אגב שמתי לב שכתב שהוא אפיקורוס קודם שהביא את דבריו. אבל איני יודע אם שומעיו העתיקו בדקדוק.כמעיין המתגבר אמר:רב חיים יכול לחלוק עליו, מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.
גם אם הביאו בדקדוק אפשר דהוא על פי הדברים.למה זה תשאל לשמי אמר:אגב שמתי לב שכתב שהוא אפיקורוס קודם שהביא את דבריו. אבל איני יודע אם שומעיו העתיקו בדקדוק.כמעיין המתגבר אמר:רב חיים יכול לחלוק עליו, מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.
כמעיין המתגבר אמר:גם אם הביאו בדקדוק אפשר דהוא על פי הדברים.למה זה תשאל לשמי אמר:אגב שמתי לב שכתב שהוא אפיקורוס קודם שהביא את דבריו. אבל איני יודע אם שומעיו העתיקו בדקדוק.כמעיין המתגבר אמר:רב חיים יכול לחלוק עליו, מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.
ראיתי שכתבו עליו (למשל כאן: http://www.haoros.com/Archive/index.asp?kovetz=1011&cat=11&haoro=3) שהיה מהמשכיליםכמעיין המתגבר אמר:מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.
בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו.לבי במערב אמר:'שפ"ן הסופר' ידוע ומפורסם כ'מסכיל', ואין אנו צריכים לעדות הגרח"ק שליט"א בזה.
כמדומני שכוונתך למרדכי פלונגיאן (https://www.hamichlol.org.il/%D7%9E%D7%A8%D7%93%D7%9B%D7%99_%D7%A4%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%90%D7%9F) שהיה המגיה בדפוס וילנא, ולא לשפ"ן הסופר שהיה המנהלבגדי חמודות אמר:בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו
אבר כיונה אמר:כמדומני שכוונתך למרדכי פלונגיאן (לחץ כאן) שהיה המגיה בדפוס וילנא, ולא לשפ"ן הסופר שהיה המנהלבגדי חמודות אמר:בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו.
אבל אשמים אנחנו וגו' נאמר כבר כשבאו האחים ליוסף, ולא בשעה שמכרוהו, ומנא ידע בשעת מכירתו, ובמשך כל שנותיו במצרים.למה זה תשאל לשמי אמר:דרך שיחה.png
ואם כן, מיד כשנודע לו שזה לא בגזרת אביו היה צריך להתגלות לאחיו ולומר להם שיורידו את אביהם מצרימהHaimL אמר:אבל אשמים אנחנו וגו' נאמר כבר כשבאו האחים ליוסף, ולא בשעה שמכרוהו, ומנא ידע בשעת מכירתו, ובמשך כל שנותיו במצרים.למה זה תשאל לשמי אמר:דרך שיחה.png
לא בהכרח. שמא כאשר באו לפניו, ואז הבין (לכאורה, אני לא אומר שהפירוש ההוא נכון, אני רק מנסה לסלק את הקושיות) שאחיו הם אלה שמכרוהו, ולא אביו, רק אז מצא מקום (אשתמש כאן בביטוי של מגיב אחר בפורום) לחולל את הדרמה.יאיר אמר:ואם כן, מיד כשנודע לו שזה לא בגזרת אביו היה צריך להתגלות לאחיו ולומר להם שיורידו את אביהם מצרימהHaimL אמר:אבל אשמים אנחנו וגו' נאמר כבר כשבאו האחים ליוסף, ולא בשעה שמכרוהו, ומנא ידע בשעת מכירתו, ובמשך כל שנותיו במצרים.למה זה תשאל לשמי אמר:דרך שיחה.png
מוכח שלא סבר יוסף שהמכירה היתה בגזירת אביו ח"ו
אני לא יודע מה כתב הרב קארפ, אבל נראה לי שהפשט הוא, לא שאביו לא רצה בו, אלא שהוא עצמו שכח מבית אביו, זה הפשט הפשוט בפסוק, ויתכן שיוסף סבל מאד מעלות בזכרונו היכן היה, ומה יצא ממנו, ולכן כאשר שכח מבית אביו שמח, ולכן נתן את השם מנשה, ולכן גם לא הלך לחפש אחר אביו, אחר שהעיד על עצמו ששכח כבר מבית אביו.יעקב שלם אמר:את עצם הרעיון שיוסף קרא לבנו מנשה ע"ש כי נשני אלוקים
דהיינו שאביו לא רצה בו או משהו מעין זה
זכור לי שמצאתי בעבר בספרו של הרב קארפ מקרית ספר
וכי מותר לו להשאיר את אביו בצערו ולו לרגע אחד?!HaimL אמר:לא בהכרח. שמא כאשר באו לפניו, ואז הבין (לכאורה, אני לא אומר שהפירוש ההוא נכון, אני רק מנסה לסלק את הקושיות) שאחיו הם אלה שמכרוהו, ולא אביו, רק אז מצא מקום (אשתמש כאן בביטוי של מגיב אחר בפורום) לחולל את הדרמה.יאיר אמר:ואם כן, מיד כשנודע לו שזה לא בגזרת אביו היה צריך להתגלות לאחיו ולומר להם שיורידו את אביהם מצרימהHaimL אמר:אבל אשמים אנחנו וגו' נאמר כבר כשבאו האחים ליוסף, ולא בשעה שמכרוהו, ומנא ידע בשעת מכירתו, ובמשך כל שנותיו במצרים.
מוכח שלא סבר יוסף שהמכירה היתה בגזירת אביו ח"ו
לדעתי, המוזרות גדלה בגוף תירוצו.ספר וסופר אמר:וכל זה יותר פשוט מהקושיא שלא מתחילה על הרמב"ן
מה לומר?
הרבה יותר ממוזר
כנראה שכן, בשביל לגרום לאחיו לעשות תשובה על חטא מכירתו.יאיר אמר:וכי מותר לו להשאיר את אביו בצערו ולו לרגע אחד?!HaimL אמר:לא בהכרח. שמא כאשר באו לפניו, ואז הבין (לכאורה, אני לא אומר שהפירוש ההוא נכון, אני רק מנסה לסלק את הקושיות) שאחיו הם אלה שמכרוהו, ולא אביו, רק אז מצא מקום (אשתמש כאן בביטוי של מגיב אחר בפורום) לחולל את הדרמה.יאיר אמר:ואם כן, מיד כשנודע לו שזה לא בגזרת אביו היה צריך להתגלות לאחיו ולומר להם שיורידו את אביהם מצרימה
מוכח שלא סבר יוסף שהמכירה היתה בגזירת אביו ח"ו
(רק כעת ראיתי את ההודעה)
על בעל ההגהות לשו"עבגדי חמודות אמר:אבר כיונה אמר:כמדומני שכוונתך למרדכי פלונגיאן (לחץ כאן) שהיה המגיה בדפוס וילנא, ולא לשפ"ן הסופר שהיה המנהלבגדי חמודות אמר:בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו, עוד לפני שר' חיים היה גדול.
אתה צודק
היו היה פייגנזון שמואל שרגא והוא הנקרא שפ"ן הסופר, והוא זה שביאר למעלה את החידוש הגדול, ובמכלול לא מופיע שהוא ידוע כמשכיל.
ויש את פייגנזון מרדכי, שהוא היה משכיל, והוא חיבר את הגהותיו לשו"ע.
שם משפ' הראשון הוא פייגנזוןבגדי חמודות אמר:היו היה פייגנזון שמואל שרגא והוא הנקרא שפ"ן הסופר, והוא זה שביאר למעלה את החידוש הגדול, ובמכלול לא מופיע שהוא ידוע כמשכיל.
ויש את פייגנזון מרדכי, שהוא היה משכיל, והוא חיבר את הגהותיו לשו"ע.
כמעיין המתגבר אמר:רב חיים יכול לחלוק עליו, מה שכתב שהוא אפיקורס, כנראה שלא ידע מי כתב כן.
ענין החרם הוא ודאי לא פשט הכתוב, אלא מדרש חז"ל. ובשאלה זו כבר דנו רבותינו הראשונים, מפרשי התורה.זכרונות אמר:בפשטות ניתן לומר שיוסף ידע שהחרימו את מי שיגלה וצירפו שכינה למנין, ולכן לא רצה לעבור על החרם עד שיתגלה לאחיו וכנראה שהם התירו את החרם, וכן מוכח שיצחק ידע ולא גילה וכדברי רש"י בפסוק לה ד"ה ויבך אותו אביו שהיה יודע שהוא חי
בגדי חמודות אמר:אתה צודקאבר כיונה אמר:כמדומני שכוונתך למרדכי פלונגיאן (לחץ כאן) שהיה המגיה בדפוס וילנא, ולא לשפ"ן הסופר שהיה המנהלבגדי חמודות אמר:בכל דפוסי הש"ע, כבר הוציאו את הגהותיו, עוד לפני שר' חיים היה גדול.
תיקון טעות
היו היה פייגנזון שמואל שרגא והוא הנקרא שפ"ן הסופר, והוא זה שביאר למעלה את החידוש הגדול, ובמכלול גם הוא מפיע מקבוצת המשכילים, לחץ כאן.
ויש את פלונגיאן מרדכי, שהוא היה משכיל, והוא חיבר את הגהותיו לשו"ע.