נכתב בעבר בפורום {איני זוכר היכן} שרצו להמשיך להחזיק במקוםיהושע אמר:ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
יש מהאריז"ל שאחרי חטא אדה"ר כל הנשמות (שהם ניצוצות ממנו) נכסו בחי צומח וכו', ועם ישראל בצאן, ולכן נקראו עם ישראל צאן בכמה מקומות, וזה עניין מה שיעקב היה רועה צאן. וצ"ל שגם זה הסיבה שהשבטים היו רועי צאן.יהושע אמר:הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.
ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
גם יעקב אבינו ראה את צאנו בחרן אף שהיו לו עבדים רבים.יהושע אמר:הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.
ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
תירוץ אחד לשניהם, מה שפירש"י על אתר, שנקוד על "את" שלא הלכו אלא לרעות עצמן.יהושע אמר:הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.
ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
עיין מדרש משנת ר' אליעזר פרשה כ:שאר לעמו אמר:גם יעקב אבינו ראה את צאנו בחרן אף שהיו לו עבדים רבים.יהושע אמר:הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.
ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
הרוצה להניח ממונו על קרן הצבי ישכור פועלים ואל ישב עמהם.
יהושע אמר:הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.
ו
יהושע אמר:הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.
ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
יושב בשבת תחכמוני אמר:וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'
עלה מבבל אמר:
ז"ל רבינו בחיי בפרשת ויגש
והאנשים רועי צאן וגו', מה שבחרו השבטים האומנות הזאת והיא אומנות אבותיהם מפני שני דברים, האחד שיש בה ריוח גדול בגיזה ובחלב ובולדות, והיא אומנות אינה צריכה יגיעה רבה וטורח גדול ומבלי עון וכו'. והשני לפי שהשבטים היו יודעים שיגלו למצרים הם וזרעם, ומפני שהמצריים היו עובדים לצורת הצאן תפשו להם אומנות זו כדי שיהיו זרעם מורגלים בה, ותהא עבודת הצאן רחוקה בעיניהם וכן תמצא רוב הצדיקים והנביאים שהיו רועים, תמצא בהבל (בראשית ד׳:ב׳) ויהי הבל רועה צאן, וכן במשה (שמות ג׳:א׳) ומשה היה רועה, וכן שמואל הנביא, וכן שאול ודוד כולם רועים. והטעם בהם כדי שיתרחקו מן הישוב לפי שהרבה עברות נמשכות בסבת חברת בני אדם, כגון רכילות ולשון הרע ושבועת שקר וגלוי עריות וגזל וחמס, וכל מה שהאדם פורש מחברת הבריות הוא נמלט מן העברות, וכל מה שהוא מתרחק מן הישוב הוא מתרחק מן העון ומן הגזל והחמס ושאר העברות,
אמר רב יהודה סתם רועה פסול
לכאו' צ"ב, האם יש לך יישוב?הצעיר שבחבורה אמר:עלה מבבל אמר:
ז"ל רבינו בחיי בפרשת ויגש
והאנשים רועי צאן וגו', מה שבחרו השבטים האומנות הזאת והיא אומנות אבותיהם מפני שני דברים, האחד שיש בה ריוח גדול בגיזה ובחלב ובולדות, והיא אומנות אינה צריכה יגיעה רבה וטורח גדול ומבלי עון וכו'. והשני לפי שהשבטים היו יודעים שיגלו למצרים הם וזרעם, ומפני שהמצריים היו עובדים לצורת הצאן תפשו להם אומנות זו כדי שיהיו זרעם מורגלים בה, ותהא עבודת הצאן רחוקה בעיניהם וכן תמצא רוב הצדיקים והנביאים שהיו רועים, תמצא בהבל (בראשית ד׳:ב׳) ויהי הבל רועה צאן, וכן במשה (שמות ג׳:א׳) ומשה היה רועה, וכן שמואל הנביא, וכן שאול ודוד כולם רועים. והטעם בהם כדי שיתרחקו מן הישוב לפי שהרבה עברות נמשכות בסבת חברת בני אדם, כגון רכילות ולשון הרע ושבועת שקר וגלוי עריות וגזל וחמס, וכל מה שהאדם פורש מחברת הבריות הוא נמלט מן העברות, וכל מה שהוא מתרחק מן הישוב הוא מתרחק מן העון ומן הגזל והחמס ושאר העברות,ויש בנו"ט לציין...
תלמוד בבלי סנהדרין כה ב
אמר רב יהודה סתם רועה פסול
לצערי לא.עלה מבבל אמר:לכאו' צ"ב, האם יש לך יישוב?הצעיר שבחבורה אמר:עלה מבבל אמר:
ז"ל רבינו בחיי בפרשת ויגש
והאנשים רועי צאן וגו', מה שבחרו השבטים האומנות הזאת והיא אומנות אבותיהם מפני שני דברים, האחד שיש בה ריוח גדול בגיזה ובחלב ובולדות, והיא אומנות אינה צריכה יגיעה רבה וטורח גדול ומבלי עון וכו'. והשני לפי שהשבטים היו יודעים שיגלו למצרים הם וזרעם, ומפני שהמצריים היו עובדים לצורת הצאן תפשו להם אומנות זו כדי שיהיו זרעם מורגלים בה, ותהא עבודת הצאן רחוקה בעיניהם וכן תמצא רוב הצדיקים והנביאים שהיו רועים, תמצא בהבל (בראשית ד׳:ב׳) ויהי הבל רועה צאן, וכן במשה (שמות ג׳:א׳) ומשה היה רועה, וכן שמואל הנביא, וכן שאול ודוד כולם רועים. והטעם בהם כדי שיתרחקו מן הישוב לפי שהרבה עברות נמשכות בסבת חברת בני אדם, כגון רכילות ולשון הרע ושבועת שקר וגלוי עריות וגזל וחמס, וכל מה שהאדם פורש מחברת הבריות הוא נמלט מן העברות, וכל מה שהוא מתרחק מן הישוב הוא מתרחק מן העון ומן הגזל והחמס ושאר העברות,ויש בנו"ט לציין...
תלמוד בבלי סנהדרין כה ב
אמר רב יהודה סתם רועה פסול
אדיר במרום אמר:יושב בשבת תחכמוני אמר:וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'
?
הצדיקים עצמם היו כבשים??
למה לא?יושב בשבת תחכמוני אמר:אדיר במרום אמר:יושב בשבת תחכמוני אמר:וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'
?
הצדיקים עצמם היו כבשים??
למה לא? והכתוב כְּרֹעֶה֙ עֶדְר֣וֹ יִרְעֶ֔ה בִּזְרֹעוֹ֙ יְקַבֵּ֣ץ טְלָאִ֔ים וּבְחֵיק֖וֹ יִשָּׂ֑א עָל֖וֹת יְנַהֵֽל - אף על מלך ישראל הרועה את עמו נדרש, כמו שכ' הרמב"ם בפ"ב מהל' מלכים.
ואם היית 'מוסרניק' הייתי עונה לך, ש"מכאן רואים" ששוה לאדם לאשוויי נפשיה ככבש ובלבד שחבירו יהיה הכבש שסטה מן העדר.
המשל של רועה וצאן למלך ועם ישראל הוא משל..יושב בשבת תחכמוני אמר:אדיר במרום אמר:יושב בשבת תחכמוני אמר:וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'
?
הצדיקים עצמם היו כבשים??
למה לא? והכתוב כְּרֹעֶה֙ עֶדְר֣וֹ יִרְעֶ֔ה בִּזְרֹעוֹ֙ יְקַבֵּ֣ץ טְלָאִ֔ים וּבְחֵיק֖וֹ יִשָּׂ֑א עָל֖וֹת יְנַהֵֽל - אף על מלך ישראל הרועה את עמו נדרש, כמו שכ' הרמב"ם בפ"ב מהל' מלכים.
ואם היית 'מוסרניק' הייתי עונה לך, ש"מכאן רואים" ששוה לאדם לאשוויי נפשיה ככבש ובלבד שחבירו יהיה הכבש שסטה מן העדר.
לומד ומלמד אמר:ישנם מהצדיקים שכתבו שהם זוכרים את הניגון של יעקב ברעותו את צאנו , ויש מהם שהראו על בשרם את מקום המכה שקבלו מיעקב כשניסה להחזירם לעדר וכו'
אמת משל היה?אברך ירא שמים אמר:זה רק היה משל, לא התכווונו באמת.לומד ומלמד אמר:ישנם מהצדיקים שכתבו שהם זוכרים את הניגון של יעקב ברעותו את צאנו , ויש מהם שהראו על בשרם את מקום המכה שקבלו מיעקב כשניסה להחזירם לעדר וכו'
ומה יעשו השבטים הק' בעצמם, יתבטלו ממלאכה חלילה? והרי הבטלה מביאה לידי שעמום!יהושע אמר:הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.
אדיר במרום אמר:והמוסר יפה מאד אבל לא הבנתי מאיפה רואים את זה כאן
ידוע מהרוז'ינער שאמר על הניגון שלו ביום הכיפורים שהוא הניגון שבו יאע"ה רעה את צאנו (כמדומה מושר אף בימינו אצל יוצ"ח)לומד ומלמד אמר:ישנם מהצדיקים שכתבו שהם זוכרים את הניגון של יעקב ברעותו את צאנו
אני פונה לחברי הפורום, מי שיכול להעלות ניגון זה, או את הניגון של הבוטשאצ'ער [שנאמר עליו כזאת] אודה לו מאד מאד.אגב,
ידוע מהרוז'ינער שאמר על הניגון שלו ביום הכיפורים שהוא הניגון שבו יאע"ה רעה את צאנו (כמדומה מושר אף בימינו אצל יוצ"ח)
בפשטות כן היא דרכם של רועי צאן לנדוד ממקום למקום, ובכל מקום שכלה המרעה מבקשים מקום רחוק יותר שיש שם מרעה, עד לתקופת השנה שיש מרעה חדש במקום הישן ואז חוזרים לשם וחוזר חלילה, ראה רש"י על הפסוק שנאמר ביבל 'אבי יושב אוהל ומקנה'. וכן מצאנו במשה רבינו 'וינהג את הצאן אחר המדבר', דהיינו לא די שהגיע עד המדבר, אלא גם עבר אותו. ובתרגום שם מבואר שביקש מרעה טוב ולכן הגיע עד לשם [וכמובן אין זה סותר לכך שהתרחק מהגזל, כי אם לא איסור גזל היה מוצא מרעה טוב גם במקומות קרובים].למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.