד ושלמה?
הרי תשובתך בדברי הרמב"ן..
המצפה לישועת ה' אמר:
"ואמר "לא יסור" לרמוז, כי ימלוך שבט אחר על ישראל, אבל מעת שיחל להיות ליהודה שבט מלכות, לא יסור ממנו אל שבט אחר, וזהו שנאמר : "כי ה' אלהי ישראל נתן ממלכה לדוד על ישראל לעולם לו ולבניו".

וענין שאול היה, כי בעבור שדבר שאלת המלכות בעת ההיא נתעב אצל הקדוש ברוך הוא, לא רצה להמליך עליהם מן השבט אשר לו המלכות שלא יסור ממנו לעולמים, ונתן להם מלכות שעה, ולזה רמז הכתוב שאמר: "אתן לך מלך באפי ואקח בעברתי", שנתנו לו שלא ברצונו, ולכן לקחו בעברתו, שנהרג הוא ובניו ונפסקה ממנו המלכות. והיה כל זה מפני שהיה שמואל שופט ונביא ולוחם מלחמותיהם על פי ה' ומושיע אותם, ולא היה להם לשאול מלך בימיו, כמו שאמר להם: "וה' אלהיכם מלככם". והקב"ה אמר לו : "לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם", ולפיכך לא נתן להם מלכות של קיימא.

ומה שאמר הכתוב : "נסכלת לא שמרת את מצות ה' אלהיך אשר צוך כי עתה הכין ה' את ממלכתך אל ישראל עד עולם", שאם לא חטא, היה לזרעו מלכות בישראל, לא על כלם, וזה טעם "אל ישראל"; אולי היה מולך על שבטי אמו, על בנימן ואפרים ומנשה, כי יהודה ואפרים כשני עממים נחשבים בישראל; או היה מלך תחת יד מלך יהודה"
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
פותח הנושא
המצפה לישועת ה' אמר:
מָרְדֳּכַי אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
"ואמר "לא יסור" לרמוז, כי ימלוך שבט אחר על ישראל, אבל מעת שיחל להיות ליהודה שבט מלכות, לא יסור ממנו אל שבט אחר, וזהו שנאמר : "כי ה' אלהי ישראל נתן ממלכה לדוד על ישראל לעולם לו ולבניו".

וענין שאול היה, כי בעבור שדבר שאלת המלכות בעת ההיא נתעב אצל הקדוש ברוך הוא, לא רצה להמליך עליהם מן השבט אשר לו המלכות שלא יסור ממנו לעולמים, ונתן להם מלכות שעה, ולזה רמז הכתוב שאמר: "אתן לך מלך באפי ואקח בעברתי", שנתנו לו שלא ברצונו, ולכן לקחו בעברתו, שנהרג הוא ובניו ונפסקה ממנו המלכות. והיה כל זה מפני שהיה שמואל שופט ונביא ולוחם מלחמותיהם על פי ה' ומושיע אותם, ולא היה להם לשאול מלך בימיו, כמו שאמר להם: "וה' אלהיכם מלככם". והקב"ה אמר לו : "לא אותך מאסו כי אותי מאסו ממלוך עליהם", ולפיכך לא נתן להם מלכות של קיימא.

ומה שאמר הכתוב : "נסכלת לא שמרת את מצות ה' אלהיך אשר צוך כי עתה הכין ה' את ממלכתך אל ישראל עד עולם", שאם לא חטא, היה לזרעו מלכות בישראל, לא על כלם, וזה טעם "אל ישראל"; אולי היה מולך על שבטי אמו, על בנימן ואפרים ומנשה, כי יהודה ואפרים כשני עממים נחשבים בישראל; או היה מלך תחת יד מלך יהודה"
אז על מתי, מכוון הציווי שום תשים עליך מלך?!
אולי "בהניח ה' אלקיך מכל אויבך מסביב".
 

זה לא משמעות הפסוק!
כִּי-תָבֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָ-ה אֱלֹ-הֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ; וְאָמַרְתָּ, אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ, כְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי.

אם כמו שאתה סובר.
אז דוד לא היה מולך!
רק שלמה...
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
מָרְדֳּכַי אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
מָרְדֳּכַי אמר:
אז על מתי, מכוון הציווי שום תשים עליך מלך?!
אולי "בהניח ה' אלקיך מכל אויבך מסביב".

זה לא משמעות הפסוק!
כִּי-תָבֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָ-ה אֱלֹ-הֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ; וְאָמַרְתָּ, אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ, כְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי.

אם כמו שאתה סובר.
אז דוד לא היה מולך!
רק שלמה...
אולי דוד יהיה המלך, אך זה לא יהיה בתחילת חייו, אלא רק לאחר שיסיים את כל מלחמותיו, וינוח מכל אויביו מסביב.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מָרְדֳּכַי אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
מָרְדֳּכַי אמר:
אז על מתי, מכוון הציווי שום תשים עליך מלך?!
אולי "בהניח ה' אלקיך מכל אויבך מסביב".
זה לא משמעות הפסוק!
כִּי-תָבֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָ-ה אֱלֹ-הֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ; וְאָמַרְתָּ, אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ, כְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי.

אם כמו שאתה סובר.
אז דוד לא היה מולך!
רק שלמה...
בביאור פרשה זו נאמרו דברים רבים במפרשים... ומכיון שבדעת הרמב"ן עסקינן, אצטט דבריו...
רמב"ן דברים פרשת שופטים פרק יז פסוק יד
ולפי דעתי עוד, שגם זה מרמיזותיו על העתידות, שכן היה כששאלו להם את שאול אמרו לשמואל (ש"א ח ה) שימה לנו מלך לשפטנו ככל הגוים, וכן כתוב שם (פסוק כ) והיינו גם אנחנו ככל הגוים ושפטנו מלכנו וגו', כי מה טעם שתאמר התורה במצוה "ככל הגוים אשר סביבותי", ואין ישראל ראויים ללמד מהם ולא לקנא בעושי עולה, אבל זה רמז לענין שיהיה, ולכך באה הפרשה בלשון הבינוני, כאשר פירשתי כבר (לעיל ד כה): 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
מָרְדֳּכַי אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
אולי "בהניח ה' אלקיך מכל אויבך מסביב".
זה לא משמעות הפסוק!
כִּי-תָבֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָ-ה אֱלֹ-הֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ; וְאָמַרְתָּ, אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ, כְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי.

אם כמו שאתה סובר.
אז דוד לא היה מולך!
רק שלמה...
אולי דוד יהיה המלך, אך זה לא יהיה בתחילת חייו, אלא רק לאחר שיסיים את כל מלחמותיו, וינוח מכל אויביו מסביב.
ואולי, אם לא היו מקדימים ומבקשים מלך, היה הכיבוש מסתיים בזמן אחר...
אי אפשר להביא ראיה ממה שקרה לאחר שבקשו מלך, למה שהיה קורה אילו לא היו מבקשים.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
מָרְדֳּכַי אמר:
זה לא משמעות הפסוק!
כִּי-תָבֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָ-ה אֱלֹ-הֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ; וְאָמַרְתָּ, אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ, כְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי.

אם כמו שאתה סובר.
אז דוד לא היה מולך!
רק שלמה...
אולי דוד יהיה המלך, אך זה לא יהיה בתחילת חייו, אלא רק לאחר שיסיים את כל מלחמותיו, וינוח מכל אויביו מסביב.
ואולי, אם לא היו מקדימים ומבקשים מלך, היה הכיבוש מסתיים בזמן אחר...
אי אפשר להביא ראיה ממה שקרה לאחר שבקשו מלך, למה שהיה קורה אילו לא היו מבקשים.
כלומר, לפני זמן דוד המלך?
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
אולי דוד יהיה המלך, אך זה לא יהיה בתחילת חייו, אלא רק לאחר שיסיים את כל מלחמותיו, וינוח מכל אויביו מסביב.
ואולי, אם לא היו מקדימים ומבקשים מלך, היה הכיבוש מסתיים בזמן אחר...
אי אפשר להביא ראיה ממה שקרה לאחר שבקשו מלך, למה שהיה קורה אילו לא היו מבקשים.
כלומר, לפני זמן דוד המלך?
אכן. (רק אולי).
 
חלק עליון תַחתִית