בבלי אמר:מזה שכתוב על יוסף שנולדו לו שני ילדים "בטרם תבוא שנת הרעב" לומדים שלא שימש מיטתו בזמן רעב.
מה עם שאר האחים ויעקב?
אשמח לתשובות עם מקורות
איפה הדעת זקנים?גבריאל פולארד אמר:דעת זקנים
ציטוט מהדעת זקניםשנתים הרעב ואמר ר' יהודה החסיד דמה שאסור לשמש מטתו כגון נביא ששמע מפי הקב"ה שעתיד להיות רעב כגון יוסף שידע הדבר בבירור על ידי חלום פרעה אבל לוי שלא היה יודע הדבר בבירור לא היה נאסר לו ויש מתרצין דלוי ויוסף פליגי בפלוגתא דתנאי דפליגי במסכת יבמות דאיכא מאן דאמר התם מצות פריה ורביה שני זכרים ואיכא מאן דאמר דלא קיים עד שיוליד זכר ונקבה ולוי סבר כמ"ד עד שיוליד נקבה ג"כ ולפיכך שמש כי עדיין לא נולדה לו נקבה ואמרינן במס' תענית חשוכי בנים משמשין מטותיהן בשנ' רעבון כדי לקיים מצות פריה ורביה ויוסף ס"ל כמ"ד שני זכרים ולפיכך לא רצה לשמש כי כבר קיים
בלי לענות על השאלה, רק אעיר שלא בהכרח כלל שקיימו האחים את המצוות ולא בהכרח כלל שקיימו דבר זה.בבלי אמר:מזה שכתוב על יוסף שנולדו לו שני ילדים "בטרם תבוא שנת הרעב" לומדים שלא שימש מיטתו בזמן רעב.
מה עם שאר האחים ויעקב?
אשמח לתשובות עם מקורות
כמעיין המתגבר אמר:בלי לענות על השאלה, רק אעיר שלא בהכרח כלל שקיימו האחים את המצוות ולא בהכרח כלל שקיימו דבר זה.בבלי אמר:מזה שכתוב על יוסף שנולדו לו שני ילדים "בטרם תבוא שנת הרעב" לומדים שלא שימש מיטתו בזמן רעב.
מה עם שאר האחים ויעקב?
אשמח לתשובות עם מקורות
בבלי אמר:מזה שכתוב על יוסף שנולדו לו שני ילדים "בטרם תבוא שנת הרעב" לומדים שלא שימש מיטתו בזמן רעב.
מה עם שאר האחים ויעקב?
אשמח לתשובות עם מקורות
הר"ן על הרי"ף מסכת תענית דף ב עמוד בבן ראם אמר:בפי' רש"י על "למה תתראו" כ' דלהם לא היה רעב. ומצד הנכרים שסביבם לא פשוט שצריך להצטער בגללם. ועיין באוה"ח הקדוש שדן כך, ועיין גם בפרדס יוסף על המקום. (בראשית מ'א פס' נ)
בבלי אמר:מזה שכתוב על יוסף שנולדו לו שני ילדים "בטרם תבוא שנת הרעב" לומדים שלא שימש מיטתו בזמן רעב.
מה עם שאר האחים ויעקב?
אשמח לתשובות עם מקורות
הכוונה כשהיתה אשתו מעוברת?בת עין אמר:לבתר לא בעא לשמשא ערסיה.
ייש"כ!! אכן זאת ועוד...זאת ועוד אמר:הר"ן על הרי"ף מסכת תענית דף ב עמוד ב
אסור לאדם שישמש מטתו בשני רעבון. ואף על גב דאמרינן בפרק יש נוחלין (דף קכ א) גבי יוכבד שהורתה בדרך ולידתה בין החומות ואכתי היה רעב דכתיב כי זה שנתים וגו' ועוד חמש שנים היינו טעמא משום דאיסור תשמיש בשני רעבון אינו אלא משום שישראל שרויין בצער ויורדי מצרים יודעין היו בעצמן שהן שבעים ויוסף נמי יודעין היו בו שהוא שרוי בריוח אבל יוסף היה סבור שהן שרויין בצער ולפיכך לא שמש:
בן ראם אמר:הכוונה כשהיתה אשתו מעוברת?בת עין אמר:לבתר לא בעא לשמשא ערסיה.
אני מעלה כאן את המהדורה המעודכנת של ספרי, ועי' במה שהארכתי בזה באו''ח סי' תקעד.הלומד ילד אמר:תרשו לי לשאול בדרך אגב, מה הראיה מיוסף שלא שימש מיטתו בשני רעבון, הרי עדיין היה מותר לשמש מיטתו גם בשנות הרעב כיון שעדיין לא קיים מצוות פריה ורביה כיוון דהיה לו ב' בנים ולא בן ובת, וביותר הראיה צ"ע כיון דאם לא היו נולדים בטרם תבוא שנת הרעב היה וודאי מותר לשמש בשנת הרעב
גם ליוסף לא היה רעב...בן ראם אמר:בפי' רש"י על "למה תתראו" כ' דלהם לא היה רעב. ומצד הנכרים שסביבם לא פשוט שצריך להצטער בגללם. ועיין באוה"ח הקדוש שדן כך, ועיין גם בפרדס יוסף על המקום. (בראשית מ'א פס' נ)
עיין בהודעה לעיל שהצטער בגלל האחיםבבלי אמר:גם ליוסף לא היה רעב...בן ראם אמר:בפי' רש"י על "למה תתראו" כ' דלהם לא היה רעב. ומצד הנכרים שסביבם לא פשוט שצריך להצטער בגללם. ועיין באוה"ח הקדוש שדן כך, ועיין גם בפרדס יוסף על המקום. (בראשית מ'א פס' נ)
[חוץ מהעובדה שזה שיעקב שלחם שנית מראה שגם להם היה רעב..]
סוגרייםבן ראם אמר:עיין בהודעה לעיל שהצטער בגלל האחיםבבלי אמר:גם ליוסף לא היה רעב...בן ראם אמר:בפי' רש"י על "למה תתראו" כ' דלהם לא היה רעב. ומצד הנכרים שסביבם לא פשוט שצריך להצטער בגללם. ועיין באוה"ח הקדוש שדן כך, ועיין גם בפרדס יוסף על המקום. (בראשית מ'א פס' נ)
[חוץ מהעובדה שזה שיעקב שלחם שנית מראה שגם להם היה רעב..]
אכן. החשבון הוא על השנה הראשונה, ויש באמת שמקשים דיוכבד נולדה בסוף שנה שניה. עיי"שבבלי אמר:סוגרייםבן ראם אמר:עיין בהודעה לעיל שהצטער בגלל האחיםבבלי אמר:גם ליוסף לא היה רעב...
[חוץ מהעובדה שזה שיעקב שלחם שנית מראה שגם להם היה רעב..]
איפה?בן ראם אמר:עיי"ש
נראה לי בפרדס יוסף הנ"לבבלי אמר:איפה?בן ראם אמר:עיי"ש
ייש''כ גדול, (תוכל לראות במדור ספרים אשכול על הספר, בשם ספר שאוסף אלפי ראשונים).הלומד ילד אמר:הרב @כמעיין המתגבר זה ספר שכבודו כותב? זה מאוד יפה
להעיר דמפורש בתורה גבי אברהם יצחק דשימשו מיטותיהם על אף שהיה רעב.בבלי אמר:מזה שכתוב על יוסף שנולדו לו שני ילדים "בטרם תבוא שנת הרעב" לומדים שלא שימש מיטתו בזמן רעב.
מה עם שאר האחים ויעקב?
אשמח לתשובות עם מקורות
אתה כותב בחוצפה כנגד רבינו הב"י. חזור בך.כמעיין המתגבר אמר:אני מעלה כאן את המהדורה המעודכנת של ספרי, ועי' במה שהארכתי בזה באו''ח סי' תקעד.הלומד ילד אמר:תרשו לי לשאול בדרך אגב, מה הראיה מיוסף שלא שימש מיטתו בשני רעבון, הרי עדיין היה מותר לשמש מיטתו גם בשנות הרעב כיון שעדיין לא קיים מצוות פריה ורביה כיוון דהיה לו ב' בנים ולא בן ובת, וביותר הראיה צ"ע כיון דאם לא היו נולדים בטרם תבוא שנת הרעב היה וודאי מותר לשמש בשנת הרעב
אור חדש החדש.pdf.