וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ.

הביננו

משתמש רגיל
רבנו בחיי מביא  מדרש "למה תתראו" אמר להם יעקב אתם גבורים אתם נאים אל תכנסו בשער אחד ואל תעמדו במקום אחד שלא ישלוט בכם עין הרע:

אולי לפי''ז הם דברי רש''י: "למה תתראו" - למה תראו עצמכם בפני בני ישמעאל ובני עשו כאלו אתם שבעים כי באותה שעה עדיין היה להם תבואה (תענית י)

אולי כוונת מפני עין הרע.

ולא כמו פרוש הרמב''ן: ואמר להם שלא יראו עצמן שבעים בפניהם כי יחשדוהו שיש ליעקב תבואה ויבואו אליו לאכול עמו לחם בביתו
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
דברי רש"י מצוטטים מברייתא בפ"ק דתענית, ומתוך ההקשר מבואר כי הענין הוא הגנאי שבניקור עיני הזולת:
שָׁכַח וְאָכַל וְשָׁתָה, אַל יִתְרָאֶה בִּפְנֵי הַצִּבּוּר, וְאַל יַנְהִיג עִדּוּנִין בְּעַצְמוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ' - אָמַר לָהֶם יַעֲקֹב לְבָנָיו: אַל תַּרְאוּ עַצְמְכֶם כְּשֶׁאַתֶּם שְׂבֵעִין לֹא בִּפְנֵי עֵשָׂו וְלֹא בִּפְנֵי יִשְׁמָעֵאל, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְקַנְּאוּ בָּכֶם.
 

הביננו

משתמש רגיל
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
שָׁכַח וְאָכַל וְשָׁתָה, אַל יִתְרָאֶה בִּפְנֵי הַצִּבּוּר, וְאַל יַנְהִיג עִדּוּנִין בְּעַצְמוֹ,
בילקוט שמעוני
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ. אָמַר לָהֶם, אַל תֵּצְאוּ וּבְיֶדְכֶם פַּרְנָסָה וְאַל תִּכָּנְסוּ כֻּלְּכֶם בְּפֶתַח אֶחָד. אַל תֵּצְאוּ וּבְיֶדְכֶם פַּרְנָסָה, מִפְּנֵי הַתַּרְעֹמֶת וְאַל תִּכָּנְסוּ כֻּלְּכֶם בְּפֶתַח אֶחָד, מִפְּנֵי הָעַיִן.

מפני התרעומת - משמע כמו שכתבת שלא יתקנאו בהם.
אבל אינני מבין מה הבעיה שידברו בהם, אם לא משום עין הרע

תָּנוּ רַבָּנָן, הַהוֹלֵךְ מִמָּקוֹם שֶׁאֵין מִתְעַנִין לְמָקוֹם שֶׁמִּתְעַנִּין הֲרֵי זֶה מִתְעַנֶּה עִמָּהֶן. שָׁכַח וְאָכַל וְשָׁתָה אַל יִתְרָאֶה בִּפְנֵיהֶן וְאַל יַנְהִיג בְּעַצְמוֹ עִדּוּנִין שֶׁנֶּאֱמַר וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ, אַל תַּרְאוּ עַצְמְכֶם בִּפְנֵי בְּנֵי עֵשָׂו וּבִפְנֵי בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל כְּאִלּוּ אַתֶּם שְׂבֵעִים.
אָמַר לָהֶם יַעֲקֹב לְבָנָיו, בְּבַקָּשָׁה מִכֶּם הֱיוּ מַצְנִיעִים אֶת עַצְמְכֶם, שֶׁאֵין קָשֶׁה מֵעַיִן הָרָע. לוּחוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת עַל יְדֵי שֶׁנִּתְּנוּ בְּקוֹלוֹת נִשְׁתַּבְּרוּ, אֲבָל לוּחוֹת אַחֲרוֹנוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר "וְאִישׁ לֹא יַעֲלֶה עִמָּךְ", נִתְקַיְּמוּ. וְאַף יְרוּשָׁלַיִם חָרְבָה מִפְּנֵי הָעַיִן (איכה ב, טו) "הֲזֹאת הָעִיר שֶׁיֹּאמְרוּ כְּלִילַת יֹפִי".

מ- תנו רבנן משמע משום עין הרע
 
חלק עליון תַחתִית