שאלות על חלום פרעה

בבלי

משתמש ותיק
ציטוט מפרק מא:
(ד) וַתֹּאכַ֣לְנָה הַפָּר֗וֹת רָע֤וֹת הַמַּרְאֶה֙ וְדַקֹּ֣ת הַבָּשָׂ֔ר אֵ֚ת שֶׁ֣בַע הַפָּר֔וֹת יְפֹ֥ת הַמַּרְאֶ֖ה וְהַבְּרִיאֹ֑ת וַיִּיקַ֖ץ פַּרְעֹֽה:
(ה) וַיִּישָׁ֕ן וַֽיַּחֲלֹ֖ם שֵׁנִ֑ית וְהִנֵּ֣ה׀ שֶׁ֣בַע שִׁבֳּלִ֗ים עֹל֛וֹת בְּקָנֶ֥ה אֶחָ֖ד בְּרִיא֥וֹת וְטֹבֽוֹת:
(ז) וַתִּבְלַ֙עְנָה֙ הַשִּׁבֳּלִ֣ים הַדַּקּ֔וֹת אֵ֚ת שֶׁ֣בַע הַֽשִּׁבֳּלִ֔ים הַבְּרִיא֖וֹת וְהַמְּלֵא֑וֹת וַיִּיקַ֥ץ פַּרְעֹ֖ה וְהִנֵּ֥ה חֲלֽוֹם:
(ח) וַיְהִ֤י בַבֹּ֙קֶר֙ וַתִּפָּ֣עֶם רוּח֔וֹ וַיִּשְׁלַ֗ח וַיִּקְרָ֛א אֶת־כָּל־חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶ֑יהָ וַיְסַפֵּ֨ר פַּרְעֹ֤ה לָהֶם֙ אֶת־חֲלֹמ֔וֹ וְאֵין־פּוֹתֵ֥ר אוֹתָ֖ם לְפַרְעֹֽה:                                           
(ט) וַיְדַבֵּר֙ שַׂ֣ר הַמַּשְׁקִ֔ים אֶת־פַּרְעֹ֖ה לֵאמֹ֑ר אֶת־חֲטָאַ֕י אֲנִ֖י מַזְכִּ֥יר הַיּֽוֹם:
והשאלות שצריכות להישאל הן:

1-    וַיִּישָׁ֕ן האם ישן גם אחר החלום השני?
2-    וַיִּישָׁ֕ן למה התורה מדגישה לנו זאת? משום נקודה א?
3-    מכיוון שבאשמורה ראשונה של הלילה חולמין מהרהורי הלב באשמורה שניה משדים ובשלישית ממלאכים. [לא זוכר מקור לזה אבל אני יודע שיש ספר שזה כתוב בו] האם פרעה חלם באשמורת שלישית? א"כ, האם יוסף הבין על פי זה שחלום זה אמיתי?
4-   וְהִנֵּ֥ה חֲלֽוֹם למה אחר החלום הראשון לא כתוב והנה חלום?
5-   וְהִנֵּ֥ה חֲלֽוֹם האם זה סימן שחשב שהכל חלום אחד הוא?
6-   וַתִּפָּ֣עֶם רוּח֔וֹ למה רק בבוקר נפעמה רוחו?
7-   וַיְהִ֤י בַבֹּ֙קֶר֙... וַיִּשְׁלַ֗ח וַיִּקְרָ֛א אֶת־כָּל־חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶ֑יהָ למה קרא להם רק בבוקר? למה לא מיד כשהוא מגלה שזה חלום?

אשמח לתשובות עם מקורות
 

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבלי אמר:
4-   וְהִנֵּ֥ה חֲלֽוֹם למה אחר החלום הראשון לא כתוב והנה חלום?
5-   וְהִנֵּ֥ה חֲלֽוֹם האם זה סימן שחשב שהכל חלום אחד הוא?
הכל חלום אחד לאברבנאל ולמלבי"ם.

אולם קשה לי על כך שהרי כתוב "וַיִּיקַ֖ץ פַּרְעֹֽה וַיִּישָׁ֕ן וַֽיַּחֲלֹ֖ם שֵׁנִ֑ית"
 

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבלי אמר:
6-   וַתִּפָּ֣עֶם רוּח֔וֹ למה רק בבוקר נפעמה רוחו?
7-   וַיְהִ֤י בַבֹּ֙קֶר֙... וַיִּשְׁלַ֗ח וַיִּקְרָ֛א אֶת־כָּל־חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶ֑יהָ למה קרא להם רק בבוקר? למה לא מיד כשהוא מגלה שזה חלום?
המלבי"ם כותב שהחלום היה בבוקר ולכן אין תמיהה למה חיכהלבוקר כי הוא ראה בבוקר וכך נפתרה שאלה זו: 
בבלי אמר:
3-    מכיוון שבאשמורה ראשונה של הלילה חולמין מהרהורי הלב באשמורה שניה משדים ובשלישית ממלאכים. [לא זוכר מקור לזה אבל אני יודע שיש ספר שזה כתוב בו] האם פרעה חלם באשמורת שלישית?
ורק נשארה השאלה מתוך שאלה 3 "האם יוסף הבין על פי זה שזהו חלום אמיתי?"
 

גבעת לוד

משתמש ותיק
שאלה 4 כבר פירש רש"י וכתב והנה נשלם חלום שלם לפניו והוצרך לפותרים, והשפתי חכמים שם מפרש גם שהחלום השני היה קרוב לבוקר וכן שאע"פ שפרעה לא ידע ששני החלומות הם חלום אחד מ"מ לפי האמת החלום לא נגמר ולפיכך לא הוזכר והנה חלום בפעם הראשונה.
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
שאלות 4 ו5
מלבי"ם פרשת מקץ
(ה) ויישן ויחלם שנית, החלום השני היה פתרון של החלום הראשון, שהפרות מורות החרישה והזריעה והשבלים מורים על התכלית שהיא הקצירה, והפתרון מבואר יותר, והיה פה חמשה ענינים שבעבורם ראוי שיתקיים החלום. א] שהיה חלום שנשנה, הפרות והשבלים, ב] היה חלום שנפתר בתוך חלום, כי השבלים פתרון הפרות, וזה מורה על קיום החלום כמ"ש חז"ל, ג] וייקץ פרעה והנה חלום, שלא הרגיש שהוא חלום עד אחר שהקיץ, כי תחלה נדמה לו שהוא רואה הכל בהקיץ כי היה חלום מסודר:
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
שאלה 1
רמב"ן בראשית פרשת מקץ פרק מא פסוק ז
(ז) וטעם ויקץ פרעה וגו' - הנה חלום שלם, לשון רש"י. ולפי דעתי ירמוז כי עמד על מטתו מקיץ מחשב בחלומו אולי יראה עוד דבר פעם שלישית, וכאשר עמד בבקר ולא חלם עוד נפעם רוחו, וזה טעם ויהי בבקר ותפעם רוחו. אבל בנבוכדנצר אמר ותתפעם רוחו ושנתו נהיתה עליו (דניאל ב א), כי גם בלילה לא שכב לבו:
והזכיר ויקץ פרעה מן הענין הנזכר בספר השינה, כי חלום שיחלום אחריו חלום אחר מענין אחר בשנתו איננו מתקיים, על כן אמר כי כאשר הקיץ נהיה החלום וחשב בו עד הבקר אולי ישתלש חלומו כאשר נשנה:

וכן שאלה 6
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
שאלה 5
רבינו בחיי בראשית פרשת מקץ פרק מא פסוק ז
(ז) וייקץ פרעה והנה חלום. היה לו לומר: והנה חלומות, כי שני חלומות היו, חלום הפרות וחלום השבלים, אבל אמר "חלום" שהוא בעצמו היה מכיר כי שניהם ענין אחד, אבל לא היה יודע פתרונם.
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
שאלה 2
רשב"ם בראשית פרשת מקץ פרק מא פסוק ד
(ד) ויקץ פרעה - ויישן מיד ויחלום וגו'. בין שינה מעט לשינה שנייה רגיל חלום להתחלף לעניין אחר ועדיין אינו נותן לב להבין שזה חלום הוא עד שנגמרה שינתו וניעור לגמרי ואז וייקץ פרעה לבסוף והנה חלום, אבל עד עתה לא ידע:
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
אברבנאל בראשית פמ"א
השאלה הו' אם היה חלום פרעה אחד כאשר אמר לו יוסף מדוע נחלק לשני חלקים בפרות ובשבילם עם יקיצה בנתיים כמו שאמרה תורה ויישן ויחלום ויישן ויחלום. וכן הקפיד הוא עצמו על זה בספור חלומו כמו שאמר ומראיהן רע כאשר בתחילה ואיקץ:
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
אברבנאל בראשית פמ"א
והנה אמר ויהי בבקר ותפעם רוחו לא להגיד שחשב בחלומו כל הלילה עד הבקר אולי ישתלש חלומו כאשר נשנה וכאשר לא חלם עוד בבקר אז ותתפעם רוחו כי הנה התפעמות הרוח הוא קרוב שיהיה סמוך ליקיצה אבל פי' ויהי בבקר אצלו הוא סמוך לויקץ פרעה ר"ל ויקץ פרעה והנה חלום ויהי זה בבקר ואז ונתפעם רוחו כי נתבהל מהחלום מאד והתחברו א"כ בחלום ג' תנאים מורים על אמותו. הא' סדורו הנפלא. והב' שהיה בבקר אחרי התכת האידים העולים מהאצטומכא אל המוח שאז החלום יותר צודק במ"ש הפלוסוף בחוש והמוחש. וכן אמרו בפרק הרואה שלש חלומות מתקיימים חלום של שחרית וכו'. והג' התפעלות החולם ותפעם רוחו כאלו הרגיש בחוזק השפע הנשפע עליו בחלום
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
ר שולם אמר על כך: ראו מה ההבדל בין רשעים לצדיקים, בין חלום פרעה לחלום שלמה שבהפטרה - שלמה חולם ומאז אינו ישן, אלא עומד נפעם - ואילו פרעה, החולם חלומות בעלי השפעה על ממלכתו (בהיותו מלך) חוזר מיד לישון.
ובטוחני - סיים רב שולם - שאילו היה הקב"ה שואל את פרעה את מה ששאל את שלמה: מה אתה רוצה שאתן לך? היה פרעה משיב מייד ללא היסוס: רק ל י ש ו ן!!
 

פלוני

משתמש ותיק
בבלי אמר:
ציטוט מפרק מא:
(ד) וַתֹּאכַ֣לְנָה הַפָּר֗וֹת רָע֤וֹת הַמַּרְאֶה֙ וְדַקֹּ֣ת הַבָּשָׂ֔ר אֵ֚ת שֶׁ֣בַע הַפָּר֔וֹת יְפֹ֥ת הַמַּרְאֶ֖ה וְהַבְּרִיאֹ֑ת וַיִּיקַ֖ץ פַּרְעֹֽה:
(ה) וַיִּישָׁ֕ן וַֽיַּחֲלֹ֖ם שֵׁנִ֑ית וְהִנֵּ֣ה׀ שֶׁ֣בַע שִׁבֳּלִ֗ים עֹל֛וֹת בְּקָנֶ֥ה אֶחָ֖ד בְּרִיא֥וֹת וְטֹבֽוֹת:
(ז) וַתִּבְלַ֙עְנָה֙ הַשִּׁבֳּלִ֣ים הַדַּקּ֔וֹת אֵ֚ת שֶׁ֣בַע הַֽשִּׁבֳּלִ֔ים הַבְּרִיא֖וֹת וְהַמְּלֵא֑וֹת וַיִּיקַ֥ץ פַּרְעֹ֖ה וְהִנֵּ֥ה חֲלֽוֹם:
(ח) וַיְהִ֤י בַבֹּ֙קֶר֙ וַתִּפָּ֣עֶם רוּח֔וֹ וַיִּשְׁלַ֗ח וַיִּקְרָ֛א אֶת־כָּל־חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶ֑יהָ וַיְסַפֵּ֨ר פַּרְעֹ֤ה לָהֶם֙ אֶת־חֲלֹמ֔וֹ וְאֵין־פּוֹתֵ֥ר אוֹתָ֖ם לְפַרְעֹֽה:                                           
(ט) וַיְדַבֵּר֙ שַׂ֣ר הַמַּשְׁקִ֔ים אֶת־פַּרְעֹ֖ה לֵאמֹ֑ר אֶת־חֲטָאַ֕י אֲנִ֖י מַזְכִּ֥יר הַיּֽוֹם:
והשאלות שצריכות להישאל הן:

1-    וַיִּישָׁ֕ן האם ישן גם אחר החלום השני?
2-    וַיִּישָׁ֕ן למה התורה מדגישה לנו זאת? משום נקודה א?
3-    מכיוון שבאשמורה ראשונה של הלילה חולמין מהרהורי הלב באשמורה שניה משדים ובשלישית ממלאכים. [לא זוכר מקור לזה אבל אני יודע שיש ספר שזה כתוב בו] האם פרעה חלם באשמורת שלישית? א"כ, האם יוסף הבין על פי זה שחלום זה אמיתי?
4-   וְהִנֵּ֥ה חֲלֽוֹם למה אחר החלום הראשון לא כתוב והנה חלום?
5-   וְהִנֵּ֥ה חֲלֽוֹם האם זה סימן שחשב שהכל חלום אחד הוא?
6-   וַתִּפָּ֣עֶם רוּח֔וֹ למה רק בבוקר נפעמה רוחו?
7-   וַיְהִ֤י בַבֹּ֙קֶר֙... וַיִּשְׁלַ֗ח וַיִּקְרָ֛א אֶת־כָּל־חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם וְאֶת־כָּל־חֲכָמֶ֑יהָ למה קרא להם רק בבוקר? למה לא מיד כשהוא מגלה שזה חלום?

אשמח לתשובות עם מקורות
עיין בספר משמרת אלעזר שעומד על רוב השאלות  https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49992&st=&pgnum=22&hilite=
 
 
חלק עליון תַחתִית