איזו שפה לא/כן ידעו במצרים?
והאיך ייתכן שבין כל חרטמים וחכמי מצרים לא היו יודעי שפת כנען..?
ולמה זה נקרא לשון הקודש?
בפרק מה. יב. והנה עיניכם רואות כי פי המדבר אליכם.
רגע הם רואים או- שומעים?
לכן פי רשי ( לראם. וגור אריה) רואים = בכבודי וכו. וגם שומעים- כי פי ..בלשון הקודש .
ו צריך שני סימנים. כי מילה - יש גם אצל הישמעלים. ולשון הקודש - ולא מילה. יש אצל תושבי כנען. אבל כשיש את שני הסימנים .
הוה ראייה שהוא מבני יעקב. ! עכ.
ותמה הרמבן "
כי פי המדבר אליכם" - בלשון הקדש (בלי מליץ זה) דעת המפרשים (רש"י הראב"ע והרד"ק) והוא תרגום .אונקלוס .
ויתכן שאמר להם כך לאמתלא ולפיוס !
כי איננה ראיה. !! שידבר אדם אחד במצרים בלשון הקדש . כי על דעתי הוא שפת כנען . ! כי אברהם לא הביאו מאור כשדים ומחרן כי ארמית היא והגל הזה עד. ואיננו לשון לאיש אחד לבד. !
אבל הוא לשון כנען ורבים במצרים יודעים אותו .!!
כי קרוב הוא ואף כי המושל שדרך המלכים והמושלים לדעת הלשונות - !
וכמו שתראה בנבוכדנצר שאמר בלשון הקדש (דניאל ב ג) חלום חלמתי ותפעם רוחי לדעת .את החלום בעבור שהיו שם חרטומים ואשפים ומכשפים וכשדים מלשונות רבים ומישראל וכולם יבינו אותו !
והם ענו לו בארמית וידברו הכשדים למלך ארמית כי הם היו הקרובים אליו היושבים ראשונה במלכות ולהם היה הרשות לדבר אל המלך...
ועוד כי כאשר בא יוסף משם למצרים יבאו רבים ויותר היה...... והנכון בעיני כי יאמר והנה עיניכם רואות ועיני אחי בנימן כי אני המושל והאדון לכל מצרים המגיד לכם מפי כי אני .....
לכן הרמבן טוען שאין הוכחה. שכן:
1 - במצרים ידעו לשון הקודש - כי היא קרובה לארץ כנען. ושם כ ו ל ם. דיברו לשון הקודש. !. וגם כי בבתי המלוכה נמצאים יודעי שפות.
2. ארמית דיברו בבבל ובחרן, ולא בארץ ישראל. ולכן יעקב כשדיבר עם לבן אמר יגר שהדותא... ולכן רחל קראה לבנה בארמית בן אוני .אבל יעקב קרא לו בלשון הקודש : בנימין.
ולכן כאן יוסף והאחים- השפה. לשון הקודש. לא זו ההוכחה .!
. אלא הוא מזרזם ומשכנעם שאחרי שראו את כבודו ואת כוחו הרב, לכן - יכולים לסמוך עליו הם ויעקב שיצילם ויגן עליהם.
כ מ ו ב ן. ...מקשים על הרמבן...תימה לי פה קדוש יאמר זה...הנחלת יעקב. והמהרשא...ולדבריהם ר ק בני ישראל דיברו בלשון הקודש. .
ולרמבן- מדוע הוא נקרא לשון הקודש . כי -- "וכן הטעם אצלי במה שרבותינו קוראין לשון התורה "לשון הקודש", שהוא מפני שדברי התורה והנבואות וכל דברי קדושה כולם בלשון ההוא נאמרו. והנה הוא הלשון שהקב"ה יתעלה שמו מדבר בו עם נביאיו ועם עדתו, "אנכי" ו"לא יהיה לך" ושאר דברות התורה והנבואה, ובו נקרא בשמותיו הקדושים ..( בשמות .ל. יג.)
והרמבם חולק עליו,ולדעתו הסיבה היא "יש לי גם הנמקה מדוע נקראת לשוננו זאת בשם לשון הקודש. ואל נא יחשבו שאלה דברים בטלים מצדנו או טעות. אלא זאת אמת, כי בלשון המקודשת הזאת לא נקבע כלל שם לאיבר המשגל, לא של הגברים ולא של הנשים,,,,(— מורה נבוכים, חלק שלישי, פרק ח')
ואגב ברמבן השבוע. אחת המחלוקות הבסיסיות עם המורה על : שכינה. גשמיות. אונקלוס ...ובאם יזדמן ובעהי בהמשך - נדון בכך
והאיך ייתכן שבין כל חרטמים וחכמי מצרים לא היו יודעי שפת כנען..?
ולמה זה נקרא לשון הקודש?
בפרק מה. יב. והנה עיניכם רואות כי פי המדבר אליכם.
רגע הם רואים או- שומעים?
לכן פי רשי ( לראם. וגור אריה) רואים = בכבודי וכו. וגם שומעים- כי פי ..בלשון הקודש .
ו צריך שני סימנים. כי מילה - יש גם אצל הישמעלים. ולשון הקודש - ולא מילה. יש אצל תושבי כנען. אבל כשיש את שני הסימנים .
הוה ראייה שהוא מבני יעקב. ! עכ.
ותמה הרמבן "
כי פי המדבר אליכם" - בלשון הקדש (בלי מליץ זה) דעת המפרשים (רש"י הראב"ע והרד"ק) והוא תרגום .אונקלוס .
ויתכן שאמר להם כך לאמתלא ולפיוס !
כי איננה ראיה. !! שידבר אדם אחד במצרים בלשון הקדש . כי על דעתי הוא שפת כנען . ! כי אברהם לא הביאו מאור כשדים ומחרן כי ארמית היא והגל הזה עד. ואיננו לשון לאיש אחד לבד. !
אבל הוא לשון כנען ורבים במצרים יודעים אותו .!!
כי קרוב הוא ואף כי המושל שדרך המלכים והמושלים לדעת הלשונות - !
וכמו שתראה בנבוכדנצר שאמר בלשון הקדש (דניאל ב ג) חלום חלמתי ותפעם רוחי לדעת .את החלום בעבור שהיו שם חרטומים ואשפים ומכשפים וכשדים מלשונות רבים ומישראל וכולם יבינו אותו !
והם ענו לו בארמית וידברו הכשדים למלך ארמית כי הם היו הקרובים אליו היושבים ראשונה במלכות ולהם היה הרשות לדבר אל המלך...
ועוד כי כאשר בא יוסף משם למצרים יבאו רבים ויותר היה...... והנכון בעיני כי יאמר והנה עיניכם רואות ועיני אחי בנימן כי אני המושל והאדון לכל מצרים המגיד לכם מפי כי אני .....
לכן הרמבן טוען שאין הוכחה. שכן:
1 - במצרים ידעו לשון הקודש - כי היא קרובה לארץ כנען. ושם כ ו ל ם. דיברו לשון הקודש. !. וגם כי בבתי המלוכה נמצאים יודעי שפות.
2. ארמית דיברו בבבל ובחרן, ולא בארץ ישראל. ולכן יעקב כשדיבר עם לבן אמר יגר שהדותא... ולכן רחל קראה לבנה בארמית בן אוני .אבל יעקב קרא לו בלשון הקודש : בנימין.
ולכן כאן יוסף והאחים- השפה. לשון הקודש. לא זו ההוכחה .!
. אלא הוא מזרזם ומשכנעם שאחרי שראו את כבודו ואת כוחו הרב, לכן - יכולים לסמוך עליו הם ויעקב שיצילם ויגן עליהם.
כ מ ו ב ן. ...מקשים על הרמבן...תימה לי פה קדוש יאמר זה...הנחלת יעקב. והמהרשא...ולדבריהם ר ק בני ישראל דיברו בלשון הקודש. .
ולרמבן- מדוע הוא נקרא לשון הקודש . כי -- "וכן הטעם אצלי במה שרבותינו קוראין לשון התורה "לשון הקודש", שהוא מפני שדברי התורה והנבואות וכל דברי קדושה כולם בלשון ההוא נאמרו. והנה הוא הלשון שהקב"ה יתעלה שמו מדבר בו עם נביאיו ועם עדתו, "אנכי" ו"לא יהיה לך" ושאר דברות התורה והנבואה, ובו נקרא בשמותיו הקדושים ..( בשמות .ל. יג.)
והרמבם חולק עליו,ולדעתו הסיבה היא "יש לי גם הנמקה מדוע נקראת לשוננו זאת בשם לשון הקודש. ואל נא יחשבו שאלה דברים בטלים מצדנו או טעות. אלא זאת אמת, כי בלשון המקודשת הזאת לא נקבע כלל שם לאיבר המשגל, לא של הגברים ולא של הנשים,,,,(— מורה נבוכים, חלק שלישי, פרק ח')
ואגב ברמבן השבוע. אחת המחלוקות הבסיסיות עם המורה על : שכינה. גשמיות. אונקלוס ...ובאם יזדמן ובעהי בהמשך - נדון בכך