ירידת יעקב למצרים - תוצאה של עזיבת עבודת הקרבנות

טל חרמון

משתמש ותיק
אברהם שאל במה אדע כי אירשנה, חז"ל הבחינו כאן בשני אמירות האחת באיזו זכות ארש את הארץ והשניה מה האות שיקיים ה' את דברו, כנגד הראשון אמר קח לי עגלה משולשת ופי' ז"ל בזכות הקרבנות, ועל השני אמר לו ה' ידוע תדע כי גר יהיה זרעך, 
ונראה ששני הדברים כרוכים זה בזה דהיינו שמתי שאין את עבודת הקרבנות אז יש ידוע תדע כי גר יהיה זרעך  
וזה הביאור למה שדרשו רבותינו ביקש יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף וכולם מבארים שרצה לעסוק בתורה ואם כן תמוה מה הפגם בזה והתשובה ברורה שאברהם בונה מזבח וקורא בשם ה' וגם יצחק כך נהג ואילו יעקב שה' אמר לו קום עלה בית אל ושב שם ועשה שם מזבח אמנם מקיים את דבר ה' אך לאחר תקופה הוא עוזב שם ולא מצאנו שה' אמר לו ללכת משם,  ונראה לי שזו הסיבה למיתת רחל כעונש וכן גם כשבא לחברון כתוב בתורה שמיד מת יצחק, ואפי' שאומרים חז"ל שבמציאות זה היה כמה שנים אחרי מ"מ בתורה זה מוצג כך כעונש על עזיבת בית אל,
מ"מ מצופה מיעקב שיתפוס אומנות אבותיו לבנות מזבח ולקרוא בשם ה' אלא שהוא ביקש לישב בשלוה ולעסוק בתורה ולא לקחת חלקו בעבודה, ומזה יצא – וישלחהו מעמק חברון, מעצה עמוקה שאמר ה' לאברהם ידוע תדע כי גר יהיה זרעך...
מעניין שהמקום ממנו נמכר יוסף הוא בשכם וכמו שאומרו רבותינו מקום מועד לפורענות ובאמת גם הפורענות שם היתה בגלל עיכוב בעבודה וכך גם העניין של מסירת יוסף ובמקום הזה באו ישראל לאחר זמן רב לחלוק על מלכות דוד והתוצאה היתה עזיבת המקדש...
והיציאה ממצרים היתה בעבור הקרבנות ועל הקרבנות והיא בשביל - להיות לכם לאלהים ולשכני בתוכם שזה כלל עניין הקרבנות שבעבור זה יצאו לחזור לארץ ישראל,
ויש להוסיף עוד על זה שקריאת שמע יש גם בגולה ובני יעקב אמרו זאת לאביהם במצרים ועדיין יש גלות כי אין קרבנות. זה קבלת אלהות תיאורטית ולא מעשית, יהי רצון שנזכה מהרה שיאמר ה' לעמו ראו נא שהשבתי אתכם לארץ! הן גאלתי אתכם אחרית כראשית, ושימו לבבכם שהסיבה לכך היא – להיות לכם לאלהים.
וזה גם עניין כל הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה כיוון שרק ארץ ישראל כשרה באמת לקרבנות ולכן נעמן גם ביקש מעפר הארץ למזבח בדמשק, והיתה הוראת שעה במדבר כהכנה למציאות השלמה בארץ ישראל. ומאבות העולם נלמד שלא עשו מזבח במצרים ולא בחרן כי אם בארץ ישראל.
וגם קרבן פסח שהיה דוקא במצרים כדי לשבר את עומק הגלות בזכות הקרבנות ולברר את ההבדל שבין בכורי ישראל שעובדים את ה' לבכורי מצרים שלא עובדים אותו, וכנראה מכח הקרבן שנעשה שם גם היה את מקדש חוניו לפי הדעות שהיה לשם שמים וזה עניין נבואת ישעיה ביום ההוא יהיה מזבח לה' בארץ מצרים וגו'.
כלל העניין שישראל צריכים לחזור למציאות הזו של קשר לה' בצורה של עבודה, ויהי רצון שנזכה.
 

טל חרמון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש להוסיף את מה שאומרים חז"ל שהיה ראוי שיעקב ירד למצרים בשלשלאות של ברזל אלא שזכותו גרמה.
 
חלק עליון תַחתִית