פרשת ויחי - מה המתנה שיעקב נתן ליוסף מקום קבר בשכם?

מבין ענין

משתמש ותיק
פרש"י בראשית פרק מח
ואני נתתי לך - לפי שאתה טורח להתעסק בקבורתי, וגם אני נתתי לך נחלה שתקבר בה, ואי זו, זו שכם, שנאמר (יהושע כד לב) ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם: עכ"ל.

צ"ב - מה המתנה? אתה עסקת בקבורתי, אני נותן לך מקום קבר. והרי כל השבטים שלא עסקו בקבורתו גם כן נקברו בא"י?

ואם תאמר שהמתנה היא שכם עצמה - אם כן אין הדבר שייך כלל לענין הקבורה, אלא שקיבל נחלה נוספת יתירה על אחיו בא"י.

וכי מה נחסר היה מיוסף אם היה נקבר בכל מקום אחר בנחלת אפרים ומנשה?

כעת תוך כדי כתיבה עולה בדעתי יסוד שטעון הוכחה, שבא"י יכול להקבר רק מי שיש לו נחלה בה.
יעקב נקבר בא"י - כיון שהוא קנה את חלקו במערה מעשיו.
לשבטים יש קבורה בא"י - כיון שלכל שבט יש נחלה. א"י נתחלקה לשבטים.
רק ליוסף אין נחלה - כיון שנחלוה בניו.
ולכן יעקב נותן לו חלק בא"י - את שכם - לנחלה שבו ייקבר.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
פרש"י בראשית פרק מח
ואני נתתי לך - לפי שאתה טורח להתעסק בקבורתי, וגם אני נתתי לך נחלה שתקבר בה, ואי זו, זו שכם, שנאמר (יהושע כד לב) ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם: עכ"ל.

צ"ב - מה המתנה? אתה עסקת בקבורתי, אני נותן לך מקום קבר. והרי כל השבטים שלא עסקו בקבורתו גם כן נקברו בא"י?

ואם תאמר שהמתנה היא שכם עצמה - אם כן אין הדבר שייך כלל לענין הקבורה, אלא שקיבל נחלה נוספת יתירה על אחיו בא"י.
המתנה היא שכם, והוא הבטיחו שיקבר בה מחמת שהיא תהא שלו, והקבורה נכנסה לכאן כדי שיהיה מידה כנגד מידה, והקבורה מסמלת על הנחלה.
 
 

טובה ראייתה

משתמש רגיל
שאלתי כרגע מהגר"ד קוק שליט"א שאילתא דא
והוא אמר, דנקודת מכירת יוסף היא שכם כנודע, ושם הוא תיקון העולם התלוי ביוסף, וכמ"ש "שלח לפניהם איש לעבד נמכר יוסף", וגם פטירת האדם היא "תיקונו" כנודע בזהר וכו', והיינו דאמר ליה יעקב, אני אחבר את נקודת תיקון הנעשה בחיים על ידך יחד עם שעת הפטירה, כמובן שהדברים עמוקים ויש בהם טעם נוסף שלא כתבתי....
[הרב אמר לי שיעלה הדברים על הכתב בגליונותיו ובל"נ בהמשך אביא צילום מכתי"ק בזה].
 
חלק עליון תַחתִית