ויקרע יעקב שמלותיו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 569
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 554 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי נתן הבבלי » 08 דצמבר 2020, 22:02

ויאמרו זאת מצאנו וכו' ויקרע יעקב שמלותיו, וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת. ביחוד למאן דס"ל דהוי דאו'.


HaimL
הודעות: 6355
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי HaimL » 08 דצמבר 2020, 22:04

ממ"נ השמועה רעה


ערבה
הודעות: 453
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי ערבה » 08 דצמבר 2020, 22:06

נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
ויאמרו זאת מצאנו וכו' ויקרע יעקב שמלותיו, וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת.

ברוך דיין האמת מברכים על בשורה רעה, וודאי בשורה רעה היא אף אם יוסף חי.


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 569
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 554 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי נתן הבבלי » 08 דצמבר 2020, 22:08

ערבה כתב:
08 דצמבר 2020, 22:06
נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
ויאמרו זאת מצאנו וכו' ויקרע יעקב שמלותיו, וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת.

ברוך דיין האמת מברכים על בשורה רעה, וודאי בשורה רעה היא אף אם יוסף חי.

יפה
אבל לכאו' הוא כיון על מיתה ולא על רעה אחרת ומי אמר שיוצאים בזה


ערבה
הודעות: 453
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי ערבה » 08 דצמבר 2020, 22:12

נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:08
ערבה כתב:
08 דצמבר 2020, 22:06
נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
ויאמרו זאת מצאנו וכו' ויקרע יעקב שמלותיו, וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת.

ברוך דיין האמת מברכים על בשורה רעה, וודאי בשורה רעה היא אף אם יוסף חי.

יפה
אבל לכאו' הוא כיון על מיתה ולא על רעה אחרת ומי אמר שיוצאים בזה
בכלל מנה מאתיים.


HaimL
הודעות: 6355
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי HaimL » 08 דצמבר 2020, 22:13

נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:08
ערבה כתב:
08 דצמבר 2020, 22:06
נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
ויאמרו זאת מצאנו וכו' ויקרע יעקב שמלותיו, וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת.

ברוך דיין האמת מברכים על בשורה רעה, וודאי בשורה רעה היא אף אם יוסף חי.

יפה
אבל לכאו' הוא כיון על מיתה ולא על רעה אחרת ומי אמר שיוצאים בזה
זאת ברכת השבח ואין בזה חובה לצאת בה. החובה היא לברך כדי להודות לקב"ה (היל"ת) על הרעה.
 


נדיב לב
הודעות: 4144
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 1530 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי נדיב לב » 08 דצמבר 2020, 22:28

נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
ויאמרו זאת מצאנו וכו' ויקרע יעקב שמלותיו, וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת. ביחוד למאן דס"ל דהוי דאו'.

מתוך שאלתך נתעוררתי לשאול איך לא חשו השבטים שבגללם יפטר שלא כדין מהמצוות ברגע שהיה אונן.

ובשאלתך י"ל, גם לפי מה שמובא ברש"י שאבותינו קיימו מצוות דרבנן כולל עירובי תבשילים, אפשר לחלק בין אמירת ברכות לשאר מילי. נוסח הברכות בהזכרת שם ה' נתקן ע"י אנשי כנסת הגדולה, וקודם לכן כל אחד אמר בלשונו, ואפשר גם אבותינו נהגו כך. אם כי י"ל דגם בלשונו מזכיר את שם ה'.


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 569
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 554 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי נתן הבבלי » 08 דצמבר 2020, 22:34

נדיב לב כתב:
08 דצמבר 2020, 22:28
נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
ויאמרו זאת מצאנו וכו' ויקרע יעקב שמלותיו, וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת. ביחוד למאן דס"ל דהוי דאו'.
 
מתוך שאלתך נתעוררתי לשאול איך לא חשו השבטים שבגללם יפטר שלא כדין מהמצוות ברגע שהיה אונן.

ובשאלתך י"ל, גם לפי מה שמובא ברש"י שאבותינו קיימו מצוות דרבנן כולל עירובי תבשילים, אפשר לחלק בין אמירת ברכות לשאר מילי. נוסח הברכות בהזכרת שם ה' נתקן ע"י אנשי כנסת הגדולה, וקודם לכן כל אחד אמר בלשונו, ואפשר גם אבותינו נהגו כך. אם כי י"ל דגם בלשונו מזכיר את שם ה'.
לכאו' אונן שייך דוקא אם מוטל עליו לקוברו וכאן כבר חיה רעה אכלתו
 


נבשר
הודעות: 2835
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 984 פעמים
קיבל תודה: 938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי נבשר » 08 דצמבר 2020, 22:36

נדיב לב כתב:
08 דצמבר 2020, 22:28
מתוך שאלתך נתעוררתי לשאול איך לא חשו השבטים שבגללם יפטר שלא כדין מהמצוות ברגע שהיה אונן.
הוא לא עומד לקבורה, אז למה יהא אונן?


נדיב לב
הודעות: 4144
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 1530 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי נדיב לב » 08 דצמבר 2020, 22:38

נבשר כתב:
08 דצמבר 2020, 22:36
נדיב לב כתב:
08 דצמבר 2020, 22:28
מתוך שאלתך נתעוררתי לשאול איך לא חשו השבטים שבגללם יפטר שלא כדין מהמצוות ברגע שהיה אונן.
הוא לא עומד לקבורה, אז למה יהא אונן?

את שארית דמו ועצמותיו שאכלתהו חיה רעה בוודאי שלא ימצאו ויקברו?

כעת ראיתי שגם ידידי @נתן הבבלי העיר.


דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 09 דצמבר 2020, 08:58

נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת. ביחוד למאן דס"ל דהוי דאו'.

האבות קיימו רק תורה שבכתב, למעט אברהם אבינו שעל נאמר שקיים כל התורה גם תשבע''פ.
(ולמעט מה שתיקן יעקב אבינו תחומין)

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי בבלי » 09 דצמבר 2020, 09:52

דְּבַשׁ לְפִי כתב:
09 דצמבר 2020, 08:58
נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת. ביחוד למאן דס"ל דהוי דאו'.
האבות קיימו רק תורה שבכתב, למעט אברהם אבינו שעל נאמר שקיים כל התורה גם תשבע''פ.
(ולמעט מה שתיקן יעקב אבינו תחומין)
מנא למר?


דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 09 דצמבר 2020, 10:48

בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 09:52
מנא למר?
ויקרא רבה ב׳ י׳ איתא: ״נח קיים מה שכתוב בתורה שנאמר ויבן נח מזבח לה׳ אברהם קיים את כל התורה כולה שנאמר עקב אשר שמע אברהם וגו׳ שהוא עשה קרבן והקריב איל, יצחק קיים מה שכתוב בתורה והשליך עצמו לפני אביו כשה זבוח יעקב קיים מה שכתוב בתורה שנאמר ויתנו אל יעקב את אלהי הנכר וגו׳ יהודה קיים מה שכתוב בתורה שנאמר בא אל אשת אחיך וגו׳ יוסף קיים מה שכתוב בתורה שנאמר כבד את אביך וגו׳...״,

הרי שרק על אברהם אבינו נאמר שקיים כל התורה כולה.
ביומא כ״ח ע״ב: ״אמר רב קיים אברהם אבינו כל התורה כולה שנאמר עקב אשר שמע אברהם בקולי וגו׳... אמר רב ואיתימא רב אשי קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין שנאמר תורותי אחת תורה שבכתב ואחת תורה שבעל פה״,
וכן במשנה בסוף קדושין שנינו: ״מצינו שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה שנאמר עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצותי חוקותי ותורותי״,
משמע שרק אברהם

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי בבלי » 09 דצמבר 2020, 11:17

דְּבַשׁ לְפִי כתב:
09 דצמבר 2020, 10:48
בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 09:52
מנא למר?
ויקרא רבה ב׳ י׳ איתא: ״נח קיים מה שכתוב בתורה שנאמר ויבן נח מזבח לה׳ אברהם קיים את כל התורה כולה שנאמר עקב אשר שמע אברהם וגו׳ שהוא עשה קרבן והקריב איל, יצחק קיים מה שכתוב בתורה והשליך עצמו לפני אביו כשה זבוח יעקב קיים מה שכתוב בתורה שנאמר ויתנו אל יעקב את אלהי הנכר וגו׳ יהודה קיים מה שכתוב בתורה שנאמר בא אל אשת אחיך וגו׳ יוסף קיים מה שכתוב בתורה שנאמר כבד את אביך וגו׳...״,

הרי שרק על אברהם אבינו נאמר שקיים כל התורה כולה.
ביומא כ״ח ע״ב: ״אמר רב קיים אברהם אבינו כל התורה כולה שנאמר עקב אשר שמע אברהם בקולי וגו׳... אמר רב ואיתימא רב אשי קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין שנאמר תורותי אחת תורה שבכתב ואחת תורה שבעל פה״,
וכן במשנה בסוף קדושין שנינו: ״מצינו שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה שנאמר עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצותי חוקותי ותורותי״,
משמע שרק אברהם
1- מה שכתבת  זה כשיטת הרמ"א בתשובותיו [סימן י].
2- נפש החיים [שער א פרק כא] סובר ששלושת האבות קיימו את התורה כולה.
3- נפש החיים לא היה היחיד גם מהר"ץ חיות [תענית ד א] סובר כך.
4- המהרש"א בחידושי אגדות על יומא במקום ממנו הבאת [בד"ה קיים] מתייחס למשנה בקידושין.
5-  המהרש"א שם בחידושי אגדות בד"ה מצוותי מוסיף ומבאר ע"פ רש"י מדובר גם על תורה שבע"פ.
6- עיין בבן יהוידע שם בד"ה קיים.

לסיכום:
רוב הדעות [שראיתי. יתכן שיש עוד. אשמח שיעירוני על כך] כותבות שהאבות קיימו את כל התורה כולה.


דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 09 דצמבר 2020, 11:42

בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 11:17
רוב הדעות [שראיתי. יתכן שיש עוד. אשמח שיעירוני על כך] כותבות שהאבות עשו את התורה כולה.
ישכח!
האם יש ראיה שכל האבות קיימו גם תושבע''פ ?
הרי ממה שנשא יעקב שני אחיות ויהודה יבם את תמר רואים שלא קיימו תשבע''פ


אבר כיונה
הודעות: 1553
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 661 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי אבר כיונה » 09 דצמבר 2020, 11:49

בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 11:17
נפש החיים [שער א פרק כא] סובר ששלושת האבות קיימו את התורה כולה.

בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 11:17
רוב הדעות [שראיתי. יתכן שיש עוד. אשמח שיעירוני על כך] כותבות שהאבות עשו את התורה כולה.

עי' כאן: viewtopic.php?f=8&t=15387&p=221547&hili ... AA#p221547

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי בבלי » 09 דצמבר 2020, 14:09

דְּבַשׁ לְפִי כתב:
09 דצמבר 2020, 11:42
בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 11:17
רוב הדעות [שראיתי. יתכן שיש עוד. אשמח שיעירוני על כך] כותבות שהאבות עשו את התורה כולה.
ישכח!
האם יש ראיה שכל האבות קיימו גם תושבע''פ ?
הרי ממה שנשא יעקב שני אחיות ויהודה יבם את תמר רואים שלא קיימו תשבע''פ
1- יהודה לא משלושת האבות...
2- כאן מובא מספר תירוצים בעניין איך היה מותר ליעקב לישא שתי אחיות 


דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 09 דצמבר 2020, 17:42

אבר כיונה כתב:
09 דצמבר 2020, 11:49
עי' כאן: viewtopic.php?f=8&t=15387&p=221547&hili ... AA#p221547

האם יש שם תשובה לשאלה ששאלתי, מצאנו מפורש שאברהם קיים גם תשבע''פ, האם יש סיבה לומר שגם יצחק ויעקב והשבטים קימו תשבע''פ.
הלא מהמדרש הנ''ל, מפורש שהביטוי שמר את כל התורה כולה נאמר רק על אברהם. האם מצאת מפורש דעה אחרת ?
(על הקישור הנ''ל עברתי ברפרוף, אודה לך אם תהיה ממוקד ותביא ראיה ברורה בלי הפניות לקישורים)


דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 09 דצמבר 2020, 17:46

בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 14:09
2- כאן מובא מספר תירוצים בעניין איך היה מותר ליעקב לישא שתי אחיות

לא צריך תירוצים אם אין לך ראיה ברורה שיעקב קיים גם תושבע''פ.
בתורה שבכתב נאמר וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח לִצְרֹר
היינו כשהם צרות זו לזו ואילו אצל רחל ולאה לא הייתה קנאה ומותר.
אגב, לכן נאמר וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי.
שבגלל שהתחילה לקנאות, הרי שעלולה למות, לפי שנעור איסור שתי אחיות.


לבי במערב
הודעות: 4987
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2836 פעמים
קיבל תודה: 2197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי לבי במערב » 09 דצמבר 2020, 18:01

לבי במערב כתב:
06 דצמבר 2020, 06:48
חייל של הרבי כתב:
05 דצמבר 2020, 22:35
דומה לשאלת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בלקו"ש ח"ה . . (מומלץ ללמוד כל השיחה מתחילה ועד סוף)
לבי במערב כתב:
28 נובמבר 2020, 23:46
דברי־קדשו בנושא זה י"ל כקונטרס בפ"ע לש"פ שמות תשע"ב (ונד' לאח"ז ב'הוספות' ל'תורת מנחם' חנ"א - ע' 469 ואילך). יעו"ש.


לבי במערב
הודעות: 4987
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2836 פעמים
קיבל תודה: 2197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי לבי במערב » 09 דצמבר 2020, 18:15

דְּבַשׁ לְפִי כתב:
09 דצמבר 2020, 17:42
האם יש שם תשובה לשאלה ששאלתי, מצאנו מפורש שאברהם קיים גם תשבע''פ, האם יש סיבה לומר שגם יצחק ויעקב והשבטים קימו תשבע''פ . . האם מצאת מפורש דעה אחרת ?
ברש"י ד"ה 'ופרע' (חולין צא, סע"א) איתא: "שבני יעקב שומרי מצות היו, דאף על פי שלא נתנה תורה - מקובלין היו מאבותיהם" (מיירי שם בדיני שחיטה, שהם מתושבע"פ).
ופשוט דמכ"ש וק"ו גבי אביהם יעקב וזקנם יצחק, שמהם קבלו זה.

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי בבלי » 09 דצמבר 2020, 18:23

דְּבַשׁ לְפִי כתב:
09 דצמבר 2020, 17:46
בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 14:09
2- כאן מובא מספר תירוצים בעניין איך היה מותר ליעקב לישא שתי אחיות

לא צריך תירוצים אם אין לך ראיה ברורה שיעקב קיים גם תושבע''פ.
בתורה שבכתב נאמר וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח לִצְרֹר
היינו כשהם צרות זו לזו ואילו אצל רחל ולאה לא הייתה קנאה ומותר.
אגב, לכן נאמר וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי.
שבגלל שהתחילה לקנאות, הרי שעלולה למות, לפי שנעור איסור שתי אחיות.
אז אתה מתיר שתי אחיות אם אין קנאה בינהן?


לבי במערב
הודעות: 4987
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2836 פעמים
קיבל תודה: 2197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי לבי במערב » 09 דצמבר 2020, 18:32

קודם מ"ת אכן שייך למימר הכי, אך משנתנה תורה - לא פליג רחמנא, ואסור אף כשאין שייך הטעם.

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי בבלי » 09 דצמבר 2020, 18:34

אם קיים את התורה כולה בכתב אז בוודאי ידע שאין מקום לחלק וממילא תירוצך פג...


לבי במערב
הודעות: 4987
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2836 פעמים
קיבל תודה: 2197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי לבי במערב » 09 דצמבר 2020, 18:41

ראשית, ליישב דברי ר' '@דְּבַשׁ לְפִי' באתי, ואי"ז תרוצי־שלי.
עכ"פ, הא ודאי שלא קיימו באותו האופן שאחר מ"ת, וגם פשוט שה'מניח תפלין' במקלות בלבד יענש על שביטל מ"ע; ואין כל תימה בדבר.

ויעו"ע בקונטרס שציינתיו לעיל, שם נת' הכל בטוטו"ד.


דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 09 דצמבר 2020, 23:10

לבי במערב כתב:
09 דצמבר 2020, 18:15
ברש"י ד"ה 'ופרע' (חולין צא, סע"א) איתא: "שבני יעקב שומרי מצות היו, דאף על פי שלא נתנה תורה - מקובלין היו מאבותיהם" (מיירי שם בדיני שחיטה, שהם מתושבע"פ).
ופשוט דמכ"ש וק"ו גבי אביהם יעקב וזקנם יצחק, שמהם קבלו זה.

בתורה כתוב 'וזבחת' המילה היא שחיטה לעומת וערפו את העגלה.
אז בוודאי שהיו שוחטים.


דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 09 דצמבר 2020, 23:15

בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 18:23
דְּבַשׁ לְפִי כתב:
09 דצמבר 2020, 17:46
בבלי כתב:
09 דצמבר 2020, 14:09
2- כאן מובא מספר תירוצים בעניין איך היה מותר ליעקב לישא שתי אחיות

לא צריך תירוצים אם אין לך ראיה ברורה שיעקב קיים גם תושבע''פ.
בתורה שבכתב נאמר וְאִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ לֹא תִקָּח לִצְרֹר
היינו כשהם צרות זו לזו ואילו אצל רחל ולאה לא הייתה קנאה ומותר.
אגב, לכן נאמר וַתְּקַנֵּא רָחֵל בַּאֲחֹתָהּ וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי.
שבגלל שהתחילה לקנאות, הרי שעלולה למות, לפי שנעור איסור שתי אחיות.
אז אתה מתיר שתי אחיות אם אין קנאה בינהן?
אכן, כמו שכתב @הלב במערב 
שקודם מתן תורה קיימו את התורה לפי המשתמע בה.
אך לאחר מתן תורה יש לקיימה לפי התושב''ע. (ואין לחלק אם יש או אין קינאה בינהן)


לבי במערב
הודעות: 4987
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2836 פעמים
קיבל תודה: 2197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי לבי במערב » 09 דצמבר 2020, 23:56

דְּבַשׁ לְפִי כתב:
09 דצמבר 2020, 23:10
בתורה כתוב 'וזבחת' המילה היא שחיטה לעומת וערפו את העגלה. אז בוודאי שהיו שוחטים.
אך דיני שחיטה המפורטים - מכְּלל תושבע"פ הם.
 


דְּבַשׁ לְפִי
הודעות: 72
הצטרף: 26 נובמבר 2020, 10:14
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי דְּבַשׁ לְפִי » 10 דצמבר 2020, 09:56

לבי במערב כתב:
09 דצמבר 2020, 23:56
דְּבַשׁ לְפִי כתב:
09 דצמבר 2020, 23:10
בתורה כתוב 'וזבחת' המילה היא שחיטה לעומת וערפו את העגלה. אז בוודאי שהיו שוחטים.
אך דיני שחיטה המפורטים - מכְּלל תושבע"פ הם.

מי אמר שהקפידו על כל דיני שחיטה ?
גם יתכן, מכיוון שמילת וזבחת היא סתומה נזקקו לקבלה איך לקיים את השחיטה לכל פרטיה.
וגם י''ל, שמאכלות אסורות דבר שמטמא את הנפש יתכן שהשיגו בשורש השחיטה איך להוציא הבהמה מכלל איסור ובלא זה יחשב מאכל המטמא וכמו שאמר יצחק לעשיו שא נא... חדד סכינך שלא תאכילני טריפה.

אגב, איך לדעתך קיימו מצוות תפילין האם היה בתוכם ארבע פרשיות שניתנו בסיני ?! 
 


מה אדבר
הודעות: 790
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
מיקום: ירושלים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויקרע יעקב שמלותיו

שליחה על ידי מה אדבר » 10 דצמבר 2020, 10:28

נתן הבבלי כתב:
08 דצמבר 2020, 22:02
ויאמרו זאת מצאנו וכו' ויקרע יעקב שמלותיו, וצ"ב איך לא חשו השבטים לברכה לבטלה שיברך יעקב דיין האמת. ביחוד למאן דס"ל דהוי דאו'.

היו שם נחשים ועקרבים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “וישב”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח