מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 דצמבר 2020, 00:22

רש"י בראשית פרשת מקץ פרק מב פסוק א
ולי נראה פשוטו למה תתראו, למה יהיו הכל מסתכלין בכם ומתמיהים בכם שאין אתם מבקשים לכם אוכל בטרם שיכלה מה שבידכם.

מה איכפת לי' ליעקב מה יאמרו, ממנ"פ, אם ראוי הוא לבקש אוכל טרם יכלה מה שבידם, א"כ יאמר להם מצד זה שכך ראוי לנהוג, ואם אין בכך כלום, א"כ מה לי מה שהכל יתמהו ויסתכלו עליהם? (ואי"ז מצד שלא ייראו שבעים, שזהו פירושו הראשון).

 


נדיב לב
הודעות: 4285
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 1617 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי נדיב לב » 18 דצמבר 2020, 00:31

בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:22
רש"י בראשית פרשת מקץ פרק מב פסוק א
ולי נראה פשוטו למה תתראו, למה יהיו הכל מסתכלין בכם ומתמיהים בכם שאין אתם מבקשים לכם אוכל בטרם שיכלה מה שבידכם.

מה איכפת לי' ליעקב מה יאמרו, ממנ"פ, אם ראוי הוא לבקש אוכל טרם יכלה מה שבידם, א"כ יאמר להם מצד זה שכך ראוי לנהוג, ואם אין בכך כלום, א"כ מה לי מה שהכל יתמהו ויסתכלו עליהם? (ואי"ז מצד שלא ייראו שבעים, שזהו פירושו הראשון).

 

ברש"י יש ג' מהלכים. הפשט האמצעי נדפס במוסגר. הערה. בכל מקרה, הפשט הראשון מצד שהרואים יבואו לבקש מהם אוכל, עיין שם בשפתי חכמים. הפשט השני מצד מה שכתבת במסוגר.


פותח הנושא
בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 דצמבר 2020, 00:33

נדיב לב כתב:
18 דצמבר 2020, 00:31
ברש"י יש ג' מהלכים. הפשט האמצעי נמצא במוסגר. בכל מקרה, הפשט הראשון מצד שהרואים יבואו לבקש מהם אוכל עיין שם בשפתי חכמים. הפשט השני שלא כמו שאתה בעצמך כתבת במסוגר.
לא הבנתי כוונתך, אולי תבאר יותר.

לגבי הסוגריים, אכן חשבתי על כך שאולי זה תוספת ולא של רש"י. וכך אכן נראה ברמב"ן שציטט דברי רש"י בלי הפי' המוסגר.
 


נדיב לב
הודעות: 4285
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 1617 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי נדיב לב » 18 דצמבר 2020, 00:36

בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:33
נדיב לב כתב:
18 דצמבר 2020, 00:31
ברש"י יש ג' מהלכים. הפשט האמצעי נמצא במוסגר. בכל מקרה, הפשט הראשון מצד שהרואים יבואו לבקש מהם אוכל עיין שם בשפתי חכמים. הפשט השני שלא כמו שאתה בעצמך כתבת במסוגר.
לא הבנתי כוונתך, אולי תבאר יותר.

לגבי הסוגריים, אכן חשבתי על כך שאולי זה תוספת ולא של רש"י.
 

אשוב, כתבת בסוגריים פשט ודחית אותו מכח שזה כבר הפשט הראשון ברש"י. ועל זה השבתי שאפשר לבאר פשט אחד ברש"י כמו שכתבת והפשט השני כמו שכתב השפתי חכמים שם המועתק לכאן.

שפתי חכמים שם
דאי אתם מראים עצמיכם בפניהם שאתם שבעים ויש לכם תבואה, כיון שהם קרובים שלנו אזי יבואו אלינו לבקש ליתן להם אוכל, לכך לכו וקנו אוכל כדי שיסברו שאין לנו אוכל, אבל באמת בזמן הזה היה להם אוכל וכו', ולפי זה תתראו הוא לשון שביעה:


פותח הנושא
בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 דצמבר 2020, 00:39

נדיב לב כתב:
18 דצמבר 2020, 00:36
בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:33
נדיב לב כתב:
18 דצמבר 2020, 00:31
ברש"י יש ג' מהלכים. הפשט האמצעי נמצא במוסגר. בכל מקרה, הפשט הראשון מצד שהרואים יבואו לבקש מהם אוכל עיין שם בשפתי חכמים. הפשט השני שלא כמו שאתה בעצמך כתבת במסוגר.
לא הבנתי כוונתך, אולי תבאר יותר.

לגבי הסוגריים, אכן חשבתי על כך שאולי זה תוספת ולא של רש"י.


אשוב, כתבת בסוגריים פשט ודחתי מכח שזה כבר הפשט הראשון. ועל זה השבתי שאפשר לבאר פשט אחד ברש"י כמו שכתבת והפשט השני כמו שכתב השפתי חכמים שם המועתק לכאן.

שפתי חכמים על בראשית פרק מב פסוק א
דאי אתם מראים עצמיכם בפניהם שאתם שבעים ויש לכם תבואה, כיון שהם קרובים שלנו אזי יבואו אלינו לבקש ליתן להם אוכל, לכך לכו וקנו אוכל כדי שיסברו שאין לנו אוכל, אבל באמת בזמן הזה היה להם אוכל וכו', ולפי זה תתראו הוא לשון שביעה:
אי"ז משמע בלשונו, שהכל מתמיהים על עצם זה שאינכם מבקשים אוכל לפני שיכלה הקודם.
אני נוטה לחשוב, שזה אכן לא מדברי רש"י, גם כי הדברים תמוהים, וגם כפי שהוספתי לעיל שגם הרמב"ן אינו מצטט את זה.
 


נדיב לב
הודעות: 4285
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 1617 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי נדיב לב » 18 דצמבר 2020, 00:42

בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:39
נדיב לב כתב:
18 דצמבר 2020, 00:36
בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:33

לא הבנתי כוונתך, אולי תבאר יותר.

לגבי הסוגריים, אכן חשבתי על כך שאולי זה תוספת ולא של רש"י.


אשוב, כתבת בסוגריים פשט ודחתי מכח שזה כבר הפשט הראשון. ועל זה השבתי שאפשר לבאר פשט אחד ברש"י כמו שכתבת והפשט השני כמו שכתב השפתי חכמים שם המועתק לכאן.

שפתי חכמים על בראשית פרק מב פסוק א
דאי אתם מראים עצמיכם בפניהם שאתם שבעים ויש לכם תבואה, כיון שהם קרובים שלנו אזי יבואו אלינו לבקש ליתן להם אוכל, לכך לכו וקנו אוכל כדי שיסברו שאין לנו אוכל, אבל באמת בזמן הזה היה להם אוכל וכו', ולפי זה תתראו הוא לשון שביעה:
אי"ז משמע בלשונו, שהכל מתמיהים על עצם זה שאינכם מבקשים אוכל לפני שיכלה הקודם.
אני נוטה לחשוב, שזה אכן לא מדברי רש"י, גם כי הדברים תמוהים, וגם כפי שהוספתי לעיל שגם הרמב"ן אינו מצטט את זה.
 

לא הבנתי מה הסתבכת. ומש"כ לא משמע מלשונו. למי ועל מי לא משמע.
זה לא המצאה שלי זה פשט של השפתי חכמים. אתה הערת על הפשט הנוסף. ועל זה בעצמך השבת. וכעת שקבלת תשובה על הפשט הנוסף כפי שכתב השפ"ח, אתה קופץ לשאול על השפתי חכמים.


פותח הנושא
בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 דצמבר 2020, 00:49

הש"ח מסביר את הפשט הראשון, מה הבעייתיות בזה שייראו שבעים (למרות שאיני מבין למה הוצרך לכך, בלא"ה מובן שאי"ז מדרך הארץ להיראות שבעים כשכולם שרויים ברעב).
הש"ח לא מתייחס לפשט השני, (וכך כל מפרשי רש"י כהרא"מ ועוד לא הביאוהו), ובפשט השני הזה גם א"א להסביר בדומה לש"ח, כי כתוב שם משהו אחר, שיעקב אינו מרוצה מזה שיהיו לתמהון בעיני העולם, בלי קשר לשבעים או לא, אלא כי זה מנהג תמוה לא לדאוג לאוכל בזמן, ובזה אני שואל ממנ"פ.


נדיב לב
הודעות: 4285
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 1617 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי נדיב לב » 18 דצמבר 2020, 00:56

בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:49
הש"ח מסביר את הפשט הראשון, מה הבעייתיות בזה שייראו שבעים (למרות שאיני מבין למה הוצרך לכך, בלא"ה מובן שאי"ז מדרך הארץ להיראות שבעים כשכולם שרויים ברעב).
הש"ח לא מתייחס לפשט השני, (וכך כל מפרשי רש"י כהרא"מ ועוד לא הביאוהו), ובפשט השני הזה גם א"א להסביר בדומה לש"ח, כי כתוב שם משהו אחר, שיעקב אינו מרוצה מזה שיהיו לתמהון בעיני העולם, בלי קשר לשבעים או לא, אלא כי זה מנהג תמוה לא לדאוג לאוכל בזמן, ובזה אני שואל ממנ"פ.

מכובדי אני מסביר, ואתה מעיר בשגגה הפוך ממה שכתבתי. תקרא במתינות.
מה אתה שואל הרי הש"ח לא מתייחס לפשט השני?
הלא השפ"ח צוטט על הפשט הראשון אז מה הערתך.
בפשט השני "ברש"י", כתבתי שנשתמש עם מה שכתבת אתה בעצמך, שלא יאה להראות שבעים כשכולם שרויים ברעב או במילים פשטות למה להוציא לכול העולם את העיינים. וכך יסתדרו שני הפשטים כשני תירוצים שונים. בלי קשר למה שהערתי בהודעה הראשונה שדברים אלו באו בסוגריים.
מה עוד לא ברור.


פותח הנושא
בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 דצמבר 2020, 01:03

נדיב לב כתב:
18 דצמבר 2020, 00:56
בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:49
הש"ח מסביר את הפשט הראשון, מה הבעייתיות בזה שייראו שבעים (למרות שאיני מבין למה הוצרך לכך, בלא"ה מובן שאי"ז מדרך הארץ להיראות שבעים כשכולם שרויים ברעב).
הש"ח לא מתייחס לפשט השני, (וכך כל מפרשי רש"י כהרא"מ ועוד לא הביאוהו), ובפשט השני הזה גם א"א להסביר בדומה לש"ח, כי כתוב שם משהו אחר, שיעקב אינו מרוצה מזה שיהיו לתמהון בעיני העולם, בלי קשר לשבעים או לא, אלא כי זה מנהג תמוה לא לדאוג לאוכל בזמן, ובזה אני שואל ממנ"פ.

מכובדי אני מסביר, ואתה מעיר בשגגה הפוך ממה שכתבתי. תקרא במתינות.
מה אתה שואל הרי הש"ח לא מתייחס לפשט השני?
הלא השפ"ח צוטט על הפשט הראשון אז מה הערתך.
בפשט השני "ברש"י", כתבתי שנשתמש עם מה שכתבת אתה בעצמך, שלא יאה להראות שבעים כשכולם שרויים ברעב או במילים פשטות למה להוציא לכול העולם את העיינים. וכך יסתדרו שני הפשטים כשני תירוצים שונים. בלי קשר למה שהערתי בהודעה הראשונה שדברים אלו באו בסוגריים.
מה עוד לא ברור.
כתבתי לך שוב ושוב,
זה לא מה שכתוב ברש"י בפשט השני, תקרא את הרש"י בפנים ותראה שכתוב משהו אחר.

ואגב, דברי הש"ח תמוהים גם כי זה לא כמו לשון הגמ' שהוא מקור דברי רש"י, כי בגמ' כתוב (תענית דף י עמוד ב): אמר להם יעקב לבניו: אל תראו עצמכם כשאתם שבעין לא בפני עשו ולא בפני ישמעאל, כדי שלא יתקנאו בכם. ולמדו שם מזה שלא ינהג עידונין בעצמו, וזה בלי קשר שלא יבואו לבקש ממנו, עי"ש. (אמנם גם הרמב"ן פי' כן, אבל אי"ז הפשטות ברש"י).
 


נדיב לב
הודעות: 4285
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 1617 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי נדיב לב » 18 דצמבר 2020, 01:07

בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 01:03
נדיב לב כתב:
18 דצמבר 2020, 00:56
בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:49
הש"ח מסביר את הפשט הראשון, מה הבעייתיות בזה שייראו שבעים (למרות שאיני מבין למה הוצרך לכך, בלא"ה מובן שאי"ז מדרך הארץ להיראות שבעים כשכולם שרויים ברעב).
הש"ח לא מתייחס לפשט השני, (וכך כל מפרשי רש"י כהרא"מ ועוד לא הביאוהו), ובפשט השני הזה גם א"א להסביר בדומה לש"ח, כי כתוב שם משהו אחר, שיעקב אינו מרוצה מזה שיהיו לתמהון בעיני העולם, בלי קשר לשבעים או לא, אלא כי זה מנהג תמוה לא לדאוג לאוכל בזמן, ובזה אני שואל ממנ"פ.

מכובדי אני מסביר, ואתה מעיר בשגגה הפוך ממה שכתבתי. תקרא במתינות.
מה אתה שואל הרי הש"ח לא מתייחס לפשט השני?
הלא השפ"ח צוטט על הפשט הראשון אז מה הערתך.
בפשט השני "ברש"י", כתבתי שנשתמש עם מה שכתבת אתה בעצמך, שלא יאה להראות שבעים כשכולם שרויים ברעב או במילים פשטות למה להוציא לכול העולם את העיינים. וכך יסתדרו שני הפשטים כשני תירוצים שונים. בלי קשר למה שהערתי בהודעה הראשונה שדברים אלו באו בסוגריים.
מה עוד לא ברור.
כתבתי לך שוב ושוב,
זה לא מה שכתוב ברש"י בפשט השני,
תקרא את הרש"י בפנים ותראה שכתוב משהו אחר.


 


מכובדי זה מה שכתבת וד"ב. אולי כעת תבין. הלא כל מה שהפריע לך בהודעה הראשונה, שהפשט הזה הוא הפירוש הראשון. אבל לאחר שבפשט הראשון התפרש פירוש אחר כמש"כ השפ"ח, לא מובנית התעקשות מר. שבעצמו העלה הסבר זה בפשט השני אילולי זה היה הפשט הראשון.

בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 00:22
(ואי"ז מצד שלא ייראו שבעים בפני אחרים הרעבים, שזהו פירושו הראשון).

 


פותח הנושא
בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 דצמבר 2020, 01:11

אכן כתבתי כך בפתיחת האשכול כדי שלא יתבלבל הקורא עם הפשט הידוע הראשון ברש"י, כי לא ציטטתי בפתיחת האשכול את הפשט הראשון, אבל כמובן שזה גם לא נכנס בלשון הפשט השני, וד"ב.


נדיב לב
הודעות: 4285
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 1617 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי נדיב לב » 18 דצמבר 2020, 01:12

בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 01:11
אכן כתבתי כך בפתיחת האשכול כדי שלא יתבלבל הקורא עם הפשט הידוע הראשון ברש"י, כי לא ציטטתי בפתיחת האשכול את הפשט הראשון, אבל כמובן שזה גם לא נכנס בלשון הפשט השני, וד"ב.

ולמעשה בלבלת :) כט"ס.


מה אדבר
הודעות: 792
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
מיקום: ירושלים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי מה אדבר » 18 דצמבר 2020, 01:13

אפשר שפחד יעקב אבינו שכולם ילמדו מהם וכך יעלה המחיר במהרה, משא''כ אם לא יחכו עד שייגמר האוכל אין המחיר עולה, כי אין לחץ וביקוש מצד הקונים.


פותח הנושא
בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 דצמבר 2020, 01:27

מה אדבר כתב:
18 דצמבר 2020, 01:13
אפשר שפחד יעקב אבינו שכולם ילמדו מהם וכך יעלה המחיר במהרה, משא''כ אם לא יחכו עד שייגמר האוכל אין המחיר עולה, כי אין לחץ וביקוש מצד הקונים.
פשט יפה, 
אבל הלשון משמע שהי' איכפ"ל עצם זה שיתמהו ויסתכלו עליהם.
 


יערב שיחי
הודעות: 486
הצטרף: 12 יולי 2020, 16:14
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 211 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי יערב שיחי » 18 דצמבר 2020, 01:54

לא עולה בדעתך שיעקב פשוט מלמד את בניו להמנע מלעשות דברים שתמוהים בעיני הרואים?


פותח הנושא
בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 18 דצמבר 2020, 02:08

יערב שיחי כתב:
18 דצמבר 2020, 01:54
לא עולה בדעתך שיעקב פשוט מלמד את בניו להמנע מלעשות דברים שתמוהים בעיני הרואים?
ראשית, לכך אני באמת חותר, האם אפשר ללמוד מכאן שצריך להתייחס ל'מה יאמרו', לא כמו שמקובל לומר על כל דבר: 'מה איכפת לך מה יאמרו, תעשה מה שצריך לעשות' ?

ב', בכל זאת אני חושב שכאן יש יותר חידוש, כי אם רואים שיעקב ידע שזה מתמיה בעיני כל העולם, דהיינו שהמבט הרגיל הוא כמו של כל העולם, הרי שידע שבדבר זה הוא וב"ב יחידאי הם בזה, וא"כ חייב להיות שטעם השינוי הוא משהו שקשור לאמונתם השונה והמיוחדת, כי אם לא למה באמת הם שונים בזה. ומסתבר א"כ, שהענין קשור לבטחון, שאין לדאוג דאגת מחר כל עוד יש מספיק אוכל בבית, ורק כשנצרכים באמת אז יש לדאוג לזה. וא"כ יש בזה חידוש, שאף בדבר שהוא מעיקרי אמונתם -בטחונם בה' וניהוגם בשלוה, ואולי אפי' הי' צד שאדרבה יבליטו את בטחונם בד' כדי לפרסם אמונתו, מ"מ גם בזה יש להזהר לא לעשות דברים תמוהים בעיני הרואים, וזהו חידוש יותר.


 


רחים רבנן
הודעות: 210
הצטרף: 05 דצמבר 2020, 23:36
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה איכפת ליעקב 'מה יאמרו'?

שליחה על ידי רחים רבנן » 18 דצמבר 2020, 03:04

בלדד השוחי כתב:
18 דצמבר 2020, 02:08
יערב שיחי כתב:
18 דצמבר 2020, 01:54
לא עולה בדעתך שיעקב פשוט מלמד את בניו להמנע מלעשות דברים שתמוהים בעיני הרואים?
ראשית, לכך אני באמת חותר, האם אפשר ללמוד מכאן שצריך להתייחס ל'מה יאמרו', לא כמו שמקובל לומר על כל דבר: 'מה איכפת לך מה יאמרו, תעשה מה שצריך לעשות' ?

ב', בכל זאת אני חושב שכאן יש יותר חידוש, כי אם רואים שיעקב ידע שזה מתמיה בעיני כל העולם, דהיינו שהמבט הרגיל הוא כמו של כל העולם, הרי שידע שבדבר זה הוא וב"ב יחידאי הם בזה, וא"כ חייב להיות שטעם השינוי הוא משהו שקשור לאמונתם השונה והמיוחדת, כי אם לא למה באמת הם שונים בזה. ומסתבר א"כ, שהענין קשור לבטחון, שאין לדאוג דאגת מחר כל עוד יש מספיק אוכל בבית, ורק כשנצרכים באמת אז יש לדאוג לזה. וא"כ יש בזה חידוש, שאף בדבר שהוא מעיקרי אמונתם -בטחונם בה' וניהוגם בשלוה, ואולי אפי' הי' צד שאדרבה יבליטו את בטחונם בד' כדי לפרסם אמונתו, מ"מ גם בזה יש להזהר לא לעשות דברים תמוהים בעיני הרואים, וזהו חידוש יותר.



דבריך ודברי הרב @יערב שיחי מוטעמים היטב בדברי רש"י,
ונראה לחדד כי בודאי כאשר צריך לעשות משהו ע"פ דין ויש מלעיגין או מתמיהין, כי אז אל יתבייש מהם.
והכא, אמר "למה" תתראו, שהוא לשון שאלה שאין כאן סיבה לבלוט בעיני הרואים או מצד תרעומת או מצד עין הרע או מצד קנאה או תמיהה והתפעלות, שכולם עניין אחד להם "להייות בולטים ומוגדרים" שזה דבר שפעמים צריך אותו אך זהו רק כשיש סיבה מוצדקת, אמנם כאן לא היתה סיבה מוצדקת לזה ולכן אמר בלשון שאלה "למה תתראו" ולא בלשון שלילה או ציווי חד משמעי האומר "לא תתראו".

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “מקץ”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח