"וַיִּבְכּ֥וּ אֹת֛וֹ מִצְרַ֖יִם שִׁבְעִ֥ים יֽוֹם" - הסבר מחודש ע"פ הפפירוס שהתגלה לאחרונה

במבי

משתמש ותיק
כתוב שלאחר פטירת יעקב יוסף ציווה לחנוט את אביו

וַיִּמְלְאוּ־לוֹ֙ אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם כִּ֛י כֵּ֥ן יִמְלְא֖וּ יְמֵ֣י הַחֲנֻטִ֑ים וַיִּבְכּ֥וּ אֹת֛וֹ מִצְרַ֖יִם שִׁבְעִ֥ים יֽוֹם (בראשית נ-ג)

וכותב רש"י

ויבכו אתו מצרים שבעים יום. מ' לַחֲנִיטָה וְל' לִבְכִיָּה, לְפִי שֶׁבָּאָה לָהֶם בְּרָכָה לְרַגְלוֹ, שֶׁכָּלָה הָרָעָב וְהָיוּ מֵי נִילוּס מִתְבָּרְכִין:

ומדוע בכו דווקא עוד 30 יום ?

ונראה לומר ע"פ הפפירוס שהתגלה לאחרונה מלפני 3500 שנה עם הסבר מפורט על תהליך החניטה שלקח 70 יום ובמהלך 35 הימים הראשון חנטו את הגופה וב35 הימים הבאים התמקדו בעטיפתה !

כדלקמן

https://www.smithsonianmag.com/smart-news/ancient-egyptian-papyrus-demystifies-embalming-techniques-180977147/

 
 

גבעת לוד

משתמש ותיק
במבי אמר:
ונראה לומר ע"פ הפפירוס שהתגלה לאחרונה מלפני 3500 שנה עם הסבר מפורט על תהליך החניטה שלקח 70 יום ובמהלך 35 הימים הראשון חנטו את הגופה וב35 הימים הבאים התמקדו בעטיפתה !

זה לא סותר את מה שכתוב שהחניטה הייתה 40 יום??.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
גבעת לוד אמר:
במבי אמר:
ונראה לומר ע"פ הפפירוס שהתגלה לאחרונה מלפני 3500 שנה עם הסבר מפורט על תהליך החניטה שלקח 70 יום ובמהלך 35 הימים הראשון חנטו את הגופה וב35 הימים הבאים התמקדו בעטיפתה !

זה לא סותר את מה שכתוב שהחניטה הייתה 40 יום??.

לא סותר כלום, אלא נותן אומדן ולא מחייב כלל, וגם אם כתוב בספרם שלוקח 35 יום, יכול להיות שטיפול VIP לקח 40 יום ומהצד השני יכול להיות שחניטת יעקב היתה 35 יום והתורה עגלה ל40 יום.

 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
גבעת לוד אמר:
במבי אמר:
ונראה לומר ע"פ הפפירוס שהתגלה לאחרונה מלפני 3500 שנה עם הסבר מפורט על תהליך החניטה שלקח 70 יום ובמהלך 35 הימים הראשון חנטו את הגופה וב35 הימים הבאים התמקדו בעטיפתה !

זה לא סותר את מה שכתוב שהחניטה הייתה 40 יום??.

לא סותר כלום, אלא נותן אומדן ולא מחייב כלל, וגם אם כתוב בספרם שלוקח 35 יום, יכול להיות שטיפול VIP לקח 40 יום ומהצד השני יכול להיות שחניטת יעקב היתה 35 יום והתורה עגלה ל40 יום.

וַיִּמְלְאוּ־לוֹ֙ אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם כִּ֛י כֵּ֥ן יִמְלְא֖וּ יְמֵ֣י הַחֲנֻטִ֑ים וַיִּבְכּ֥וּ אֹת֛וֹ מִצְרַ֖יִם שִׁבְעִ֥ים יֽוֹם׃

הסתכלתי בפסוק ושאלתי את עצמי, מה פירוש "וימלאו" כי לשון זו נאמרה לגבי הריון של 9 חדשים !

היריון מלא של 9 חדשים יותר ארוך מהיריון של 7 חדשים ב28% שהרי 9/7 התוצאה 1.285714285743
טיפול של 40 יום יותר ארוך מטיפול של 35 יום ב14% שהרי 40/35 התוצאה 1.1428571428571

בדקתי מה ההבדל בין שני התוצאות 1.1428571428571-1.285714285743
ולתדהמתי התשובה היא: 0.1428571428572 

היחס בין ה40 יום ל35 יום זהה לחלוטין ליחס ההיריון שבין 7 חדשים ל9 חדשים בהכפלה וניתן לומר שזאת מכיוון שבפסוק נאמר פעמיים עניין מילוי !!!
 
 

זאת תורת

משתמש ותיק
במבי אמר:
גבעת לוד אמר:
במבי אמר:
ונראה לומר ע"פ הפפירוס שהתגלה לאחרונה מלפני 3500 שנה עם הסבר מפורט על תהליך החניטה שלקח 70 יום ובמהלך 35 הימים הראשון חנטו את הגופה וב35 הימים הבאים התמקדו בעטיפתה !

זה לא סותר את מה שכתוב שהחניטה הייתה 40 יום??.

לא סותר כלום, אלא נותן אומדן ולא מחייב כלל, וגם אם כתוב בספרם שלוקח 35 יום, יכול להיות שטיפול VIP לקח 40 יום ומהצד השני יכול להיות שחניטת יעקב היתה 35 יום והתורה עגלה ל40 יום.
חס ושלום.
שכל דבריו אמת וצדק!
 

בשלמא

משתמש ותיק
זאת תורת אמר:
במבי אמר:
גבעת לוד אמר:
זה לא סותר את מה שכתוב שהחניטה הייתה 40 יום??.

לא סותר כלום, אלא נותן אומדן ולא מחייב כלל, וגם אם כתוב בספרם שלוקח 35 יום, יכול להיות שטיפול VIP לקח 40 יום ומהצד השני יכול להיות שחניטת יעקב היתה 35 יום והתורה עגלה ל40 יום.
חס ושלום.
שכל דבריו אמת וצדק!
אכן. מהנכון יותר להתבטא שהפפירוס מעגל
ויותר נכון שהשיטות התחלפו במחקרים עם השנים אם להוסיף או להוריד בימים
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
במבי אמר:
הסתכלתי בפסוק ושאלתי את עצמי, מה פירוש "וימלאו" כי לשון זו נאמרה לגבי הריון של 9 חדשים !

היריון מלא של 9 חדשים יותר ארוך מהיריון של 7 חדשים ב28% שהרי 9/7 התוצאה 1.285714285743
טיפול של 40 יום יותר ארוך מטיפול של 35 יום ב14% שהרי 40/35 התוצאה 1.1428571428571

בדקתי מה ההבדל בין שני התוצאות 1.1428571428571-1.285714285743
ולתדהמתי התשובה היא: 0.1428571428572 

היחס בין ה40 יום ל35 יום זהה לחלוטין ליחס ההיריון שבין 7 חדשים ל9 חדשים בהכפלה וניתן לומר שזאת מכיוון שבפסוק נאמר פעמיים עניין מילוי !
זה באמת מעניין כי מהגמ' בנידה מוכח מכמה מקומות שהריון של שבע חדשים אינה לידה מוקדמת, אלא היו הריונות שכל המילוי שלהם הוא שבע חדשים לעומת אחרים שהם תשע חדשים.
חן חן ויש"כ.
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
זאת תורת אמר:
במבי אמר:
גבעת לוד אמר:
זה לא סותר את מה שכתוב שהחניטה הייתה 40 יום??.

לא סותר כלום, אלא נותן אומדן ולא מחייב כלל, וגם אם כתוב בספרם שלוקח 35 יום, יכול להיות שטיפול VIP לקח 40 יום ומהצד השני יכול להיות שחניטת יעקב היתה 35 יום והתורה עגלה ל40 יום.
חס ושלום.
שכל דבריו אמת וצדק!
מה שכתבת כאן אינו פשוט,

אחת הדוגמאות הכי מעניינות אלו המספרים העגולים שמלווים את מנין בני ישראל במדבר
ונחלקו בזה גדולי עולם האם יש לומר שהתורה 'עיגלה' את המספרים מכל מיני סיבות ולא מנתה את היחידים,
או שכדבריך וודאי שאלו המספרים המדויקים שהיו אף שהדבר נראה כפלא,

מצ"ב קישור למאמר שעוסק בנושא,
 https://www.otzar.org.il/%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%A9/%D7%90%D7%95%D7%A6%D7%A8-%D7%9E%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%99-%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%9A/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%9E%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90

https://www.dirshu.co.il/כיצד-יתכן-שבמנין-השבטים-תמיד-יצא-מספר-ע/
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
במבי אמר:
יכול להיות שחניטת יעקב היתה 35 יום והתורה עגלה ל40 יום.
א. יש מפרשים שכתבו ש-39 היא מעגלת ל-40 (או 69 ל-70 וכיו"ב) אבל 35 ל-40?
ב. וַיִּמְלְאוּ־לוֹ֙ אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם כִּ֛י כֵּ֥ן יִמְלְא֖וּ יְמֵ֣י הַחֲנֻטִ֑ים - "וימלאו" משמע ארבעיםם שלֵמים, לא עיגול
 

עמק יזרעאל

משתמש ותיק
לר' חיים קנייבסקי שליט''א היה וויכוח עם עוד אחד מגדולי הדור על שאלה שעולתה לגבי כל הספירה של עם ישראל שלא מצינו שיש מספר אמצעי כגון שלש אלא הכל עגול ור' חיים אמר שאם כתוב מספר אז זה המספר ואין ויכוח
 

לבי במערב

משתמש ותיק
יש גם לשקול אפשרות שהחוקרים לא צדקו בפענוח המצרית העתיקה שבפפירוס הקרוע.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבר כיונה אמר:
א. יש מפרשים שכתבו ש-39 היא מעגלת ל-40 (או 69 ל-70 וכיו"ב) אבל 35 ל-40?

הבט בדברי התפארת ישראל בריש ערכין 
במבי אמר:
אשביל אמר:

ובהקשר לזה כותב התפארת ישראל בפתיחתו למסכת ערכין, מה הסיבה לשוני בין ערך הנקיבה לערך הזכר:

 והטעם, מדהיה ראוי שיתן בערך הנקבה החצי מערך הזכר, מדהיא פלג גופא, רק כשיש בחצי ההוא מנין שאינו שלם ממלאין המנין, לפיכך עד ה' שנים, שחצי ערך הזכר הוא ב' שקלים וחצי, נותנין בהנקבה ג' שקלים שלמין. ומן ה' עד כ' שנים נותנין בנקבה חצי ערך הזכר, דהיינו י' שקלים. ומן כ' עד ס' שנה, שחצי ערך הזכר ב' עשיריות ומחצה, דהיינו כ"ה שקלים, ממלאין המנין ונותן בערך הנקבה ג' עשיריות שלימות, דהיינו ל' שקלים. ומן ס' שנים ולמעלה, שחצי ערך הזכר שוב אינו עשירית שלם, אלא רק ז' שקלים וחצי, ממלאין המנין שיותן בנקבה עשירית שלם, דהיינו י' שקלים.

 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
זאת תורת אמר:
במבי אמר:
גבעת לוד אמר:
זה לא סותר את מה שכתוב שהחניטה הייתה 40 יום??.

לא סותר כלום, אלא נותן אומדן ולא מחייב כלל, וגם אם כתוב בספרם שלוקח 35 יום, יכול להיות שטיפול VIP לקח 40 יום ומהצד השני יכול להיות שחניטת יעקב היתה 35 יום והתורה עגלה ל40 יום.
חס ושלום.
שכל דבריו אמת וצדק!

אכן כן !

ומהו "צדק" ?

כתוב בב"ב אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ דְּאָמַר קְרָא וָצֶדֶק צַדֵּק מִשֶּׁלְּךָ וְתֵן לוֹ וְכַמָּה גֵּירוּמִין אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר מֶמֶל אָמַר רַב אֶחָד מֵעֲשָׂרָה בַּלִּיטְרָא בַּלַּח לַעֲשָׂרָה לִיטְרִין: אֶחָד לַעֲשָׂרָה בַּלַּח וְאֶחָד לְעֶשְׂרִים בְּיָבֵשׁ וְכוּ׳

וא"כ בחישוב ל35 של אחד לעשרה יוצא 38.5 (1.1*35) ואח"כ נאך אביס'ל ל40
 

ערך רב

משתמש ותיק
זאת תורת אמר:
במבי אמר:
גבעת לוד אמר:
זה לא סותר את מה שכתוב שהחניטה הייתה 40 יום??.

לא סותר כלום, אלא נותן אומדן ולא מחייב כלל, וגם אם כתוב בספרם שלוקח 35 יום, יכול להיות שטיפול VIP לקח 40 יום ומהצד השני יכול להיות שחניטת יעקב היתה 35 יום והתורה עגלה ל40 יום.
חס ושלום.
שכל דבריו אמת וצדק!
ומי עדיף "וימלאו לו ארבעים יום" מ"ארבעים יכנו" ומ"תספרו חמשים יום", שכתב הרא"ש (פסחים פ"י סי' מ') שהתורה עיגלה את המספרים? וז"ל:
יש מקשין כיון דקרא קאמר תספרו חמשים יום למה אין אנו מונין אלא תשע וארבעים יום ודוחקין לפרש הפסוק וגו'. ולי נראה שאין אנו צריכין לדחוקות הללו. כיון דכתב ביה בהדיא שבעה שבועות תספר לך אין לספור יותר משבעה שבועות ומתספרו חמשים יום לא קשיא מידי שכן דרך המקרא כשמגיע המנין לסכום עשירית פחות אחת מונה אותו בחשבון עשירית ואינו משגיח על חסרון האחד. כיוצא בו כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים (בראשית מו) וכן ארבעים יכנו (דברים כה).

 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
ערך רב אמר:
ומי עדיף "וימלאו לו ארבעים יום" מ"ארבעים יכנו" ומ"תספרו חמשים יום", שכתב הרא"ש וכו'?
כן, כמו שכתבתי לעיל:
אבר כיונה אמר:
א. הרא"ש כתב "שכן דרך המקרא כשמגיע מנין לסכום עשירת פחות אחת וכו' ואינו משגיח על חסרון האחד", אבל 35 ל-40?
ב. וַיִּמְלְאוּ־לוֹ֙ אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם כִּ֛י כֵּ֥ן יִמְלְא֖וּ יְמֵ֣י הַחֲנֻטִ֑ים - "וימלאו" משמע ארבעים שלֵמים, לא עיגול
 

ערך רב

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
ערך רב אמר:
ומי עדיף "וימלאו לו ארבעים יום" מ"ארבעים יכנו" ומ"תספרו חמשים יום", שכתב הרא"ש וכו'?
כן, כמו שכתבתי לעיל:
אבר כיונה אמר:
א. הרא"ש כתב "שכן דרך המקרא כשמגיע מנין לסכום עשירת פחות אחת וכו' ואינו משגיח על חסרון האחד", אבל 35 ל-40?
ב. וַיִּמְלְאוּ־לוֹ֙ אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם כִּ֛י כֵּ֥ן יִמְלְא֖וּ יְמֵ֣י הַחֲנֻטִ֑ים - "וימלאו" משמע ארבעים שלֵמים, לא עיגול
ואולי המספר המדויק הוא אי שם באמצע, והם עיגלו למטה ואילו התורה הקדושה עיגלה למעלה? 
 
 
חלק עליון תַחתִית