אֵ֣לֶּה׀ בְּנֵ֣י לֵאָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יָֽלְדָ֤ה לְיַעֲקֹב֙ בְּפַדַּ֣ן אֲרָ֔ם וְאֵ֖ת דִּינָ֣ה בִתּ֑וֹ כָּל־נֶ֧פֶשׁ בָּנָ֛יו וּבְנוֹתָ֖יו שְׁלֹשִׁ֥ים וְשָׁלֹֽשׁ.
וכתב רש"י: ובפרטן אי אתה מוצא אלא שלשים ושנים, אלא זו יוכבד שנולדה בין החומות בכניסתן לעיר, שנאמר (במדבר כו נט) אשר ילדה אותה ללוי במצרים, לידתה במצרים ואין הורתה במצרים.
ותמוה לי מאוד, מדוע התורה כתבה כך, ומנתה את יוכבד בספירה בלי להזכיר אותה ברשימת השמות, שזה דבר פליאה?
אם זה נחשב שהיא שהבאים למצרים, אז שיכתבו את שמה, ואם לא, אז שלא תיחשב במספר.
וביותר קשה, בהמשך הפרשה, כָּל־הַ֠נֶּפֶשׁ הַבָּאָ֨ה לְיַעֲקֹ֤ב מִצְרַ֙יְמָה֙ יֹצְאֵ֣י יְרֵכ֔וֹ מִלְּבַ֖ד נְשֵׁ֣י בְנֵי־יַעֲקֹ֑ב כָּל־נֶ֖פֶשׁ שִׁשִּׁ֥ים וָשֵֽׁשׁ: וּבְנֵ֥י יוֹסֵ֛ף אֲשֶׁר־יֻלַּד־ל֥וֹ בְמִצְרַ֖יִם נֶ֣פֶשׁ שְׁנָ֑יִם כָּל־הַנֶּ֧פֶשׁ לְבֵֽית־יַעֲקֹ֛ב הַבָּ֥אָה מִצְרַ֖יְמָה שִׁבְעִֽים.
והדברים קשים מאוד, שהרי 66 ועוד 3 (יוסף ושני בניו) יוצא 69, ולא שבעים.
ופירש רש"י, שהבאה הראשון הוא במלרע, בלשון הווה, ומוסב על היוצאים מארץ ישראל, והשני הוא במלעיל, בלשון עבר, ומוסב על הבאים למצרים.
וגם כאן לא מובן לי, מדוע פעם התורה מונה כך ופעם כך, ומה בא ללמדנו.
ומכל זה נראה לי, שיש איזה שהוא עיקרון משמעותי בכך שיוכבד נולדה בין החומות, ולכך התורה מאריכה להסביר לנו שהיא נכנסה לארץ מצרים, אך לא יצאה מארץ כנען, ושהיא נמנית במספר, אבל לא ממש הייתה שם.
וכן משמע לי קצת גם בפסוק שממנו למדו חז"ל שיוכבד נולדה בין החומות, שנאמר שם וְשֵׁ֣ם׀ אֵ֣שֶׁת עַמְרָ֗ם יוֹכֶ֙בֶד֙ בַּת־לֵוִ֔י אֲשֶׁ֨ר יָלְדָ֥ה אֹתָ֛הּ לְלֵוִ֖י בְּמִצְרָ֑יִם וַתֵּ֣לֶד לְעַמְרָ֗ם אֶֽת־אַהֲרֹן֙ וְאֶת־מֹשֶׁ֔ה וְאֵ֖ת מִרְיָ֥ם אֲחֹתָֽם, ומשמע קצת שבגלל שהיא רק נולדה במצרים, ועיבורה לא היה שם, לכך ילדה לעמרם את אהרן משה ומרים.
אשמח אם חכמי הפורום יבארו את עומק המשמעות של לידת יוכבד בין החומות.
וכתב רש"י: ובפרטן אי אתה מוצא אלא שלשים ושנים, אלא זו יוכבד שנולדה בין החומות בכניסתן לעיר, שנאמר (במדבר כו נט) אשר ילדה אותה ללוי במצרים, לידתה במצרים ואין הורתה במצרים.
ותמוה לי מאוד, מדוע התורה כתבה כך, ומנתה את יוכבד בספירה בלי להזכיר אותה ברשימת השמות, שזה דבר פליאה?
אם זה נחשב שהיא שהבאים למצרים, אז שיכתבו את שמה, ואם לא, אז שלא תיחשב במספר.
וביותר קשה, בהמשך הפרשה, כָּל־הַ֠נֶּפֶשׁ הַבָּאָ֨ה לְיַעֲקֹ֤ב מִצְרַ֙יְמָה֙ יֹצְאֵ֣י יְרֵכ֔וֹ מִלְּבַ֖ד נְשֵׁ֣י בְנֵי־יַעֲקֹ֑ב כָּל־נֶ֖פֶשׁ שִׁשִּׁ֥ים וָשֵֽׁשׁ: וּבְנֵ֥י יוֹסֵ֛ף אֲשֶׁר־יֻלַּד־ל֥וֹ בְמִצְרַ֖יִם נֶ֣פֶשׁ שְׁנָ֑יִם כָּל־הַנֶּ֧פֶשׁ לְבֵֽית־יַעֲקֹ֛ב הַבָּ֥אָה מִצְרַ֖יְמָה שִׁבְעִֽים.
והדברים קשים מאוד, שהרי 66 ועוד 3 (יוסף ושני בניו) יוצא 69, ולא שבעים.
ופירש רש"י, שהבאה הראשון הוא במלרע, בלשון הווה, ומוסב על היוצאים מארץ ישראל, והשני הוא במלעיל, בלשון עבר, ומוסב על הבאים למצרים.
וגם כאן לא מובן לי, מדוע פעם התורה מונה כך ופעם כך, ומה בא ללמדנו.
ומכל זה נראה לי, שיש איזה שהוא עיקרון משמעותי בכך שיוכבד נולדה בין החומות, ולכך התורה מאריכה להסביר לנו שהיא נכנסה לארץ מצרים, אך לא יצאה מארץ כנען, ושהיא נמנית במספר, אבל לא ממש הייתה שם.
וכן משמע לי קצת גם בפסוק שממנו למדו חז"ל שיוכבד נולדה בין החומות, שנאמר שם וְשֵׁ֣ם׀ אֵ֣שֶׁת עַמְרָ֗ם יוֹכֶ֙בֶד֙ בַּת־לֵוִ֔י אֲשֶׁ֨ר יָלְדָ֥ה אֹתָ֛הּ לְלֵוִ֖י בְּמִצְרָ֑יִם וַתֵּ֣לֶד לְעַמְרָ֗ם אֶֽת־אַהֲרֹן֙ וְאֶת־מֹשֶׁ֔ה וְאֵ֖ת מִרְיָ֥ם אֲחֹתָֽם, ומשמע קצת שבגלל שהיא רק נולדה במצרים, ועיבורה לא היה שם, לכך ילדה לעמרם את אהרן משה ומרים.
אשמח אם חכמי הפורום יבארו את עומק המשמעות של לידת יוכבד בין החומות.