אשר כריתי לי מהפרשה,,,,,,,
א. מי עבר מישיבה אירפאית -(אדום) לישיבה מזרחית(ישמעלית) ?
ב. מי מתאר שליחת דואר עי אייל הצפון. שמגדלים בדרום. ואז קושרים כתב בשורה בקרניה.והא תרוץ מהר למעונה (צפון) .ותבשר הבשורת. !
ג, ולמה שן ביחיד - הופך ברבים לשיניים ,ולא לשינים ?
ד, טיפחא או תביר ?
תשובה א, יעקב אבינו ! נ. לג. אבע "יאסף רגליו אל המטה - כי בתחילה ישב על המטה ורגליו תלויות, כמנהג ארץ אדום היום. ולא כן מיטות הישמעאלים",
תשובה ב, אז זה מה שהרמבן כותב על " נפתלי איילה שלוחה.
נפתלי אילה שלוחה" - מנהג במושלי ארץ לשלוח זה לזה האילים וכך הענין כי האילות שנולדו בארץ מלך הצפון יגדלו אותן בהיכלי מלך הנגב ויקשרו כתב הבשורה בקרניה והיא תרוץ מהר ותשוב למעונה ויתבשרו בהן וזה טעם אמרי שפר כלומר אילה שלוחה מבשר בשורות טובות והענין הזה ידוע והוא מוזכר בירושלמי במסכת שביעית (פ"ט ה"ב) אמרו אין אזלין לון חזרין ואי בעית למבדקיה אייתו טביין וישלחון לארע רחיקא בסוף אינון חזרין עבד כן ואייתי טביין וחפי קרניהון בכסף ושלחון לאפריקי ובסוף תלת עשרה שנין חזרון לאתריהון שהתירום לאחר י"ג שנה ומיד חזרו והמשל כי נפתלי שבע רצון ומלא כל טוב וממנו תבא בשורה לכל ישראל כי עשתה ארצו פירות לשבעה כמו שהזכירו רבותינו בפירות גנוסר (תנחומא ויחי יג)
תשובה, ג, ולזה אומרים שן- שיניים. ולא שינין. ? כי הסיומת - ים היא סימן זוגי. "לבן שנים — שם התואר. ונקראו שנים על שם מערכות שנים, בעבור היותם שתי מערכות." שיניים. למעלה/ למטה.אבע מט,יב,
ד. מטרף בני עלית
מי עלה?
ממה עלה?
ומי רצה לטרוף - את מי?
היכן מפסיקים ? מטרף בני- עלית ? ואולי מטרף -בני עלית ? או בלי הפסק כלל ?,
,רבו הפירושים-בפשט, ( ועוד יותר בדרש- ולא נידרש לכך) ואבוא רק בקצירת האומר :( מט, ט,)
1. יהודה עלה -מהחשד , שיהודה המלך ,הוא שטרף = הרג את יוסף.(מהרל , רשי) בני עלית, על- מטרף, יש טיפחא - מפסיק !
2. יהודה עלה מטרף = הריגת תמר.!(רשי), בני עלית,
3. יהודה עלה מהריגת = מטרף : תמר עם שני ילדיה חזקוני.
4. יהודה עלה הסתלק מהעצה להרגהו ,אלא,....אלא לכו ונשליכוהו לבור . ובכך יוסף ניצל.( אמרי שפר)
5, מטרף בני - עלית, מבני= יוסף ,שרצו אחיו להורגו יהודה עלה, ואז מטרף בתביר משרת ( ולא טיפחא), דעת שכל טוב,
6, לספורנו :הכול מחובר -מטרף בני עלית ,הכול על יוסף ,שניצל מהאריה שאז כרע רבץ = בלתי מזיק ,
ואלו רק חלק מהפירושים. וזה תלוי אם\והיכן שמים את הפסיק.
1. מטרף - בני עלית !
2. מטרף בני. - עלית. !
3, , מטרף בני עלית,
___________________
ה, כלי חמס- מכירותיהם... מט,ה,
מה זה.. ? ועל מה זה ? קבלו מבחר מהפירושים ...תבחרו!
1 , כלי זיין -ביוונית רשי,
2, מכורותיהם = מגוריהם, ,כף מחליף לג' - מגוריהם,דהיינו שבגדו במקום מגוריהם ולחמו בהם,( אונקלוס),
3, מכורותיהם = מגורותיהם, אבל פירושו שונה : "ימי חייהם, "כלשון ימי מגורי, כי בם יחיו ויזונו",רמבן, או סעודתיהם כלשון ר בחיי,
4, משורש =הכרה,שהכרתם זה לזה,,,חמסנים יוצאים מתןך עצתם,, " כלי חמס היו אחוותם" רשבם וחזקוני,
5, משורש הכרה ,כנל, זה מה שהם מכירים כלי זיין,ולא אתים ומחרישות לעבודת האדמה (שכל טוב),
6, הכרה, החמס ניכר על פניהם,פירוש שאבע - דוחה,
7, מכורותיהם= מגרותיהם, מגירות ! שאפילו המגירות כלי נגרות, הופכים הם לנשק להרוג אנשים !
8, , מכורותיהם -מלשון מכירה, ממה שמכרו את יוסף,,חמס מכרוהו על מה שלא נתחייב בדין (,האוהח)
9, ,מכורותיהם -מלשון נכלים, : ובליבם כלי חמס מצאו בית ומושב תמידי,,,מלבים
10, , מלשון מכירה- שמכרו עצמן לחמס( אולי במובן התמכרו) אבע ,
11, מלשון קנייה = (חפרו לעצמם) שזה הפך לקניינם, כמו תכרו מאיתם בדברים ב, ו, אבע
אז מה קיבלנו : אם במילון יש לשורש מ,כ,ר, שלושה מובנים:מכירה הכרה וחפירה,
הרי לפי המפרשים דלעיל יש כאן :מ,כ,ר, במובנים של:מכירה הכרה, וחפירה, ובנוסף -מגירות, נכלים,קנייה, וגם יוונית= נשק
גוט שבעס
א. מי עבר מישיבה אירפאית -(אדום) לישיבה מזרחית(ישמעלית) ?
ב. מי מתאר שליחת דואר עי אייל הצפון. שמגדלים בדרום. ואז קושרים כתב בשורה בקרניה.והא תרוץ מהר למעונה (צפון) .ותבשר הבשורת. !
ג, ולמה שן ביחיד - הופך ברבים לשיניים ,ולא לשינים ?
ד, טיפחא או תביר ?
תשובה א, יעקב אבינו ! נ. לג. אבע "יאסף רגליו אל המטה - כי בתחילה ישב על המטה ורגליו תלויות, כמנהג ארץ אדום היום. ולא כן מיטות הישמעאלים",
תשובה ב, אז זה מה שהרמבן כותב על " נפתלי איילה שלוחה.
נפתלי אילה שלוחה" - מנהג במושלי ארץ לשלוח זה לזה האילים וכך הענין כי האילות שנולדו בארץ מלך הצפון יגדלו אותן בהיכלי מלך הנגב ויקשרו כתב הבשורה בקרניה והיא תרוץ מהר ותשוב למעונה ויתבשרו בהן וזה טעם אמרי שפר כלומר אילה שלוחה מבשר בשורות טובות והענין הזה ידוע והוא מוזכר בירושלמי במסכת שביעית (פ"ט ה"ב) אמרו אין אזלין לון חזרין ואי בעית למבדקיה אייתו טביין וישלחון לארע רחיקא בסוף אינון חזרין עבד כן ואייתי טביין וחפי קרניהון בכסף ושלחון לאפריקי ובסוף תלת עשרה שנין חזרון לאתריהון שהתירום לאחר י"ג שנה ומיד חזרו והמשל כי נפתלי שבע רצון ומלא כל טוב וממנו תבא בשורה לכל ישראל כי עשתה ארצו פירות לשבעה כמו שהזכירו רבותינו בפירות גנוסר (תנחומא ויחי יג)
תשובה, ג, ולזה אומרים שן- שיניים. ולא שינין. ? כי הסיומת - ים היא סימן זוגי. "לבן שנים — שם התואר. ונקראו שנים על שם מערכות שנים, בעבור היותם שתי מערכות." שיניים. למעלה/ למטה.אבע מט,יב,
ד. מטרף בני עלית
מי עלה?
ממה עלה?
ומי רצה לטרוף - את מי?
היכן מפסיקים ? מטרף בני- עלית ? ואולי מטרף -בני עלית ? או בלי הפסק כלל ?,
,רבו הפירושים-בפשט, ( ועוד יותר בדרש- ולא נידרש לכך) ואבוא רק בקצירת האומר :( מט, ט,)
1. יהודה עלה -מהחשד , שיהודה המלך ,הוא שטרף = הרג את יוסף.(מהרל , רשי) בני עלית, על- מטרף, יש טיפחא - מפסיק !
2. יהודה עלה מטרף = הריגת תמר.!(רשי), בני עלית,
3. יהודה עלה מהריגת = מטרף : תמר עם שני ילדיה חזקוני.
4. יהודה עלה הסתלק מהעצה להרגהו ,אלא,....אלא לכו ונשליכוהו לבור . ובכך יוסף ניצל.( אמרי שפר)
5, מטרף בני - עלית, מבני= יוסף ,שרצו אחיו להורגו יהודה עלה, ואז מטרף בתביר משרת ( ולא טיפחא), דעת שכל טוב,
6, לספורנו :הכול מחובר -מטרף בני עלית ,הכול על יוסף ,שניצל מהאריה שאז כרע רבץ = בלתי מזיק ,
ואלו רק חלק מהפירושים. וזה תלוי אם\והיכן שמים את הפסיק.
1. מטרף - בני עלית !
2. מטרף בני. - עלית. !
3, , מטרף בני עלית,
___________________
ה, כלי חמס- מכירותיהם... מט,ה,
מה זה.. ? ועל מה זה ? קבלו מבחר מהפירושים ...תבחרו!
1 , כלי זיין -ביוונית רשי,
2, מכורותיהם = מגוריהם, ,כף מחליף לג' - מגוריהם,דהיינו שבגדו במקום מגוריהם ולחמו בהם,( אונקלוס),
3, מכורותיהם = מגורותיהם, אבל פירושו שונה : "ימי חייהם, "כלשון ימי מגורי, כי בם יחיו ויזונו",רמבן, או סעודתיהם כלשון ר בחיי,
4, משורש =הכרה,שהכרתם זה לזה,,,חמסנים יוצאים מתןך עצתם,, " כלי חמס היו אחוותם" רשבם וחזקוני,
5, משורש הכרה ,כנל, זה מה שהם מכירים כלי זיין,ולא אתים ומחרישות לעבודת האדמה (שכל טוב),
6, הכרה, החמס ניכר על פניהם,פירוש שאבע - דוחה,
7, מכורותיהם= מגרותיהם, מגירות ! שאפילו המגירות כלי נגרות, הופכים הם לנשק להרוג אנשים !
8, , מכורותיהם -מלשון מכירה, ממה שמכרו את יוסף,,חמס מכרוהו על מה שלא נתחייב בדין (,האוהח)
9, ,מכורותיהם -מלשון נכלים, : ובליבם כלי חמס מצאו בית ומושב תמידי,,,מלבים
10, , מלשון מכירה- שמכרו עצמן לחמס( אולי במובן התמכרו) אבע ,
11, מלשון קנייה = (חפרו לעצמם) שזה הפך לקניינם, כמו תכרו מאיתם בדברים ב, ו, אבע
אז מה קיבלנו : אם במילון יש לשורש מ,כ,ר, שלושה מובנים:מכירה הכרה וחפירה,
הרי לפי המפרשים דלעיל יש כאן :מ,כ,ר, במובנים של:מכירה הכרה, וחפירה, ובנוסף -מגירות, נכלים,קנייה, וגם יוונית= נשק
גוט שבעס