אספקלריא של קדש

נבשר

משתמש ותיק
בפרק מב' א' כתוב "וירא יעקב כי יש שבר במצרים". ופירש"י - "ומהיכן ראה והלא לא ראה אלא שמע שנאמר הנה שמעתי וגו', ומהו וירא, ראה באספקלריא של קדש שעדיין יש לו שבר במצרים, ולא היתה נבואה ממש להודיעו בפירוש שזה יוסף".
יש לעיין מהו לשון רש"י "אספקלריא של קדש", בד"כ יש לשון נבואה או רוח הקודש, אספקלריא המאירה ושאינה מאירה, מהו שנקט לשון זה, ולמה דווקא כאן. ועוד שאינו לשון המדרש רבה.
ובדרך אגב, נקט "יש לו שבר במצרים", והיינו לא רק השבר והתבואה שיש שם, אלא יש לו שבר, היינו שיעקב ראה שיש לו צמיחת ישועה ויציאה מיגון שאולה ומשם יהיה לו המשך (וזה בעצם כל הנושא ולא הקיום הגשמי), אבל רק בבחינה הזאת ולא בפירוש שזה יוסף, כמבואר במדרש "שבר" היינו "סבר" כמו תקווה, "אשרי שאל יעקב בעזרו, שברו על ה' אלוקיו".
 
חלק עליון תַחתִית