מה פשר מידה כנגד מידה ב'ימים רבים' אצל יהודה?

שלו'

משתמש ותיק
שמירת הלשון ח"ב [לפר' וישב]:
 
וּמִכָּאן וָאֵילָךְ הִתְחִיל הַכָּתוּב לְסַפֵּר הָענָשִׁים וְהַבִּזְיוֹנוֹת שֶׁסָּבְלוּ עֲבוּר זֶה, וְהַכֹּל מִדָּה בְּמִדָּה. רִאשׁוֹן לַכֹּל נֶעֱנַשׁ יְהוּדָה, שֶׁהוּא הָיָה הַסִּבָּה לַמְּכִירָה, שֶׁנַּעֲשָׂה אָבֵל עַל בָּנָיו, וּבְוַדַּאי קָרַע עֲלֵיהֶם גַּם כֵּן כַּדִּין, וְגַם אֶחָיו לֹא נִפְטְרוּ מֵעֹנֶשׁ הַקְּרִיעָה, שֶׁגַּם הֵם קָרְעוּ בְּרֹב צַעֲרָם אֶת בִּגְדֵיהֶם, כַּאֲשֶׁר כָּתוּב בְּסוֹף מִקֵּץ. וְעַל שֶׁכָּתוּב, שֶׁהִתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ יָמִים רַבִּים, לָכֵן כָּתוּב גַּם כֵּן {בראשית ל"ח י''ב}: "וַיִּרְבּוּ הַיָּמִים, וַתָּמָת בַּת שׁוּעַ אֵשֶׁת יְהוּדָה''. וְעַל שֶׁרִמָּה אֶת אָבִיו בִּגְדִי עִזִּים, שֶׁהִטְבִּיל כְּתֹנֶת יוֹסֵף בְּדָמוֹ, רִמּוּהוּ גַּם כֵּן בִּגְדִי עִזִּים, כִּדְאִיתָא בַּמִּדְרָשׁ. וְעַל שֶׁאָמְרוּ {בראשית ל''ז ל''ב}: ''הַכֶּר נָא", נֶעֱנַשׁ גַּם כֵּן עַל יְדֵי תָּמָר {בראשית ל''ח כ''ה} בְּ''הַכֶּר נָא לְמִי הַחוֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים'' וְגוֹ'. וּמִי יוּכַל לְשַׁעֵר גֹּדֶל הַבִּזָּיוֹן וְהַכְּלִמָּה שֶׁהָיוּ לוֹ אָז מִזֶּה.

 
מה פשר המידה כנגד מידה ב'ימים רבים'? אטו היה בזה איזה עונש ליהודה??
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
שמירת הלשון ח"ב [לפר' וישב]:
 
וּמִכָּאן וָאֵילָךְ הִתְחִיל הַכָּתוּב לְסַפֵּר הָענָשִׁים וְהַבִּזְיוֹנוֹת שֶׁסָּבְלוּ עֲבוּר זֶה, וְהַכֹּל מִדָּה בְּמִדָּה. רִאשׁוֹן לַכֹּל נֶעֱנַשׁ יְהוּדָה, שֶׁהוּא הָיָה הַסִּבָּה לַמְּכִירָה, שֶׁנַּעֲשָׂה אָבֵל עַל בָּנָיו, וּבְוַדַּאי קָרַע עֲלֵיהֶם גַּם כֵּן כַּדִּין, וְגַם אֶחָיו לֹא נִפְטְרוּ מֵעֹנֶשׁ הַקְּרִיעָה, שֶׁגַּם הֵם קָרְעוּ בְּרֹב צַעֲרָם אֶת בִּגְדֵיהֶם, כַּאֲשֶׁר כָּתוּב בְּסוֹף מִקֵּץ. וְעַל שֶׁכָּתוּב, שֶׁהִתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ יָמִים רַבִּים, לָכֵן כָּתוּב גַּם כֵּן {בראשית ל"ח י''ב}: "וַיִּרְבּוּ הַיָּמִים, וַתָּמָת בַּת שׁוּעַ אֵשֶׁת יְהוּדָה''. וְעַל שֶׁרִמָּה אֶת אָבִיו בִּגְדִי עִזִּים, שֶׁהִטְבִּיל כְּתֹנֶת יוֹסֵף בְּדָמוֹ, רִמּוּהוּ גַּם כֵּן בִּגְדִי עִזִּים, כִּדְאִיתָא בַּמִּדְרָשׁ. וְעַל שֶׁאָמְרוּ {בראשית ל''ז ל''ב}: ''הַכֶּר נָא", נֶעֱנַשׁ גַּם כֵּן עַל יְדֵי תָּמָר {בראשית ל''ח כ''ה} בְּ''הַכֶּר נָא לְמִי הַחוֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים'' וְגוֹ'. וּמִי יוּכַל לְשַׁעֵר גֹּדֶל הַבִּזָּיוֹן וְהַכְּלִמָּה שֶׁהָיוּ לוֹ אָז מִזֶּה.

 
מה פשר המידה כנגד מידה ב'ימים רבים'? אטו היה בזה איזה עונש ליהודה??
הכתוב רומז בכמה לשונות שהסיפור הזה קשור למכירה, הלשונות אינם העונש אלא הרמז.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
שלו' אמר:
 
מה פשר המידה כנגד מידה ב'ימים רבים'? אטו היה בזה איזה עונש ליהודה??
הכתוב רומז בכמה לשונות שהסיפור הזה קשור למכירה, הלשונות אינם העונש אלא הרמז.
הגם שבאופן כללי האמת כן הוא, מ"מ שינוי הלשון כאן, דהל"ל אחר ימים רבים וכה"ג, ומסתבר דהמקרא אומר דרשני, ואפשר לפרש וירבו הימים, שחלתה הרבה קודם למיתתה, וזה היה מידה כנגד מידה, להרבות את צערו.
 
 

שפת הים

משתמש ותיק
אולי.
אינו דומה מי שמתה אשתו אחר שנה למתה אשתו אחרי עשור, כל יום נבנה הקשר בכמותו ואיכותו, ועל כל שלב שנוסף יש אבל נוסף, וזש"כ שכנגד הימים הרבים שלא היה ליעקב את יוסף, התאבל יהודה על ימים רבים שהיו לו עם אשתו ועכשיו כל אלו אינם.
 

שלו'

משתמש ותיק
פותח הנושא
יישר כח למשיבים, @כמעיין המתגבר @HaimL @שפת הים
ושוב ראיתי מה שכתב לי אבי מורי שליט"א:
שוירבו הימים כתוב אחרי מות ער ואונן. ואם כן זה פשוט - ממש מידה כנגד מידה - אחרי ימים רבים שהתאבלו על מות ער ואונן.
 
חלק עליון תַחתִית