לְכֻלָּם נָתַן לָאִישׁ חֲלִפוֹת שְׂמָלֹת וּלְבִנְיָמִן נָתַן שְׁלֹשׁ מֵאוֹת כֶּסֶף וְחָמֵשׁ חֲלִפֹת שְׂמָלֹת.

הביננו

משתמש רגיל
מגילה טז (א,ב) 
 לכלם נתן לאיש חליפות שמלות ולבנימן נתן חמש חליפות, אפשר דבר שנצטער בו אותו צדיק יכשל בו ? דאמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב בשביל משקל שני סלעים מילת שהוסיף יעקב ליוסף משאר אחיו נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים ?!
אמר רבי בנימן בר יפת רמז רמז לו שעתיד בן לצאת ממנו שיצא מלפני המלך בחמשה לבושי מלכות שנאמר ומרדכי יצא בלבוש מלכות תכלת וגו'

אינני מבין את שאלת הגמ', הרי ההבדל הוא גדול, אצל יוסף נאמר, ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו.
מאוד קשה לראות אבא שמפלה בין ילדיו.
ואילו כאן הלא בנימין הוא אחיו מאמו, למה שיקנאו בו אם יתן לו יותר מאחיו ?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הביננו אמר:
מגילה טז (א,ב) 
 לכלם נתן לאיש חליפות שמלות ולבנימן נתן חמש חליפות, אפשר דבר שנצטער בו אותו צדיק יכשל בו ? דאמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב בשביל משקל שני סלעים מילת שהוסיף יעקב ליוסף משאר אחיו נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים ?!
אמר רבי בנימן בר יפת רמז רמז לו שעתיד בן לצאת ממנו שיצא מלפני המלך בחמשה לבושי מלכות שנאמר ומרדכי יצא בלבוש מלכות תכלת וגו'

אינני מבין את שאלת הגמ', הרי ההבדל הוא גדול, אצל יוסף נאמר, ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו.
מאוד קשה לראות אבא שמפלה בין ילדיו.
ואילו כאן הלא בנימין הוא אחיו מאמו, למה שיקנאו בו אם יתן לו יותר מאחיו ?
אם נתחיל לומר סיבות יש הרבה תמיד, יוסף הוא בן זקונים, חברותא, בן רחל האהובה, ועוד, אלא מאי תמיד מקנאים ה''ה להכא.
 
 

הביננו

משתמש רגיל
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
אם נתחיל לומר סיבות יש הרבה תמיד, יוסף הוא בן זקונים, חברותא, בן רחל האהובה, ועוד, אלא מאי תמיד מקנאים ה''ה להכא.
אם תמיד מקנאים, אז אולי גם אני לא אתן לחבר שלי מתנה כי אז החברים האחרים יקנאו בו.
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
מהרש"א חידושי אגדות מסכת מגילה דף טז עמוד א
אפשר דבר שנצטער כו'. ואיכא למידק דהא לא דמיא דודאי גבי יעקב כיון דכולן בניו היו אם נותן לאחד מבניו יותר יתקנאו בו אבל הכא כיון דבנימין היה גם אחיו מן האם ולא כן שאר אחיו למה יתקנאו בו כשהוא נותן לו יותר וי"ל כיון דיוסף בא עתה להוציא השנאה במכירתו כמו שא"ל כשם שאין בלבי שנאה כו' לא היה לו להרבות במתן לבנימין כ"כ חמש חליפות דשמא לא יתלו ריבוי המתנה לבנימין במה שהוא אחיו מן האם אבל יתקנאו בבנימין ויאמרו כי יוסף אוהב אותו יותר בשביל שלא היה במכירתו:
 

והב בסופה

משתמש רגיל
נכון שיש סיבה להבין,אבל התמיהה מדבר שנכשל, דהיינו שלאחר שרואים שיצא כ''כ תקלה מעניין זה, היה עליו להתרחק ולחשוש ביותר,ופשוט.
 

מה אדבר

משתמש ותיק
הביננו אמר:
מגילה טז (א,ב) 
 לכלם נתן לאיש חליפות שמלות ולבנימן נתן חמש חליפות, אפשר דבר שנצטער בו אותו צדיק יכשל בו ? דאמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב בשביל משקל שני סלעים מילת שהוסיף יעקב ליוסף משאר אחיו נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים ?!
אמר רבי בנימן בר יפת רמז רמז לו שעתיד בן לצאת ממנו שיצא מלפני המלך בחמשה לבושי מלכות שנאמר ומרדכי יצא בלבוש מלכות תכלת וגו'

אינני מבין את שאלת הגמ', הרי ההבדל הוא גדול, אצל יוסף נאמר, ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו.
מאוד קשה לראות אבא שמפלה בין ילדיו.
ואילו כאן הלא בנימין הוא אחיו מאמו, למה שיקנאו בו אם יתן לו יותר מאחיו ?

כלול בתשובת הגמ'. שהרי גם יעקב רצה לרמז בזה ליוסף כל מיני דברים, וא''כ מה ביאור תירוץ הגמ'. וע''כ צ''ל דאח יכול לרמז ואבא אפי' לרמז אינו יכול, ופשוט.
 

איש קטן

משתמש ותיק
הגר'א שואל מה התירוץ שרמז למרדכי ? והרי עדין קיבל יותר
ותירץ שאפשר לומר שהביא להם חליפה יקרה ולו 5 פשוטות שדות אחת טובה
אך למה יעשה כדבר הזה ? על זה מתרצת הגמרא שבא לרמז על מרדכי, ושפתיים ישק

ומעניין למה יוסף רמז דווקא לו והרי גם משאר שבטים יצאו צדיקים ויש לי קצת רעיונות אבל לא מיושבים לגמרי
 
חלק עליון תַחתִית