האם באמת יוסף 'ראה' את הפתרון שזור בחלום, או שהוא פשוט השתמש ב'טריק' ש"כל החלומות הולכים אחרי הפה" ורק צריך פתרון 'מעין' החלום (ברכות נה ב).
מקובל לומר בפשטנות שבחלום שר האופים באמת היה מבורר שהוא הולך למות, מזה שהעופות 'העזו' לאכול ממנו.
אבל ברצוני להציע לפני הלומדים מספר נקודות למחשבה.
הנה החלום של שר המשקים הוא די ברור, רואים שהוא משקה שוב את פרעה ביין. אולם יש להבין מס' שאלות:
א)מי אמר ששלשה שריגים הם מהלך שלשה ימים?
ב)מי אמר שבסופם הוא יהיה נותן את כוס פרעה בידו כ'משפט הראשון אשר היית משקהו' אולי ירד בדרגה?
שאלה נוספת) האם ה"כי אם זכרתני" נרמז בחלום?
ג)החלום של שר האופים באמת לא ברור, הרי רואים אותו עם סלי מאפים ממש כבראשונה!? ואם כן מה הם מרמזים?
ד)מי אמר שיתלה?מי אמר שתהא מיתתו על ידי עץ?
ה) מי אמר ששלשת הסלים הם שלשה ימים?
והנה בקריאת התורה התבוננתי על הדברים, וראיתי שלכאורה יש פתח לומר שכל דברי יוסף מכוונים בחכמה ממש כנגד החלומות:
א)בחלום, שלשת השריגים נזכרו בהקשר של התפתחות מהירה: פורחת, הנצה, הבשילו. כלומר רואים פה התפתחות ותפנית בהקשר של שלש.
ב)שר המשקים מציין בחלום שעוד מלפני שהתחיל לסחוט את הענבים, "וכוס פרעה בידי", דהינו הכוס התפקיד הישן בתור שר המשקים נשאר בידי. וכעת אחרי ההתפתחות של הבשלת האשכולות הוא יוכל שוב בידיו לקחת את הענבים לסחוט ולתת את הכוס בידי פרעה.
ג)בחלום שר האפים הוא פסיבי, הוא לא פועל בידיו כלום. סלי המאפים מרמזים לא על המאפים שעושה, אלא על בשרו של שר האופים עצמו!
ד) הסלי חורי עשוי נצרים כמו שכתב רש"י, וזה בעצם סלי עץ, ושלשה סלי החורי היו על ראשו, דהינו רמז לכך שראשו יהיה מתחת לעץ ותלוי עליו.
ה) מכיון שהעוף אוכל מהסל העליון את בשרו, סימן לכך שבשרו לא יאכל לפני מהלך של ג'. והינו ג' ימים שמעכבים בינו לבין אכילת העוף את בשרו.
ואכן צ"ע למה הוא נחשב לתלוי עד אז שנאמר שהסל כבר על ראשו, וזה אפשר לומר או שכבר עלתה בדעת פרעה להענישו על כך והוא גברא קטיל (אמנם מהמילים בעוד שלשת ימים ישא פרעה את ראשך א"א להוכיח שזה רק יוחלט בעוד שלשת ימים כי זה הביצוע בפועל) או' שבחלום כבר נאמר שיוסף יפתור אותו וכבר מהיום יהיה מתהלך שר האופים כגברא קטיל בעקבות ידיעת הפתרון.
ועוד צ"ע מי יימר ש"ישא פרעה את ראשך" הרי לא נזכר פרעה בחלום הזה כמעט. ואולי בעצם מה שנאמר "מכל מאכל פרעה" אות הוא שפרעה הוא הבעלים של ביצוע החלום.
ואשמח להערותיכם.
מקובל לומר בפשטנות שבחלום שר האופים באמת היה מבורר שהוא הולך למות, מזה שהעופות 'העזו' לאכול ממנו.
אבל ברצוני להציע לפני הלומדים מספר נקודות למחשבה.
וַיְסַפֵּ֧ר שַֽׂר־הַמַּשְׁקִ֛ים אֶת־חֲלֹמ֖וֹ לְיוֹסֵ֑ף וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ בַּחֲלוֹמִ֕י וְהִנֵּה־גֶ֖פֶן לְפָנָֽי׃
וּבַגֶּ֖פֶן שְׁלֹשָׁ֣ה שָׂרִיגִ֑ם וְהִ֤וא כְפֹרַ֙חַת֙ עָלְתָ֣ה נִצָּ֔הּ הִבְשִׁ֥ילוּ אַשְׁכְּלֹתֶ֖יהָ עֲנָבִֽים׃
וְכ֥וֹס פַּרְעֹ֖ה בְּיָדִ֑י וָאֶקַּ֣ח אֶת־הָֽעֲנָבִ֗ים וָֽאֶשְׂחַ֤ט אֹתָם֙ אֶל־כּ֣וֹס פַּרְעֹ֔ה וָאֶתֵּ֥ן אֶת־הַכּ֖וֹס עַל־כַּ֥ף פַּרְעֹֽה׃
וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ יוֹסֵ֔ף זֶ֖ה פִּתְרֹנ֑וֹ שְׁלֹ֙שֶׁת֙ הַשָּׂ֣רִגִ֔ים שְׁלֹ֥שֶׁת יָמִ֖ים הֵֽם׃
בְּע֣וֹד ׀ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֗ים יִשָּׂ֤א פַרְעֹה֙ אֶת־רֹאשֶׁ֔ךָ וַהֲשִֽׁיבְךָ֖ עַל־כַּנֶּ֑ךָ וְנָתַתָּ֤ כוֹס־פַּרְעֹה֙ בְּיָד֔וֹ כַּמִּשְׁפָּט֙ הָֽרִאשׁ֔וֹן אֲשֶׁ֥ר הָיִ֖יתָ מַשְׁקֵֽהוּ׃
כִּ֧י אִם־זְכַרְתַּ֣נִי אִתְּךָ֗ כַּאֲשֶׁר֙ יִ֣יטַב לָ֔ךְ וְעָשִֽׂיתָ־נָּ֥א עִמָּדִ֖י חָ֑סֶד וְהִזְכַּרְתַּ֙נִי֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וְהוֹצֵאתַ֖נִי מִן־הַבַּ֥יִת הַזֶּֽה׃
כִּֽי־גֻנֹּ֣ב גֻּנַּ֔בְתִּי מֵאֶ֖רֶץ הָעִבְרִ֑ים וְגַם־פֹּה֙ לֹא־עָשִׂ֣יתִֽי מְא֔וּמָה כִּֽי־שָׂמ֥וּ אֹתִ֖י בַּבּֽוֹר׃
וַיַּ֥רְא שַׂר־הָאֹפִ֖ים כִּ֣י ט֣וֹב פָּתָ֑ר וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־יוֹסֵ֔ף אַף־אֲנִי֙ בַּחֲלוֹמִ֔י וְהִנֵּ֗ה שְׁלֹשָׁ֛ה סַלֵּ֥י חֹרִ֖י עַל־רֹאשִֽׁי׃
וּבַסַּ֣ל הָֽעֶלְי֗וֹן מִכֹּ֛ל מַאֲכַ֥ל פַּרְעֹ֖ה מַעֲשֵׂ֣ה אֹפֶ֑ה וְהָע֗וֹף אֹכֵ֥ל אֹתָ֛ם מִן־הַסַּ֖ל מֵעַ֥ל רֹאשִֽׁי׃
וַיַּ֤עַן יוֹסֵף֙ וַיֹּ֔אמֶר זֶ֖ה פִּתְרֹנ֑וֹ שְׁלֹ֙שֶׁת֙ הַסַּלִּ֔ים שְׁלֹ֥שֶׁת יָמִ֖ים הֵֽם׃
יבְּע֣וֹד ׀ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֗ים יִשָּׂ֨א פַרְעֹ֤ה אֶת־רֹֽאשְׁךָ֙ מֵֽעָלֶ֔יךָ וְתָלָ֥ה אוֹתְךָ֖ עַל־עֵ֑ץ וְאָכַ֥ל הָע֛וֹף אֶת־בְּשָׂרְךָ֖ מֵעָלֶֽיךָ׃
הנה החלום של שר המשקים הוא די ברור, רואים שהוא משקה שוב את פרעה ביין. אולם יש להבין מס' שאלות:
א)מי אמר ששלשה שריגים הם מהלך שלשה ימים?
ב)מי אמר שבסופם הוא יהיה נותן את כוס פרעה בידו כ'משפט הראשון אשר היית משקהו' אולי ירד בדרגה?
שאלה נוספת) האם ה"כי אם זכרתני" נרמז בחלום?
ג)החלום של שר האופים באמת לא ברור, הרי רואים אותו עם סלי מאפים ממש כבראשונה!? ואם כן מה הם מרמזים?
ד)מי אמר שיתלה?מי אמר שתהא מיתתו על ידי עץ?
ה) מי אמר ששלשת הסלים הם שלשה ימים?
והנה בקריאת התורה התבוננתי על הדברים, וראיתי שלכאורה יש פתח לומר שכל דברי יוסף מכוונים בחכמה ממש כנגד החלומות:
א)בחלום, שלשת השריגים נזכרו בהקשר של התפתחות מהירה: פורחת, הנצה, הבשילו. כלומר רואים פה התפתחות ותפנית בהקשר של שלש.
ב)שר המשקים מציין בחלום שעוד מלפני שהתחיל לסחוט את הענבים, "וכוס פרעה בידי", דהינו הכוס התפקיד הישן בתור שר המשקים נשאר בידי. וכעת אחרי ההתפתחות של הבשלת האשכולות הוא יוכל שוב בידיו לקחת את הענבים לסחוט ולתת את הכוס בידי פרעה.
ג)בחלום שר האפים הוא פסיבי, הוא לא פועל בידיו כלום. סלי המאפים מרמזים לא על המאפים שעושה, אלא על בשרו של שר האופים עצמו!
ד) הסלי חורי עשוי נצרים כמו שכתב רש"י, וזה בעצם סלי עץ, ושלשה סלי החורי היו על ראשו, דהינו רמז לכך שראשו יהיה מתחת לעץ ותלוי עליו.
ה) מכיון שהעוף אוכל מהסל העליון את בשרו, סימן לכך שבשרו לא יאכל לפני מהלך של ג'. והינו ג' ימים שמעכבים בינו לבין אכילת העוף את בשרו.
ואכן צ"ע למה הוא נחשב לתלוי עד אז שנאמר שהסל כבר על ראשו, וזה אפשר לומר או שכבר עלתה בדעת פרעה להענישו על כך והוא גברא קטיל (אמנם מהמילים בעוד שלשת ימים ישא פרעה את ראשך א"א להוכיח שזה רק יוחלט בעוד שלשת ימים כי זה הביצוע בפועל) או' שבחלום כבר נאמר שיוסף יפתור אותו וכבר מהיום יהיה מתהלך שר האופים כגברא קטיל בעקבות ידיעת הפתרון.
ועוד צ"ע מי יימר ש"ישא פרעה את ראשך" הרי לא נזכר פרעה בחלום הזה כמעט. ואולי בעצם מה שנאמר "מכל מאכל פרעה" אות הוא שפרעה הוא הבעלים של ביצוע החלום.
ואשמח להערותיכם.