שמעתי מגיסי שקרא באחד מספריו של הסופר הר' ח. סבתו (כמדומה 'אמת מארץ תצמח') שראה בחנות ספרים יד שניה ספר ישן, ומצא בו כתוב בשם חכם ספרדי אחד שהכוונה דמות דיוקנו של אביו היא שראה יוסף את עצמו במראה וכיון שצורתו דומה היתה לשל אביו נזכר באביו.
לאחר שהתאוששתי מההפתעה יצאתי בעקבותיו של אותו חכם ספרדי, ולא מצאתי.
אך אכתוב בקיצור מה שהעליתי בחכתי:
איתא בגמ' (סוטה לו:) "באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון אמר לו יוסף עתידין אחיך שיכתבו על אבני אפוד ואתה ביניהם רצונך שימחה שמך מביניהם ותקרא רועה זונות".
והיה נראה להביא ראיה ממה שנראתה לו דוקא בחלון שאכן מדובר בהשתקפות מסויימת אך לא ית' לפי"ז דברי הגמ' שאמר לו כו'
ועוד שהתוספות (שם) עמדו בקו' זו וכ' ז"ל "כתב רבינו משה הדרשן ואין איש מאנשי הבית [שם בבית דמשמע דוקא מאנשי הבית] לא היה שם מכלל דאיש אחר שלא מאנשי הבית כלומר חלוק ומופלג מתורת אנשי הבית היה שם וזהו דמות דיוקנו של אביו ותימה קצת מנלן דנראית לו בחלון ושמא מדכתיב בבית דמשמע בבית לא.".
ועוד דאיתא בירושלמי (הוריות פ"ב ה"ה) רב חונה בשם רב מתנה תלה עינוי וראה איקונין של אבינו מיד היצן. [בראשית מט כד] מידי אביר יעקב אמר רבי אבין אף איקונין של רחל ראה [בראשית מט כד] משם רועה אבן ישראל: וכ"כ בילקוט שמעוני
והיאך השתקפה לו בחלון דמות אמו.
ועוד כ' שם בילקוט שמעוני "כיון שבא ליזקק לה בא הקדוש ברוך הוא בדמות אביו" וכעי"ז כ' הר"ח פלטיאל "יצאה בת קול ואמרה רצונך שיהיו אחיך חקוקים בחושן ובאיפוד ותקרא אתה רועה זונות" ולהדיא שמדובר בדבר רוחני.
והנה בספה"ק רב ייבי הביא בשם ה'יפה תואר' (להרב שמואל יפה אשכנזי) כעין זה שכ' ז"ל "איתא ביפה תואר ויבא יוסף לעשות מלאכתו היה רוצה לעשות עמה אך ראה בגליון שהיה תולה על המטה דמות דיוקנו של אביו ופי' דהיינו דמות דיוקנו ראה ודומה לשל אביו."
איני יודע לפרש מהו אותו 'גליון' אך להדיא שצורת דמותו ראה וע"י שהיתה דומה לאביו נזכר. אך עיינתי בספר הנזכר בפנים ולא מצאתי שכ' זאת.
ועוד מצאתי בספר 'מבשר טוב' שכ' "אמנם שמעתי ג"כ בדרך פשט פירושו ע"ז שבכאן משמעו של חלון היא מראה ובבית פוטיפר לא היו מראות כאלה בכל חדריו רק בחדר אשת פוטיפר וכשנכנס להחדר הזה והביט בתוך החלון היא המראה ראה את עצמו ואיך שהיה צורתו דומה לצורת אביו כמו שמובא במ"ת פ' וישב על בן זקונים בן איקונין שהי' דומה לו כלומר זיו איקונין שלו הי' דומה לזיו איקונין של אביו ע"כ באתה דמות דוקנו של אביו לפניו ונראה לו כאילו רואה צורת אביו".
אמנם כיון שאף אחד מהמקורות שבידי אינו שייך לחכמים ספרדים, אין לי אלא לפנות לעזרת הציבור.
לכן בקשתי שטוחה בזאת בפני כל מי מחברי בית מדרש מעט זה המתמצא בחכמים כאלו / מסתובב בחנויות ספרים יד שניה / מכיר את הסופר הנ"ל ויכול לברר עמו הדברים לאשורם. ויש לאל ידו לשמחני בדברים ברורים אודה לו מאד על כך.
לאחר שהתאוששתי מההפתעה יצאתי בעקבותיו של אותו חכם ספרדי, ולא מצאתי.
אך אכתוב בקיצור מה שהעליתי בחכתי:
איתא בגמ' (סוטה לו:) "באותה שעה באתה דיוקנו של אביו ונראתה לו בחלון אמר לו יוסף עתידין אחיך שיכתבו על אבני אפוד ואתה ביניהם רצונך שימחה שמך מביניהם ותקרא רועה זונות".
והיה נראה להביא ראיה ממה שנראתה לו דוקא בחלון שאכן מדובר בהשתקפות מסויימת אך לא ית' לפי"ז דברי הגמ' שאמר לו כו'
ועוד שהתוספות (שם) עמדו בקו' זו וכ' ז"ל "כתב רבינו משה הדרשן ואין איש מאנשי הבית [שם בבית דמשמע דוקא מאנשי הבית] לא היה שם מכלל דאיש אחר שלא מאנשי הבית כלומר חלוק ומופלג מתורת אנשי הבית היה שם וזהו דמות דיוקנו של אביו ותימה קצת מנלן דנראית לו בחלון ושמא מדכתיב בבית דמשמע בבית לא.".
ועוד דאיתא בירושלמי (הוריות פ"ב ה"ה) רב חונה בשם רב מתנה תלה עינוי וראה איקונין של אבינו מיד היצן. [בראשית מט כד] מידי אביר יעקב אמר רבי אבין אף איקונין של רחל ראה [בראשית מט כד] משם רועה אבן ישראל: וכ"כ בילקוט שמעוני
והיאך השתקפה לו בחלון דמות אמו.
ועוד כ' שם בילקוט שמעוני "כיון שבא ליזקק לה בא הקדוש ברוך הוא בדמות אביו" וכעי"ז כ' הר"ח פלטיאל "יצאה בת קול ואמרה רצונך שיהיו אחיך חקוקים בחושן ובאיפוד ותקרא אתה רועה זונות" ולהדיא שמדובר בדבר רוחני.
והנה בספה"ק רב ייבי הביא בשם ה'יפה תואר' (להרב שמואל יפה אשכנזי) כעין זה שכ' ז"ל "איתא ביפה תואר ויבא יוסף לעשות מלאכתו היה רוצה לעשות עמה אך ראה בגליון שהיה תולה על המטה דמות דיוקנו של אביו ופי' דהיינו דמות דיוקנו ראה ודומה לשל אביו."
איני יודע לפרש מהו אותו 'גליון' אך להדיא שצורת דמותו ראה וע"י שהיתה דומה לאביו נזכר. אך עיינתי בספר הנזכר בפנים ולא מצאתי שכ' זאת.
ועוד מצאתי בספר 'מבשר טוב' שכ' "אמנם שמעתי ג"כ בדרך פשט פירושו ע"ז שבכאן משמעו של חלון היא מראה ובבית פוטיפר לא היו מראות כאלה בכל חדריו רק בחדר אשת פוטיפר וכשנכנס להחדר הזה והביט בתוך החלון היא המראה ראה את עצמו ואיך שהיה צורתו דומה לצורת אביו כמו שמובא במ"ת פ' וישב על בן זקונים בן איקונין שהי' דומה לו כלומר זיו איקונין שלו הי' דומה לזיו איקונין של אביו ע"כ באתה דמות דוקנו של אביו לפניו ונראה לו כאילו רואה צורת אביו".
אמנם כיון שאף אחד מהמקורות שבידי אינו שייך לחכמים ספרדים, אין לי אלא לפנות לעזרת הציבור.
לכן בקשתי שטוחה בזאת בפני כל מי מחברי בית מדרש מעט זה המתמצא בחכמים כאלו / מסתובב בחנויות ספרים יד שניה / מכיר את הסופר הנ"ל ויכול לברר עמו הדברים לאשורם. ויש לאל ידו לשמחני בדברים ברורים אודה לו מאד על כך.