אם היו חזקים מיוסף שהיה אחיהם על אחת כמה וכמה שמשאר בני מצרייםהביננו אמר:האם חשבו שיכלו לצאת ממצרים בשלום אם יפגעו בו?
הביננו אמר:כך נדרש בתנחומא.
ואינני מבין, האם חשבו שיכלו לצאת ממצרים בשלום אם יפגעו בו?
והאם עכשיו שהאחים רואים שחלומותיו התגשמו, אין זה המקום להודות ולהיכנע בפני יוסף ולבקש את סליחתו ?!
א. כמה שורות קודם כתוב כך: אמר יהודה לנפתלי לך וראה כמה שווקים יש במצרים, קפץ וחזר אמר ליה שנים עשר, אמר יהודה לאחיו אני אחריב מהן שלשה וטלו כל אחד מכם אחד ולא נשאיר בהם איש.הביננו אמר:כך נדרש בתנחומא.
ואינני מבין, א. האם חשבו שיכלו לצאת ממצרים בשלום אם יפגעו בו?
ב. והאם עכשיו שהאחים רואים שחלומותיו התגשמו, אין זה המקום להודות ולהיכנע בפני יוסף ולבקש את סליחתו ?!
בבלי אמר:אם היו חזקים מיוסף שהיה אחיהם על אחת כמה וכמה שמשאר בני מצריים
נדיב לב אמר:אותו מדרש שעליו אתה תמה, כתב בפירוט על גבורת השבטים. כך שהחלק הראשון די מובן.
דוק בלשון הכתוב, שחרדו מה עשה אלקים להם, שהביא להם מכשול גזל וכו', וגם צרות ומאסר וכו'.הביננו אמר:בבלי אמר:אם היו חזקים מיוסף שהיה אחיהם על אחת כמה וכמה שמשאר בני מצרייםגם על זה קשה לי, אם אכן היו יכולים לגבור על מצריםנדיב לב אמר:אותו מדרש שעליו אתה תמה, כתב בפירוט על גבורת השבטים. כך שהחלק הראשון די מובן.
א. איך תסבירו את הפסוק הזה וַיֹּאמֶר אֶל אֶחָיו הוּשַׁב כַּסְפִּי וְגַם הִנֵּה בְאַמְתַּחְתִּי וַיֵּצֵא לִבָּם וַיֶּחֶרְדוּ אִישׁ אֶל אָחִיו לֵאמֹר מַה זֹּאת עָשָׂה אֱלֹהִים לָנוּ. מדוע פחדו כ''כ ?
ב. וגם איך נסביר את הפסוק הזה
וַיִּירְאוּ הָאֲנָשִׁים כִּי הוּבְאוּ בֵּית יוֹסֵף וַיֹּאמְרוּ עַל דְּבַר הַכֶּסֶף הַשָּׁב בְּאַמְתְּחֹתֵינוּ בַּתְּחִלָּה אֲנַחְנוּ מוּבָאִים לְהִתְגֹּלֵל עָלֵינוּ וּלְהִתְנַפֵּל עָלֵינוּ וְלָקַחַת אֹתָנוּ לַעֲבָדִים וְאֶת חֲמֹרֵינוּ.
הרי הם יודעים שיש כאן עלילה, אז ישיבו מלחמה שערה?
אברהם לוי אמר:הביננו אמר:כך נדרש בתנחומא.
ב. והאם עכשיו שהאחים רואים שחלומותיו התגשמו, אין זה המקום להודות ולהיכנע בפני יוסף ולבקש את סליחתו ?!
ב. אמנם לענין השני, זכורני שבבחרותי קראתי ספר שלם שחובר על ענין זה יקרא שמו בישראל 'ויבך יוסף', ובו מציב כמה עשרות קושיות חזקות במקרא והמדרשים (וגם זה אחת מהן), ויש לו מהלך שלם לבאר את מחלוקת יוסף והאחים, ומיישב כל ההדורים, לדעתי שווה קריאה, ושפתיים יישק.
וסליחתי בפני הקורא על שאיני יכול לכתוב התירוץ, שכן זה מהלך שלם שאי אפשר ללמדו על רגל אחת, גם איני זוכרו לפרטי פרטים אחר שעברו שנים רבות מאז.
גם זכורני שמצורף לזה ספר 'ויבך שאול' על מחלוקת דוד ושאול.
מדוע גזל בידם, הרי הם יודעים שלא גנבו אלא עלילות דברים מעלילים עליהם.אברהם לוי אמר:ובן בנו של קל וחומר על דבר כסף שהינו גזל בידם, שלא יחפצו במלחמה.
כך חשבתי מתחילה, אך לא נראה ששייך לומר כאן הבא להורגך השכם להורגו.גבעת לוד אמר:אמנם לענ"ד אולי בגלל שחששו שהוא רוצה להרגם (וכפי שמובא ברש"י שפייסם שאם עשרה נרות לא הצליחו לכבות נר א' וכו') על כך שמכרו אותו והבא להרגך השכם להרגו.
במדרש תנחומאבבלי אמר:כי אולי סברו ש"הוציאו כל איש מעלי" זה כוונתו שלא יהו עדים להריגתו אותם
ממה הבנת כך ?גבעת לוד אמר:שאחי יוסף ידעו שלא עכשיו ירצה להרגם אלא לאחר מכן