וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 10 דצמבר 2020, 11:52

שאלה, איך עברו על לאו לא תשנא אחיך בלבבך ?

וברש''י: מתוך גנותן למדנו שבחם, שלא דברו אחד בפה ואחד בלב
ז''א למדנו מעלת האמת שבהם.

שאלה, אם ראו אחיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם. ולא יכלו לעשות שום דבר בעניין, 

האם מעלת השלום אינה עדיפה?!
היה להם לומר שלום שלא להרבות שנאה


מה אדבר
הודעות: 789
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
מיקום: ירושלים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם

שליחה על ידי מה אדבר » 10 דצמבר 2020, 11:59

שנאו אותו כי חשבו שהוא עבר עבירה. שמסר את בני השפחות לאביו.


פותח הנושא
דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 10 דצמבר 2020, 12:03

מה אדבר כתב:
10 דצמבר 2020, 11:59
שנאו אותו כי חשבו שהוא עבר עבירה. שמסר את בני השפחות לאביו.
כתוב סיבה אחרת, ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו אותו.
ומה פרוש שמסר את בני השפחות לאביו ?

 


משה נפתלי
הודעות: 1956
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 748 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם

שליחה על ידי משה נפתלי » 10 דצמבר 2020, 12:17

דְּבַשׁ לְפִי כתב:
10 דצמבר 2020, 11:52
שאלה: איך עברו על לאו לא תשנא את אחיך בלבבך?
תָּנוּ רַבָּנָן: 'לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ', יָכוֹל לֹא יַכֶּנּוּ לֹא יִסְטְרֶנּוּ וְלֹא יְקַלְלֶנּוּ, תַּלְמוּד לוֹמַר 'בִּלְבָבֶךָ' - בְּשִׂנְאָה שֶׁבַּלֵּב הַכָּתוּב מְדַבֵּר.


פותח הנושא
דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 11 דצמבר 2020, 09:14

משה נפתלי כתב:
10 דצמבר 2020, 12:17
תָּנוּ רַבָּנָן: 'לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ', יָכוֹל לֹא יַכֶּנּוּ לֹא יִסְטְרֶנּוּ וְלֹא יְקַלְלֶנּוּ, תַּלְמוּד לוֹמַר 'בִּלְבָבֶךָ' - בְּשִׂנְאָה שֶׁבַּלֵּב הַכָּתוּב מְדַבֵּר.

אינני יודע למה התכוונת בהודעתך, אבל משום מה זה הביא אותי לחשוב, שאם נאמר שהאבות קיימו את התורה לפי מה שמשתמע ממנה בכתב (ולא תושבע''פ)
הרי כתוב 'בללבך', לכן הקיפדו ליחצן את השנאה שלא לעבור על לאו מפורש.
ובזה מתורץ השאלה השניה מדוע לא דברו לשלום אף שגורם לשנאה.


משה נפתלי
הודעות: 1956
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 748 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם

שליחה על ידי משה נפתלי » 11 דצמבר 2020, 11:38

דְּבַשׁ לְפִי כתב:
11 דצמבר 2020, 09:14
אינני יודע למה התכוונת בהודעתך.
הכוונה היתה להעיר, כי המחצין את רגשי השנאה כלפי אחיו אינו עובר בלאו זה. וכלשון הרמב"ם בספר המצוות: אָמְנָם כְּשֶׁהֶרְאָה לוֹ הַשִּׂנְאָה, וְהוֹדִיעוֹ שֶׁהוּא שׂוֹנֵא אוֹתוֹ – אֵינוֹ עוֹבֵר עַל זֶה הַלָּאו.
 


פותח הנושא
דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 11 דצמבר 2020, 12:34

משה נפתלי כתב:
11 דצמבר 2020, 11:38
הכוונה היתה להעיר, כי המחצין את רגשי השנאה כלפי אחיו אינו עובר בלאו זה. וכלשון הרמב"ם בספר המצוות: אָמְנָם כְּשֶׁהֶרְאָה לוֹ הַשִּׂנְאָה, וְהוֹדִיעוֹ שֶׁהוּא שׂוֹנֵא אוֹתוֹ – אֵינוֹ עוֹבֵר עַל זֶה הַלָּאו.
יישר כח גדול ר' משה נפתלי היקר!
החכמת אותי.
וחיפוש קל על לא תשנא הביא לערך בויקיפדיה (אני מקווה שכאן בפורום זה לא מוקצה מחמת מיאוס:)
<לדעת הרמב"ם[2] וספר החינוך[3] האיסור הוא רק השנאה בלב אך אם הראה את שנאתו אינו עובר על לאו זה, אלא על איסורים אחרים שבין אדם לחברו. לעומת זאת לדעת השאילתות[4] והרמב"ן[5] כל שנאה אסורה ואפילו שנאה בלב וכל שכן שאסור להכותו או לצערו. לדעת המאירי[6] אינו עובר על הלאו אלא אם נמנע מלהטיב עמו מחמת שנאתו. במשנה ברורה (סימן קנו סעיף קטן ד) הכריע להלכה כדעת הרמב"ם.>

אז לשיטתם, צריך לומר שקודם שניתנה תורה שבע''פ, איסור לא תשנא היה כמו הרמב''ם.


ואולי אפשר לומר עוד תירוץ: שהתורה מגלה את האמת מה שהיה בפנימיות ליבם. אבל הם חשבו שלא דיברו איתו לשלום מפני שחשבו לחנכו או מסיבות אחרות ... (יש רעיונות?)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “וישב”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח