אי' במתני' בסוטה (ט:) יוסף זכה לקבור את אביו ואין באחיו גדול ממנו ומייתי ע''ז קרא, והנה בהפלאה (כתובות קג. ד"ה הזהרו) הוכיח ממתני' זו דת"ח חייב בכבוד אביו ע"ה, דכמו שיוסף לא חשש לכבודו שהיה מלך וכיבד אביו כך אין הת"ח צריך לחשוש לכבודו, וכ"ש הוא דמלך שמחל אין כבודו מחול ות"ח כבודו מחול.
ושמעתי להק' סתירה לזה דאי' בבעל הטורים עה"פ (במדבר א לב) "לבני יוסף לבני אפרים" שלא אמר לבני יוסף לאפרים, לפי שיוסף לא נשא במטת אביו משום כבוד מלכות והביא כן מהתנחומא (יח) והוסיף דלכן לא רצה למנותו בדגלים, ונקרא הדגל על שם בניו. לכן אמר לבני אפרים כדרך שאומר בכולם עכת"ד, ולכאו' תיקשי סתירה מהתנחומא למתני', אכן זה ל"ק דמבו' בגמ' בסוטה שם דמתחילה לא סחב ורק אח"כ אמרו האחים הניחו לו לסחוב, אך מ"מ קשה דאם מצד כבוד אביו מדוע לא נשא כבר מתחילה, והרי אין כאן עבירה בזה כלל כמבו' בהפלאה. ונר' דמה דאי' בתנחומא היינו מצד כבוד מלכות שרצה לכבד את פרעה, אך מצד כבוד עצמו הוא כדברי ההפלאה דאין כאן כל סתירה לכבוד וכנ"ל.
ושמעתי להק' סתירה לזה דאי' בבעל הטורים עה"פ (במדבר א לב) "לבני יוסף לבני אפרים" שלא אמר לבני יוסף לאפרים, לפי שיוסף לא נשא במטת אביו משום כבוד מלכות והביא כן מהתנחומא (יח) והוסיף דלכן לא רצה למנותו בדגלים, ונקרא הדגל על שם בניו. לכן אמר לבני אפרים כדרך שאומר בכולם עכת"ד, ולכאו' תיקשי סתירה מהתנחומא למתני', אכן זה ל"ק דמבו' בגמ' בסוטה שם דמתחילה לא סחב ורק אח"כ אמרו האחים הניחו לו לסחוב, אך מ"מ קשה דאם מצד כבוד אביו מדוע לא נשא כבר מתחילה, והרי אין כאן עבירה בזה כלל כמבו' בהפלאה. ונר' דמה דאי' בתנחומא היינו מצד כבוד מלכות שרצה לכבד את פרעה, אך מצד כבוד עצמו הוא כדברי ההפלאה דאין כאן כל סתירה לכבוד וכנ"ל.