מבו' בחז"ל שיוסף נענש על כך שעשה השתדלות יותר מדי שאמר זכרתי והזכרתי ב' פעמים, וצ"ע דא"כ מדוע יהודה שעשה השתדלות מרובה להציל את בנימין לא נענש על כך. וי"ל שלעזור לשני אין את ענין החיסרון בריבוי ההשתדלות.
מבו' בחז"ל שיוסף נענש על כך שעשה השתדלות יותר מדי שאמר זכרתי והזכרתי ב' פעמים, וצ"ע דא"כ מדוע יהודה שעשה השתדלות מרובה להציל את בנימין לא נענש על כך. וי"ל שלעזור לשני אין את ענין החיסרון בריבוי ההשתדלות.
ענין ההשתדלות הוא דבר כלל לא פשוט אלא הוא עמוק עמוק מי ימצאנו, כי לפעמים נדרש מאדם לעשות השתדלות מרובה ולפעמים אפי' לא השתדלות מועטת, ואין זה תלוי ברמת הצדקות אלא בכמה וכמה דברים, ואחד מן הדברים הוא שכשאדם רואה שיד ה' עמו וכל אשר עושה ה' עמו אף אם הוא בכלא מ''מ אם רואה שה' עמו עליו לסמוך על ה', ומאידך אם רואה שבזמן מסוים אין ה' עמו וכל אשר עושה אינו מצליח לדוגמא כשאול המלך בשעתו, א''כ בכה''ג הוא צריך לעשות השתדלות מרובה, כך שהשאלה אינה נכונה.