למה השבטים היו רועים צאן בעצמם

יהושע

משתמש ותיק
הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.

ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
 

בבלי

משתמש ותיק
יהושע אמר:
ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
נכתב בעבר בפורום {איני זוכר היכן} שרצו להמשיך להחזיק במקום
 
יהושע אמר:
הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.

ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
יש מהאריז"ל שאחרי חטא אדה"ר כל הנשמות (שהם ניצוצות ממנו) נכסו בחי צומח וכו', ועם ישראל בצאן, ולכן נקראו עם ישראל צאן בכמה מקומות, וזה עניין מה שיעקב היה רועה צאן. וצ"ל שגם זה הסיבה שהשבטים היו רועי צאן.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יהושע אמר:
הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.

ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
גם יעקב אבינו ראה את צאנו בחרן אף שהיו לו עבדים רבים.
הרוצה להניח ממונו על קרן הצבי ישכור פועלים ואל ישב עמהם.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
יהושע אמר:
הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.

ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
תירוץ אחד לשניהם, מה שפירש"י על אתר, שנקוד על "את" שלא הלכו אלא לרעות עצמן.
ר"ל להיועץ כדת מה לעשות באיש בעל החלומות, ולכך הפליגו והלכו בדרך רחוקה, שלא ישמע הדבר ליעקב מפי עבדיהם וכו'.
וכדאמרו חז"ל [ברכות ח:] וכשיועצין אין יועצין אלא בשדה, דכתיב וישלח יעקב ויקרא לרחל וללאה השדה אל צאנו.
 
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
יהושע אמר:
הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.

ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
גם יעקב אבינו ראה את צאנו בחרן אף שהיו לו עבדים רבים.
הרוצה להניח ממונו על קרן הצבי ישכור פועלים ואל ישב עמהם.
עיין מדרש משנת ר' אליעזר פרשה כ:
חביבה היא המלאכה, שכל הנביאים נתעסקו בה. ביעקב אבינו הוא אומר, אשובה ארעה צאנך אשמר. במשה הוא אומר, ומשה היה רועה. בדוד הוא אומר, ויקחהו ממכלאות צאן. בעמוס הוא אומר, כי נקד אנכי ובולס שקמים, ויקחני ייי מאחרי הצאן.
ואיתא בשמות רבה ב, ב:
בדק לדוד בצאן ומצאו רועה יפה שנאמר ויקחהו ממכלאות צאן וכו', ואף משה לא בחנו הקדוש ברוך הוא אלא בצאן כו'.
 
וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'
 

מבני ברק

משתמש ותיק
יהושע אמר:
הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.

ו

קושיה דומה על יצחק מדוע "זרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים

אך יתכן שהתשובה על שניהם היא דרכי חינוך
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
יהושע אמר:
הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.

ועוד למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.

ז"ל רבינו בחיי בפרשת ויגש
והאנשים רועי צאן וגו', מה שבחרו השבטים האומנות הזאת והיא אומנות אבותיהם מפני שני דברים, האחד שיש בה ריוח גדול בגיזה ובחלב ובולדות, והיא אומנות אינה צריכה יגיעה רבה וטורח גדול ומבלי עון וכו'. והשני לפי שהשבטים היו יודעים שיגלו למצרים הם וזרעם, ומפני שהמצריים היו עובדים לצורת הצאן תפשו להם אומנות זו כדי שיהיו זרעם מורגלים בה, ותהא עבודת הצאן רחוקה בעיניהם וכן תמצא רוב הצדיקים והנביאים שהיו רועים, תמצא בהבל (בראשית ד׳:ב׳) ויהי הבל רועה צאן, וכן במשה (שמות ג׳:א׳) ומשה היה רועה, וכן שמואל הנביא, וכן שאול ודוד כולם רועים. והטעם בהם כדי שיתרחקו מן הישוב לפי שהרבה עברות נמשכות בסבת חברת בני אדם, כגון רכילות ולשון הרע ושבועת שקר וגלוי עריות וגזל וחמס, וכל מה שהאדם פורש מחברת הבריות הוא נמלט מן העברות, וכל מה שהוא מתרחק מן הישוב הוא מתרחק מן העון ומן הגזל והחמס ושאר העברות,
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'

?
הצדיקים עצמם היו כבשים??
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
עלה מבבל אמר:

ז"ל רבינו בחיי בפרשת ויגש
והאנשים רועי צאן וגו', מה שבחרו השבטים האומנות הזאת והיא אומנות אבותיהם מפני שני דברים, האחד שיש בה ריוח גדול בגיזה ובחלב ובולדות, והיא אומנות אינה צריכה יגיעה רבה וטורח גדול ומבלי עון וכו'. והשני לפי שהשבטים היו יודעים שיגלו למצרים הם וזרעם, ומפני שהמצריים היו עובדים לצורת הצאן תפשו להם אומנות זו כדי שיהיו זרעם מורגלים בה, ותהא עבודת הצאן רחוקה בעיניהם וכן תמצא רוב הצדיקים והנביאים שהיו רועים, תמצא בהבל (בראשית ד׳:ב׳) ויהי הבל רועה צאן, וכן במשה (שמות ג׳:א׳) ומשה היה רועה, וכן שמואל הנביא, וכן שאול ודוד כולם רועים. והטעם בהם כדי שיתרחקו מן הישוב לפי שהרבה עברות נמשכות בסבת חברת בני אדם, כגון רכילות ולשון הרע ושבועת שקר וגלוי עריות וגזל וחמס, וכל מה שהאדם פורש מחברת הבריות הוא נמלט מן העברות, וכל מה שהוא מתרחק מן הישוב הוא מתרחק מן העון ומן הגזל והחמס ושאר העברות,
ויש בנו"ט לציין...
תלמוד בבלי סנהדרין כה ב

אמר רב יהודה סתם רועה פסול 
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
עלה מבבל אמר:

ז"ל רבינו בחיי בפרשת ויגש
והאנשים רועי צאן וגו', מה שבחרו השבטים האומנות הזאת והיא אומנות אבותיהם מפני שני דברים, האחד שיש בה ריוח גדול בגיזה ובחלב ובולדות, והיא אומנות אינה צריכה יגיעה רבה וטורח גדול ומבלי עון וכו'. והשני לפי שהשבטים היו יודעים שיגלו למצרים הם וזרעם, ומפני שהמצריים היו עובדים לצורת הצאן תפשו להם אומנות זו כדי שיהיו זרעם מורגלים בה, ותהא עבודת הצאן רחוקה בעיניהם וכן תמצא רוב הצדיקים והנביאים שהיו רועים, תמצא בהבל (בראשית ד׳:ב׳) ויהי הבל רועה צאן, וכן במשה (שמות ג׳:א׳) ומשה היה רועה, וכן שמואל הנביא, וכן שאול ודוד כולם רועים. והטעם בהם כדי שיתרחקו מן הישוב לפי שהרבה עברות נמשכות בסבת חברת בני אדם, כגון רכילות ולשון הרע ושבועת שקר וגלוי עריות וגזל וחמס, וכל מה שהאדם פורש מחברת הבריות הוא נמלט מן העברות, וכל מה שהוא מתרחק מן הישוב הוא מתרחק מן העון ומן הגזל והחמס ושאר העברות,
ויש בנו"ט לציין...
תלמוד בבלי סנהדרין כה ב

אמר רב יהודה סתם רועה פסול 
לכאו' צ"ב, האם יש לך יישוב?
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
עלה מבבל אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
עלה מבבל אמר:

ז"ל רבינו בחיי בפרשת ויגש
והאנשים רועי צאן וגו', מה שבחרו השבטים האומנות הזאת והיא אומנות אבותיהם מפני שני דברים, האחד שיש בה ריוח גדול בגיזה ובחלב ובולדות, והיא אומנות אינה צריכה יגיעה רבה וטורח גדול ומבלי עון וכו'. והשני לפי שהשבטים היו יודעים שיגלו למצרים הם וזרעם, ומפני שהמצריים היו עובדים לצורת הצאן תפשו להם אומנות זו כדי שיהיו זרעם מורגלים בה, ותהא עבודת הצאן רחוקה בעיניהם וכן תמצא רוב הצדיקים והנביאים שהיו רועים, תמצא בהבל (בראשית ד׳:ב׳) ויהי הבל רועה צאן, וכן במשה (שמות ג׳:א׳) ומשה היה רועה, וכן שמואל הנביא, וכן שאול ודוד כולם רועים. והטעם בהם כדי שיתרחקו מן הישוב לפי שהרבה עברות נמשכות בסבת חברת בני אדם, כגון רכילות ולשון הרע ושבועת שקר וגלוי עריות וגזל וחמס, וכל מה שהאדם פורש מחברת הבריות הוא נמלט מן העברות, וכל מה שהוא מתרחק מן הישוב הוא מתרחק מן העון ומן הגזל והחמס ושאר העברות,
ויש בנו"ט לציין...
תלמוד בבלי סנהדרין כה ב

אמר רב יהודה סתם רועה פסול 
לכאו' צ"ב, האם יש לך יישוב?
לצערי לא.
 
אדיר במרום אמר:
יושב בשבת תחכמוני אמר:
וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'

?
הצדיקים עצמם היו כבשים??

למה לא? והכתוב כְּרֹעֶה֙ עֶדְר֣וֹ יִרְעֶ֔ה בִּזְרֹעוֹ֙ יְקַבֵּ֣ץ טְלָאִ֔ים וּבְחֵיק֖וֹ יִשָּׂ֑א עָל֖וֹת יְנַהֵֽל - אף על מלך ישראל הרועה את עמו נדרש, כמו שכ' הרמב"ם בפ"ב מהל' מלכים.

ואם היית 'מוסרניק' הייתי עונה לך, ש"מכאן רואים" ששוה לאדם לאשוויי נפשיה ככבש ובלבד שחבירו יהיה הכבש שסטה מן העדר.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
אדיר במרום אמר:
יושב בשבת תחכמוני אמר:
וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'

?
הצדיקים עצמם היו כבשים??

למה לא? והכתוב כְּרֹעֶה֙ עֶדְר֣וֹ יִרְעֶ֔ה בִּזְרֹעוֹ֙ יְקַבֵּ֣ץ טְלָאִ֔ים וּבְחֵיק֖וֹ יִשָּׂ֑א עָל֖וֹת יְנַהֵֽל - אף על מלך ישראל הרועה את עמו נדרש, כמו שכ' הרמב"ם בפ"ב מהל' מלכים.

ואם היית 'מוסרניק' הייתי עונה לך, ש"מכאן רואים" ששוה לאדם לאשוויי נפשיה ככבש ובלבד שחבירו יהיה הכבש שסטה מן העדר.
למה לא?
הרי אנו אפי' לא כחמורו של ר' פינחס בן יאיר.
בטח לא ככבשיו של יעקב אבינו ע"ה.
 
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
יושב בשבת תחכמוני אמר:
אדיר במרום אמר:
יושב בשבת תחכמוני אמר:
וידוע מכמה צדיקים שהיו אומרים על עצמם או על צדיקים אחרים שבדורם שהיו בצאנו של יעקב, ואיך שאחד הכבשים סטה מן העדר וכו'

?
הצדיקים עצמם היו כבשים??

למה לא? והכתוב כְּרֹעֶה֙ עֶדְר֣וֹ יִרְעֶ֔ה בִּזְרֹעוֹ֙ יְקַבֵּ֣ץ טְלָאִ֔ים וּבְחֵיק֖וֹ יִשָּׂ֑א עָל֖וֹת יְנַהֵֽל - אף על מלך ישראל הרועה את עמו נדרש, כמו שכ' הרמב"ם בפ"ב מהל' מלכים.

ואם היית 'מוסרניק' הייתי עונה לך, ש"מכאן רואים" ששוה לאדם לאשוויי נפשיה ככבש ובלבד שחבירו יהיה הכבש שסטה מן העדר.
המשל של רועה וצאן למלך ועם ישראל הוא משל..
והמוסר יפה מאד אבל לא הבנתי מאיפה רואים את זה כאן
 
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
ישנם מהצדיקים שכתבו שהם זוכרים את הניגון של יעקב ברעותו את צאנו , ויש מהם שהראו על בשרם את מקום המכה שקבלו מיעקב כשניסה להחזירם לעדר וכו'
 

אברך ירא שמים

משתמש ותיק
לומד ומלמד אמר:
ישנם מהצדיקים שכתבו שהם זוכרים את הניגון של יעקב ברעותו את צאנו , ויש מהם שהראו על בשרם את מקום המכה שקבלו מיעקב כשניסה להחזירם לעדר וכו'

זה רק היה משל, לא התכווונו באמת.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
אברך ירא שמים אמר:
לומד ומלמד אמר:
ישנם מהצדיקים שכתבו שהם זוכרים את הניגון של יעקב ברעותו את צאנו , ויש מהם שהראו על בשרם את מקום המכה שקבלו מיעקב כשניסה להחזירם לעדר וכו'
זה רק היה משל, לא התכווונו באמת.
אמת משל היה?
 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יהושע אמר:
הרי יעקב אבינו היה עשיר גדול מאוד, למה לא שלח את העבדים שלו לרעות את הצאן.
ומה יעשו השבטים הק' בעצמם, יתבטלו ממלאכה חלילה? והרי הבטלה מביאה לידי שעמום!
אם היה לו הרבה עבדים, כנראה שלח אותם לעשות דברים אחרים, כוח עבודה נוסף אף פעם לא מיותר.
 
אדיר במרום אמר:
והמוסר יפה מאד אבל לא הבנתי מאיפה רואים את זה כאן

הבנתי שהיה נראה בעיניך פחיתות כלשהי לומר על עצמו שהוא 'כבש', וע"ז כתבתי שלפעמים אדם מעדיף להנמיך את עצמו כדי שחבירו יונמך עוד יותר.
(אבל חלילה לא בהקשר של הצדיקים שאמרו על עצמם, ורק לדוגמא בעלמא).

אגב,
לומד ומלמד אמר:
ישנם מהצדיקים שכתבו שהם זוכרים את הניגון של יעקב ברעותו את צאנו
ידוע מהרוז'ינער שאמר על הניגון שלו ביום הכיפורים שהוא הניגון שבו יאע"ה רעה את צאנו (כמדומה מושר אף בימינו אצל יוצ"ח)
 

תורתך שאלתי

משתמש רגיל
2 תשובות לשאלה השניה, מדוע התרחקו מחברון

  • אברבנאל: אחי יוסף, בשנאתם אותו, הלכו לרעות את צאן אביהם בשכם בחשבם שבהתרחקם ממנו לא ילך רכיל, להביא לאביהם את דיבתם.
  • רבי זלמן סורוצקין: הם התרחקו והלכו עד לשכם, לשטח שהיה חלקתו של יעקב, שקנה שם, משום שלא רצו לרעות את צאנם בגזל.


תשובות נוספות בקובץ הרצ"ב , מתוך ספרי תורתך שאלתי חלק ג עמוד 38
 

קבצים מצורפים

  • מדוע התרחקו מחברון.pdf
    134 KB · צפיות: 0

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
אגב,
ידוע מהרוז'ינער שאמר על הניגון שלו ביום הכיפורים שהוא הניגון שבו יאע"ה רעה את צאנו (כמדומה מושר אף בימינו אצל יוצ"ח)
אני פונה לחברי הפורום, מי שיכול להעלות ניגון זה, או את הניגון של הבוטשאצ'ער [שנאמר עליו כזאת] אודה לו מאד מאד.
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
למה היו צריכים ללכת עם הצאן כ''כ רחוק מחברון עד שכם.
בפשטות כן היא דרכם של רועי צאן לנדוד ממקום למקום, ובכל מקום שכלה המרעה מבקשים מקום רחוק יותר שיש שם מרעה, עד לתקופת השנה שיש מרעה חדש במקום הישן ואז חוזרים לשם וחוזר חלילה, ראה רש"י על הפסוק שנאמר ביבל 'אבי יושב אוהל ומקנה'. וכן מצאנו במשה רבינו 'וינהג את הצאן אחר המדבר', דהיינו לא די שהגיע עד המדבר, אלא גם עבר אותו. ובתרגום שם מבואר שביקש מרעה טוב ולכן הגיע עד לשם [וכמובן אין זה סותר לכך שהתרחק מהגזל, כי אם לא איסור גזל היה מוצא מרעה טוב גם במקומות קרובים].

וכן מבואר להדיא בכתובים בפרשת וישלח שהארץ לא יכלה לשאת את מקניהם של יעקב ועשו, והוכרח עשו לנדוד לאדום, הרי לך עד כמה נצרכים רועי הצאן להשתמש בשטחים גדולים, ולנדוד בהם, ולרעות בכל פעם באזור אחר.
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
הקשו כאן מהגמ' בסנהדרין כה: שסתם רועה חשוד על הגזל לדברי רבינו בחיי שהמתרחק מהיישוב לרעות באפר ניצול מכמה עבירות שנעשים בחברת בני אדם, ולא השיבו כלום על כך ואענה חלקי:

נראה לחלק בין צדיקים לשאר בני אדם, שהצדיק ככל שיתרחק מחברת בני אדם יועיל לו, כי מצד עצמו רוצה להיטיב, אלא שבני אדם עלולים להטות דרכו.
אבל סתם בני אדם שיצר הרע שופטם מה יועיל שיתרחקו מאחרים, אם מעצמם אינם יכולים להתרחק... על כן צריכים הם להתרחק מהנסיון, ולפעמים אדרבה חברת בני אדם תמנעם מחמת הבושה, משא"כ כשיהיו לבדם.
 
חלק עליון תַחתִית