עברי

רואים שקוף

משתמש ותיק
נער עברי, פרש"י אפילו לשוננו אינו מכיר.
באיזו שפה הוא דיבר איתם בבית האסורים?
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
נער עברי, פרש"י אפילו לשוננו אינו מכיר.
נראה שזה שפת המלך והשרים שהיא שפה גבוהה יותר, והוא דיבר איתם בשפת האסירים שהיא שפה של סלנג עם מונחים משלה (כמו שרואים כיום, שיש עברית גבוהה של משפטנים ויש עברית של אסירי כלא. שונה לגמרי).
 

פלטי בן ליש

משתמש חדש
אפשר לומר ע''פ החוקרים הסוברים שפרעה דימיהם היה מבני ה'היקסוס' ושפתו אכן לא הכיר [לדעת שר המשקים] ובבית הכלא דיבר מצרית
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
אפשר ששר המשקים טען שיודע לשון עברי, ואפשר שאכן ידע, ואפשר שאכן יוסף דיבר איתם באמת בלשון זו.
 

ששמואל

משתמש ותיק
לא כל מי שיודע לגמגם אנגלית אפשר לומר עליו שהוא "דובר אנגלית" (ויותר, תשאל את האמריקאים סביבך, הם מאוד אוהבים לזלזל בישראלים ש'חושבים' שהם יודעים אנגלית ומדברים במבטא 'ישראלי' כבד, למרות שתכל'ס הם יכולים לתקשר באנגלית).
אני לא יודע מצרית, ודאי לא מצרית עתיקה, אבל לא נראה לי שיש הבדל בינה לאנגלית.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
באיזו שפה הוא דיבר איתם בבית האסורים?
.
לשון הרמב"ן על מאמר יוסף 'כי פי המדבר אליכם':
עַל דַּעְתִּי הוּא (לשון הקודש) שְׂפַת כְּנַעַן, כִּי אַבְרָהָם לֹא הֵבִיא אוֹתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וּמֵאֶרֶץ חָרָן, כִּי אֲרָמִית הִיא, וְ'הַגַּל הַזֶּה' עֵד. וְאֵינֶנּוּ לָשׁוֹן לְאִישׁ אֶחָד לְבַדּוֹ, אֲבָל הוּא שְׂפַת כְּנַעַן, וְרַבִּים בְּמִצְרַיִם יוֹדְעִים אוֹתוֹ, כִּי קָרוֹב הוּא.
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
רואים שקוף אמר:
באיזו שפה הוא דיבר איתם בבית האסורים?
.
לשון הרמב"ן על מאמר יוסף 'כי פי המדבר אליכם':
עַל דַּעְתִּי הוּא (לשון הקודש) שְׂפַת כְּנַעַן, כִּי אַבְרָהָם לֹא הֵבִיא אוֹתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וּמֵאֶרֶץ חָרָן, כִּי אֲרָמִית הִיא, וְ'הַגַּל הַזֶּה' עֵד. וְאֵינֶנּוּ לָשׁוֹן לְאִישׁ אֶחָד לְבַדּוֹ, אֲבָל הוּא שְׂפַת כְּנַעַן, וְרַבִּים בְּמִצְרַיִם יוֹדְעִים אוֹתוֹ, כִּי קָרוֹב הוּא.
יל"ע בדברי רבינו הרמב"ן, אם רבים במצרים יודעים אותו, מ"ט פרעה שידע שבעים לשון לא ידע לשון זו (סוטה לו:).
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
הישר_והטוב אמר:
יל"ע בדברי הרמב"ן, מ"ט פרעה שידע שבעים לשון לא ידע לשון זו (סוטה לו:).
מדת רבינו משה בר נחמן, דלאסבורי קראי במילי דמאי דהוו הוו ליתנן כייפין להו לרבנן קדמאי. ולא במלי דאגדה בלחוד, אלא אף במלי דשמעתא, כדאשכחן בענין המוספין שכתב (בפרשת אמור ובפרשת פינחס) כי במדבר לא הקריבו המוספין, ופליג אדרבי שמעון דאמר בפרק התכלת 'כָּל הָאָמוּר בְּחֹמֶשׁ הַפְּקוּדִים קָרַב בַּמִּדְבָּר', ולית מאן דפליג עליה התם.
 
 
חלק עליון תַחתִית