נשאלתי מחד ינוקא מיוצאי חלצי בסעודת חקל תפוחין קדישין: מה הטעם שבחלום שר המשקים נאמר 'ואתן את הכוס על כף פרעה', ואילו בפתרון יוסף נאמר 'ונתת כוס פרעה בידו'?
וזאת מה שהשיבותיו: חכמינו זכרונם לברכה אמרו במדרש:
ומעתה, אצל כוס שלישית, שמברכים עליה ברכת המזון, נאמר 'על כף', משום שהיא נתונה על הכף בכל זמן הברכה; ואילו אצל כוס רביעית, שאין נוטלים אותה אלא לשתיה, נאמר 'בידו'.קָבְעוּ חֲכָמִים אַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל לֵילֵי פֶּסַח כְּנֶגֶד אַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁנֶּאֶמְרוּ כָּאן:
וְכוֹס פַּרְעֹה בְּיָדִי.
וָאֶשְׂחַט אֹתָם אֶל־כּוֹס פַּרְעֹה.
וָאֶתֵּן אֶת־הַכּוֹס עַל־כַּף פַּרְעֹה.
וְנָתַתָּ כוֹס־פַּרְעֹה בְּיָדוֹ.