יוסף חשש לכבודו בנשיאת מיטת יעקב? סתירה!

מה אדבר

משתמש ותיק
אי' במתני' בסוטה (ט:) יוסף זכה לקבור את אביו ואין באחיו גדול ממנו ומייתי ע''ז קרא, והנה בהפלאה (כתובות קג. ד"ה הזהרו) הוכיח ממתני' זו דת"ח חייב בכבוד אביו ע"ה, דכמו שיוסף לא חשש לכבודו שהיה מלך וכיבד אביו כך אין הת"ח צריך לחשוש לכבודו, וכ"ש הוא דמלך שמחל אין כבודו מחול ות"ח כבודו מחול.
ושמעתי להק' סתירה לזה דאי' בבעל הטורים עה"פ (במדבר א לב) "לבני יוסף לבני אפרים" שלא אמר לבני יוסף לאפרים, לפי שיוסף לא נשא במטת אביו משום כבוד מלכות והביא כן מהתנחומא (יח) והוסיף דלכן לא רצה למנותו בדגלים, ונקרא הדגל על שם בניו. לכן אמר לבני אפרים כדרך שאומר בכולם עכת"ד, ולכאו' תיקשי סתירה מהתנחומא למתני', אכן זה ל"ק דמבו' בגמ' בסוטה שם דמתחילה לא סחב ורק אח"כ אמרו האחים הניחו לו לסחוב, אך מ"מ קשה דאם מצד כבוד אביו מדוע לא נשא כבר מתחילה, והרי אין כאן עבירה בזה כלל כמבו' בהפלאה. ונר' דמה דאי' בתנחומא היינו מצד כבוד מלכות שרצה לכבד את פרעה, אך מצד כבוד עצמו הוא כדברי ההפלאה דאין כאן כל סתירה לכבוד וכנ"ל.
 

בבלי

משתמש ותיק
ואולי אפשר לומר שהזכיה לקבור אותו היא זה ששכנע פרעה להוציאו אע"פ שלא קבר בעצמו...
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבלי אמר:
ואולי אפשר לומר שהזכיה לקבור אותו היא זה ששכנע פרעה להוציאו אע"פ שלא קבר בעצמו...

מפורש שהוא אכן כן קבר בעצמו, מדלא חשש לכבוד מלכות
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
מדרש אגדה (בובר) פרשת במדבר
אמר לו הקדוש ברוך הוא אל תצטער בכך מסורת בידם מאבותם, כשם שטענו מטות יעקב אביהם, כך יחנו סביב למשכן, שנאמר ויצו אותם ויאמר אליהם (בראשית מט כט), ומה צוה אותם אחד מבניכם לא יגע במטתי, אלא יהודה ויששכר וזבולן יטענו מטתי מן המזרח, וראובן ושמעון וגד מן הדרום, יוסף אל יטעון שהוא מלך, אלא אני עשיתי בניו שבטים, שנאמר אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי (שם מח ה), לפיכך יטענו אפרים ומנשה ובנימין מן המערב, דן ואשר ונפתלי יטענו מן הצפון, ואף לוי לא יטעון, שהוא עתיד לטעון ארון חי העולמים, ומי שהוא טוען ארון הקדוש ברוך הוא, לא יטעון ארונו של מת, ואם אתם עושים כך, כך עתיד הקדוש ברוך הוא להנחותכם דגלים סביב למשכן, ועל זה נאמר ויעשו בניו לו כן כאשר צום (שם נ יב). ולכך נאמר לבית אבותם יחנו בני ישראל סביב, מסורת היתה בידם מאבותם איך יחנו סביב למשכן:
 
חלק עליון תַחתִית